امروز

پنج شنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۱:۱۹ قبل از ظهر

سایز متن   /

تمام انسان ها باهم برابرند و هیچ قومی بر دیگری برتری ندارد. پیامبر اکرم (ص)
طایفه گرایی و قوم گرایی مسیر توسعه مسجدسلیمان را نا مشخص کرده است.
تعریف طایفه گرایی وقوم گرایی:
طایفه گرایی: از یک واحد اجتماعی متشکل از چند تیره و ایل است.
قوم گرایی از دو کلمه ی ”قوم” و ”گرایش” ترکیب یافته است. قوم به معنای جمعی از افراد است که پیوند خونی، زبانی، فرهنگی، مشترک باهم دارند و گرایش تمایل و رغبت شدید به این پیوند قومی می باشد اما رفتار قوم گرایانه همانا همکاری با اعضای گروه خودی و عدم همکاری با سایر گروه ها پنداشته می شود در تمامی موارد قوم گرایان افراد قوم خود را از دیگران بهتر و برتر می دانند و در این نگاه دیگران در مرحله پایین تر از قوم خود دیده می شوند در این گونه رفتار همه چیز از پشت عینک قومیت دیده می شود اما لازم است بدانیم پدیده قوم دوستی با قوم گرایی قابل تفکیک است به طوری که قوم دوستی به معنای علاقه و احساس خویشاوندی و وابستگی باهمزبان و هم فرهنگ خود است که فطرأ امری خوب است.
طایفه گرایی و قوم گرایی رفتاری ناپسند است که به عنوان یکی از عوامل کلیدی و مهم در عدم پیشرفت مسجدسلیمان شناخته می شود.
مسجدسلیمان به عنوان یکی از قدیمی ترین و کلیدی ترین شهرها با منابعی سرشار از نعمت های خداوند شناخته می شود که شهرها، روستاها و بخش های زیادی را به خود وابسته دارد که با وجود رونق تمدن شهرنشینی فرهنگ این شهر به صورت سنتی دست نخورده باقی مانده است. به طور مثال طایفه گرایی در مراسم های مختلف شکل می گیرد و در هنگام وقوع وقایع خاص همچون انتخابات به اوج خود می رسد در ادامه می توان گفت طایفه گرایی باهدف تقسیم پست ها و مناصب مختلف در بین اطرافیان و خویشان خود رو به افزایش است که عواقب منفی ان سرنوشت شهر ومردم شهر را به مخاطره انداخته است.
طایفه گرایی موجب نادیده گرفتن شایستگی ها و شایسته ها
امروزه بار سنگینی بر دوش نخبگان، اساتید، فرهنگیان و تحصیل کردگان در جهت آگاه سازی و تغییر رفتار اطرافیان خود برای نهی از فرهنگ نادرست طایفه گرایی گذاشته شده است که مستلزم توجه ویژه به این فرهنگ نادرست و جهت دهی درست این مقوله در چشم انداز علمی و عملی است. در صورت ادامه ی این رفتار که راهنمای عملکرد سیاسی مسئولین قرار گرفته و مانع تصمیم گیری درست شده است به طوری که نفع و منفعت طایفه مهم تر از خیر و صلاح شهر است باعث ایجاد حس تبعیض قومی، طایفه ای وفردی شده که خود اثرات مخرب و جبران ناپذیری را در جامعه به همراه دارد . در نظام های سنتی که مستلزم تغییرات به سوی شایسته سالاری و شایسته پروری است وقتی تفکرات شایسته سالارانه جایگزین تفکرات طایفه گرایانه قرارگیرد بهترین و برترین افراد در مناسب ترین جایگاه با بالاترین عملکرد و اثربخشی به کار گرفته می شوند.
انتظار مردم
انتظارات مردم از نماینده در راستای وظایف و مسئولیت های قانونی نماینده می باشد و ان هم اینکه در قبال مسئولیت هایی که دارد تمام تلاش و همت خویش را بکار گیرد و از هیچ کوششی در این کار غفلت ننماید و از انجا که این مسئولیت امانتی است که مردم در طول این دوره به او سپرده اند کوشا و جدی باشد و در جهت رشد و تعالی کشور، استان و برطرف نمودن مشکلات ولی نعمت های خود گام بر دارد و هرگونه سستی در این زمینه خیانت به حق الناس است روشن است که نماینده مردم نماینده تمامی احاد ملت است و نماینده گروه و قوم خاصی نیست و باید مصالح تمامی مردم در نظر گرفته شود سخن اخر اینکه قومیت گرایی سراغاز نادیده گرفتن عدالت، شجاعت،امانتداری و تخصص است که از ویژگی های بارز یک نماینده خوب به شمار میرود در همین راستا مردم از خدمتگزار خود در خانه ی ملت انتظار دارند در جهت بهبود عملکرد و تسهیل در پیشرفت شهرستان از افراد شایسته، متخصص با تجربه استفاده کند و با تمام توان خود باطایفه گرایی و قوم گرایی مبارزه کند که مسجدسلیمان نیازمند افرادی است که توانایی تصمیم گیری بدون تبعیض در قوم و طایفه را داشته باشد و این ایه قران کریم که خداوند می فرماید:( تمامی مردم از یک ریشه اند و باهم برابرند) را سر لوحه ی انتخاب های خود قرار دهد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

دیدگاه ها (۱ دیدگاه)

  1. شهاب سلیمانی

    تشکر از آقای احمدی عزیز,کاملا درست میفرمایید متاسفانه این مشکل از دیرباز تا کنون بوده و هست و عامل عدم وحدت و توسعه شهر مسجدسلیمان میباشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد