امروز

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۵:۳۴ بعد از ظهر

سایز متن   /

۸۲۴۵۱۶۰۳-۷۱۴۵۶۸۳۸

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: فرحدخت گودرزی شنبه در همایش استانی آشنایی با رویکردهای نوین در پروژه مولد سازی و مدیریت دارایی های دولت در تالار اجتماعات ملی حفاری در اهواز بیان کرد: زمانی که امور اقتصاد و دارایی به عنوان بدنه دولت اطلاع کاملی از میزان اموال دولت در اختیار دستگاه های اجرایی ندارد چگونه می توان انتظار داشت که مردم از اموال دولت اطلاعات داشته باشند؟
وی گفت: پروژه مولد سازی و مدیریت دارایی های دولت به منظور شناسایی و جمع آوری اطلاعات اموال دولت در اختیار دستگاه های اجرایی است که باعث می شود دولت مدیریت بهتری نسبت به اموال خود داشته باشد.
معاون اداره کل اموال دولتی و اوراق بهادار وزارت اقتصاد و دارایی اضافه کرد: اگر بانک اطلاعات اموال از سوی دستگاه های اجرایی تکمیل شود مستند سازی اموال نیز به درستی انجام خواهد شد و دولت امکان بهترین استفاده از اموال خود را برای رفاه حال مردم خواهد داشت.
وی گفت: برخی دستگاه های اجرایی در گذشته املاک و اموالی را تملک می کردند که بدون مجوز و اطلاعات و سند باقی می ماندند و هیچ فکری برای استفاده بهتر از این اموال انجام نمی گرفت.
گودرزی افزود: با گذشت زمان بسیاری از اموالی که سند نداشتند از دست دولت خارج شدند و امور اقتصاد و دارایی همواره با معارضان اموال دولت درگیری و مشکل داشت.
معاون اداره کل اموال دولتی و اوراق بهادار وزارت اقتصاد و دارایی افزود: تا پیش از سال ۱۳۷۲ در هیچ قانونی اشاره ای به تنظیم حساب دستگاه ها وجود نداشت و الزامی برای صدور سند املاک در اختیاردستگاه های اجرایی در کشور وجود نداشت.
وی اظهارکرد: از سال ۱۳۷۲ قانون سند زدن اموال دولت توسط دستگاه های اجرایی اعلام شد که متاسفانه استقبالی از سوی دستگاه ها بری اجرای آن صورت نگرفت.
وی بیان کرد: تا پیش از سال ۱۳۸۰دولت مدیریت خوبی در اموال خود نداشت که از سال ۱۳۸۰ بسته مدیریتی و مقرراتی، برای مستند سازی اموال به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد که برخی دستگاه ها به خوبی وارد شدند و بهترین عملکرد را در این زمینه آموزش و پرورش داشت.
معاون اداره کل اموال دولتی و اوراق بهادار وزارت اقتصاد و دارایی با بیان اینکه مدیران باید دیدگاه خود را تغییر دهند گفت: تعصب مدیران به اموال دولتی که در اختیار دارند باید تغییر کند چرا که این اموال متعلق به دولت است.
وی گفت: از سال ۱۳۸۵ ایجاد بانک اطلاعاتی اموال دولت اجرایی شد اما دستگاه های اجرایی از آن استقبال نکردند که خوشبختانه این روند در سال های اخیر تغییر کرده و دستگاه ها همکاری بهتری در این حوزه دارند.
گودرزی افزود: حدود یک سال است که سامانه سادا (سامانه اموال دستگاه های اجرایی) راه اندازی شده تا دستگاه های اجرایی اموال خود را در این سامانه ثبت کنند؛ دستگاه هایی که در گذشته اموال خود را مستند سازی کرده اند به راحتی امکان ثبت اموال خود را در این سامانه دارند.
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خوزستان نیز در این همایش بیان کرد: امسال در برنامه اقتصاد مقاومتی برش استانی برای خوزستان (طرح های استانی که در بحث اقتصاد مقاومتی برای هر دستگاه تعیین شده است) در حوزه امور اقتصاد و دارایی ۶ طرح تعیین شده که از این ۶ طرح یک مورد مربوط به مولد سازی و مدیریت دارایی است.
مسعود صدری افزود: برخی دستگاه ها پروژه ای را به بهره برداری می رسانند که پس از ساخت به دنبال سند زدن نیستند؛ این کار باعث می شود که شناسایی اموال دولت دچار مشکل شود.
وی گفت: در بحث واگذاری پروژه های نیمه تمام به سرمایه گذار با ۸۰ درصد ساخت در بسیاری از موارد به دلیل سند نداشتن پروژه به مشکل بر می خورد.
وی بیان کرد: در اهواز نیز املاکی در اختیار دستگاه های اجرایی وجود دارد که به دلیل استفاده نشدن به انبار تبدیل شده اند که در بسیاری از موارد این املاک در بهترین نقطه شهر هستند و می توان آنها را با تغییرکاربری به بهترین مکان برای استفاده مردم تبدیل کرد.
صدری، با اشاره به الزامات قانونی برای دستگاه های اجرایی به منظور ثبت اموال دولت در سامانه سادا بیان کرد: دولت به جد به دنبال وارد کردن فهرست اموال در سایت سادا توسط دستگاه های اجرایی است و این امر می تواند یک جهش در بحث اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی باشد.
پروژه مولد سازی و مدیریت دارایی های دولت از ۶ برنامه ای است که در بحث اقتصاد مقاومتی به عنوان برش استانی به خوزستان ابلاغ شده است.
این همایش با حضور کارشناسان و مدیران دستگاه های اجرایی و ادارات امور اقتصادی و دارایی استان خوزستان برگزار شد.

منبع:خبرگزاری ایرنا/مرکز خوزستان

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد