امروز

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۹:۳۳ قبل از ظهر

سایز متن   /

۱۳۹۲۰۷۱۶۱۱۰۱۰۶۹۳۴۱۳۱۴۴۸۴-e1456561944365_40x30
باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: مهدی صباغ زاده کارگردان سینما با اشاره به دستاوردهای دولت یازدهم بیان کرد: خوشبختانه با ایجاد پردیس های مختلف سینمایی موقعیت و فضای خوبی برای تقویت سینمای خانوادگی در دولت یازدهم ایجاد شده است.  اما این نوع سینما دارای قواعد، اصول و چارچوبی است و فیلم باید دست کم سه نسل مخاطب را در بربگیرد که بتواند سینمای خانواده نام بگیرد. متاسفانه در سینمای ایران گاه به سمت سینمای کمدی حرکت می کنیم که خانواده ها ابا دارند، بچه هایشان را با خود برای تماشای این آثار به سینما همراه کنند. یا این که فیلم ها اجتماعی اند که بعضا مضامین آن ها مناسب کودکان نیست و مخاطبان عمده فیلم، جوانان هستند. اما می توان فیلم هایی ساخت که کودکان و زنان خانه دار خانواده خود را برای رفتن به سینما و تماشای یک فیلم ترغیب کنند.
وی با اشاره به یک راهکار در گسترش سینمای خانوادگی در دولت دوازدهم افزود: اگر مسئولان فرهنگی بسته های تشویقی برای مخاطبان قائل باشند، سازندگان نیز به سراغ آن می روند. وقتی مخاطبان نیز از این ماجرا استقبال کنند، مجموعه عوامل و دست اندرکاران سینما نیز به این سمت گرایش می یابند.
صباغ زاده همچنین خاطر نشان کرد: سینمای ایران، سینمای خانواده نیست و شاید از بین ۱۰۰ فیلم ساخته شده در یک سال، تعداد ۵ فیلم فقط جنبه خانوادگی داشته باشد و تم و مضمون آن ها هم مناسب همه اعضا نباشد. بنابراین به نظر می رسد در دولت دوازدهم و در صورت توفیق آقای روحانی باید به این کمبود و خلا در حوزه سینما توجه کنیم.
وی با اشاره به ضرورت برخورداری از رویکرد ایجابی در سینما توضیح داد: ما نمی توانیم به سینماگران القا کنیم که چطور فیلم بسازند. دست کم خود من به عنوان یک سینماگر نمی توانم این را بپذیرم. اما نگاه سلبی به موضوعات اجتماعی هم دردی را از مخاطبان دوا نمی کند. فیلم ها باید جسارت داشته باشند اما از منظر ایجابی نیز به موضوعات نگاه شود.
این کارگردان با بیان این که ساختن یک فیلم از منظر ایجابی اتفاقا خیلی سخت تر از رویکرد سلبی است، ادامه داد: بعضی از کشورهای خارجی که رویکرد انتقادی به تم ها و موضوعات فیلم در ایران دارند، اتفاقا خود اینگونه فیلم نمی سازند. بلکه در سخت ترین فیلم هایشان نقطه ای از امید نور و روشنایی برای آینده می گذارند. با چالش شروع می کنند اما در پایان فیلم به مخاطبان خود آرامش می دهند. حال آن که در سینمای ایران، این اعتقاد وجود دارد که نمایش نقطه امید ممکن است سینما را شعاری کند. در حالی که من معتقدم اگر بتوان در سینما خوب هم شعار داد، اقدام هنرمندانه ای انجام شده است. هنر این است بدترین موضوع و مساله اجتماعی را به چالش بکشیم اما در نهایت این اثر امیدبخش باشد.
منبع:خبرگزاری پانا
اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد