امروز

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۳:۵۶ بعد از ظهر

سایز متن   /

۱۳۹۵۰۴۳۱۱۹۰۴۲۶۸۰۰۸۱۸۶۴۴۴

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: شهلا عموری در نخستین همایش ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خوزستان در سال ۹۶ اظهار داشت: آمار صادرات استان خوزستان در سال گذشته ۶٫۵ میلیارد دلار بود و این مبلغ یک رقم قابل توجهی است ولی نسبت  به نسبت این رقم میزان واردات استان نیز ۶٫۵ میلیارد دلار بود و تراز تجاری استان صفر است.

وی افزود: باید به این موضوع  توجه شود و هماهنگونه که همه مستحضر هستند دولت تسهیلاتی را برای تشدید فعالیت و رونق فعالیت‌های تولیدی در نظر گرفته که واحدهای تولیدی استان تنها قادر به کسب حدود ۲۸۷ میلیارد تومان شدند که این امر نشان ا ز حجم انبوه مشکلات  واحدهای تولیدی که با وجود تخصیص اعتبار قادر به جذب آن نیستد؛ است.

رئیس اتاق بازرگان اهواز گفت: اگر بخواهیم  مقایسه ای در این مقوله داشته باشیم واحدهای تولیدی مشابه ما در استان‌های دیگر مانند استان قزوین ۳ برابر این رقم را توانستند جذب کنند. قطعا این نوع رفتار مستلزم توجه ویژه به شیوه‌های  حمایتی بیشتر و کاهش سختگیری‌های غیر متعارف بانکی است.

عموری ادامه داد: مشکلاتی که در کنار بخش تولید سبب ایجاد موانع شده‌اند مشکلات بیمه، تراکم جرائم واحدها و ناتوانی بسیاری  از واحدها در پرداخت جرائم است. علاوه بر این در شهرک‌ها واحدهای تولیدی  با کمترین ظرفیت و در پاره‌ای از آن‌ها هیچ گونه فعالیتی ندارند.

وی با بیان اینکه برخی از شهرک‌های استان به گورستان تبدیل شده‌اند، گفت: در زمینه کشاورزی استان خوزستان در کاشت، برداشت و صادرات محصولات از ظرفیت بالایی برخوردار است. قطعا در این بخش نیز کشاورزان ما با مشکلاتی رو به رو بوده و بسیاری  از آن‌ها با مشکلات نقدینگی و حتی معیشتی مواجه هستند.

رئیس اتاق بازرگان اهواز بیان کرد: بخشی از مشکلات معیشتی به کمبود آب و ممنوعیت کشت کشاورزی استان به ویژه در حواشی رودخانه ها بر می‌گردد که منشا  این مشکل نیز سد سازی‌های بی رویه  در استان است.

وی افزود: شمال استان درزمینه میوه، صیفی‌جات و گل و گیاه منطقهای مستعد است و دولت با دادن اجازه مرز هوایی دزفول تاسیس شود  ما می‌توانیم صادرات محصولات کشاورزی را به کشور روسیه داشته باشم.

عموری گفت: ما نمی‌توانیم به مشکلاتی که در مرزهای استان در زمینه صادرات وجود دارد بی‌توجه باشیم قطعا جلسات  بسیار زیادی توسط مسئولان استان برگزار شد و تلاش بی‌شماری انجام اما ‌هنوز خبری از مدیریت و پنجره واحد در استان نیست.

وی افزود: مشکلات مربوط به حوزه زیر ساختی در مرز جذابه وجود دارد و امکانات رفاهی و بهداشتی ناچیز بوده و همچنین مرزر در ایام اربعین به مدت طولانی تعطیل می‌شود  که سبب اسجاد ضرر و زیان زیادی برای فعالان اقتصادی خوزستان می‌شود.

رئیس اتاق بازرگان اهوازتصریح کرد: عدم وجود پایانه های صادراتی اعم از پایانه آبزیان ، مصالح ساختمانی، میوه و تره بار، وجود نداشتن دو درب مجزا در نقطه صفر مرزی از جمله کمبودهایی هستند که در مرز چذابه وجود دارد.

وی افزود: نزدیکی خوزستان به استان بصره می‌تواند اهالی این استان به استان خوزستان بکشاند و در نتیجه  چندین سال است که ما پیگیر این مشکلات هستیم که اهالی بصره بتوانند با ماشین‌های خودشان به استان تردد کنند که در این زمینه وجود دستگاه ایکس ری در مرز می‌تواند به حضور اهالی منطقه کمک کند.

منبع:خبرگزاری تسنیم – مرکز خوزستان

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد