امروز

یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۳:۳۹ قبل از ظهر

سایز متن   /

۱۶۶۳۸۰

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: به دنبال اتفاقات اخیر در بازار پول و حواشی که ایجاد شد، بعد از مذاکرات بین بانک مرکزی و مجلس، رئیس کل بانک مرکزی وعده داد به زودی و حداکثر دو تا سه ماه آینده وضعیت تمامی موسسات غیرمجاز مشخص شده و مشکلات بازار غیرمتشکل پولی پایان یابد و در صدر این وعده اعلام شد که به زودی تکلیف سه تعاونی غیرمجاز مشخص و اعلام خواهد شد .

تازه‌ترین اعلام ولی الله سیف از این حکایت دارد که بنابر تصمیم گرفته شده قرار بر این است که مسئولیت مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌های تعاونی‌های اعتبار منحله “البرز ایرانیان” به بانک تجارت، “افضل توس”به بانک آینده و “آرمان”(وحدت) به موسسه اعتباری ملل واگذار شوند، بنابراین سپرده‌گذاران این تعاونی‌ها توسط بانک‌ها و موسسات تعیین شده تعیین تکلیف خواهند شد .

در حالی بانک‌های تجارت و آینده و همچنین موسسه ملل مسئولیت این سه تعاونی را برعهده گرفته‌اند که در مدت اخیر بحث‌ها در مورد ورود بانک‌های دیگر مطرح شده است .

بر اساس تاکید رئیس کل بانک مرکزی، مسئولیت تامین هر گونه کسری در این توافق متوجه موسسات و مدیران موسسات غیرمجاز خواهد بود. این در حالی است که در حال حاضر بررسی و ارزیابی میزان دارایی‌ها و بدهی‌های این موسسات در دست انجام است و در صورت احراز هر گونه کسری این موسسات و مدیران این تعاونی هستند که مسئول خواهند بود. در عین حال که مراجع قضایی درباره استیفای حقوق ذینفعان اقدام خواهند کرد .

آن طور که سیف، درباره آخرین وضعیت موسسه البرز ایرانیان توضیح داده در حال حاضر پرونده آن در مرجع قضایی مطرح شده است .

سیف با تاکید بر اتمام فعالیت موسسات غیرمجاز در بازار پولی عنوان کرده است کهدستاورد حل و فصل و پاکسازی فضای اقتصادی از موسسات اخلالگری که فعالیت‌شان هزینه‌های زیادی بر اقتصاد تحمیل کرده ارزشمند و قابل توجه است که این مهم با همکاری دستگاه قضا، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی و مسئولان بانک مرکزی محقق شده است .

عالی ترین مقام بانک مرکزی، حذف موسسات غیرمجاز را زمینه ساز انتظام بخشی در بازار پول دانسته و تاکید دارد حذف این موسسات زمینه لازم را برای کنترل حجم نقدینگی و هدایت مناسب نرخ سود فراهم می آورد و این امر در نهایت به افزایش اثربخشی سیاست‌های پولی، هدایت مناسب تسهیلات نظام بانکی در حمایت از فعالیت‌های مثبت تولیدی و اقتصادی و نیز اصلاح نظام بانکی منجر خواهد شد .

رئیس کل بانک مرکزی خواستار هوشیاری مردم در برابر فعالیت موسسات غیرمجاز در آینده شده و از مردمتقاضا کرده تا به هیچ وجه به موسسات و افرادی که ممکن است در آینده درصدد انجام فعالیت های پولی غیرمجاز با استفاده از سپرده‌های مردم برآیند، اعتماد نکنند .

 

خبرگزاری ایسنا – مرکز خوزستان

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد