امروز

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۴:۰۴ بعد از ظهر

سایز متن   /

رییس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: تفاهم‌نامه همکاری با مجمع نمایندگان چهارمحال و بختیاری منعقد و دبیرخانه مشترک مجامع نمایندگان استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری تشکیل شد.

سیدکریم حسینی در پایان سفر تعدادی از نمایندگان خوزستان به استان چهارمحال و بختیاری، در گفت وگو با خبرنگار  تفکر جوان  برنامه‌های این سفر را تشریح کرد و افزود: این نشست اولین نشست مشترک مجمع نمایندگان خوزستان با نمایندگان سایر استان‌ها بوده است و در آن تفاهم‌نامه همکاری میان این ۲ استان در زمینه جلوگیری از طرح‌های انتقال آب همچنین همکاری در زمینه کشاورزی، تجاری، محیط زیست و راه‌های مواصلاتی منعقد شد و به امضای نمایندگان حاضر رسید.

نماینده اهواز، باوی، کارون و حمیدیه افزود: دبیرخانه مشترک مجامع نمایندگان استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری نیز برای پیگیری توافقاتی که در این سفر حاصل شده، تشکیل شده است.

وی همچنین با اشاره به سفر ۲ روزه نمایندگان خوزستان به چهارمحال و بختیاری، گفت: در این سفر هشت نفر از نمایندگان خوزستان و چهار نفر از نمایندگان چهارمحال و بختیاری حضور داشتند.

حسینی اضافه کرد: از ابتدای شروع به کار مجلس یازدهم به دنبال برگزاری نشست‌هایی با نمایندگان سایر استان‌ها به ویژه استان‌های همجوار با هدف همکاری و همراهی و هم‌افزایی بودیم و می‌خواستیم فراکسیون نانوشته‌ای را داشته باشیم تا بتوانیم مشکلات و امور مشترک حوزه‌های خود را در مجلس دنبال کنیم اما با محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا مواجه شدیم.

وی با اشاره به مشترکات خوزستان با چهارمحال و بختیاری در زمینه فرهنگی، اجتماعی، جغرافیایی، ادامه داد: به دلیل این قرابت‌ها همچنین به دلیل دردهای مشترک و منافع مشترک این دو استان، مقرر شد که نخستین نشست با نمایندگان چهارمحال و بختیاری برگزار شود.

حسینی یکی از مهمترین اهداف این نشست را بازدید از سرشاخه رود کارون در بهشت آباد و جلوگیری از طرح‌های غیرکارشناسی و غیرعلمی انتقال آب عنوان کرد و افزود: با توجه به دغدغه‌های مردم، یکی از برنامه‌های این سفر بازدید مشترک از سرشاخه‌های کارون در بهشت آباد و استفاده از گزارش کارشناسان بوده است.

وی اظهار داشت: اجرای گذرگاه ایذه- لردگان و بهسازی جاده مسجدسلیمان- چهارمحال و اجرای پروژه بر زمین مانده راه آهن اهواز- شهرکرد از دیگر مسائل مورد توافق در این نشست بوده است، راه‌های مواصلاتی نقش مهمی در در توسعه اقتصادی و گردشگری استان دارند.

این نماینده مجلس گفت: با توجه به اینکه خوزستان قطب کشاورزی کشور و در زمینه تجاری فعال است، بخش‌های کشاورزی و تجاری نیز از دیگر موارد مورد بحث در این سفر بوده است.

وی تاکید کرد: مجامع نمایندگان این ۲ استان در چارچوب وظایف نماینده‌های مجلس، می‌توانند در حوزه تقنینی و نظارتی، چالش‌ها و مشکلات را پیگیری کنند که مساله انتقال آب در ردیف وظایف نظارتی نمایندگان بوده است.

توقف پروژه انتقال آب بهشت آباد

رییس مجمع نمایندگان خوزستان در ادامه با اشاره به ویدیوهایی که در فضای مجازی از فعالیت طرح بهشت آباد منتشر شده، گفت: ۵۰ کیلومتر از ۶۵ کیلومتر تونل بهشت آباد در حوزه جغرافیایی استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد که در حوزه این استان تاکنون هیچگونه عملیات اجرایی انجام نشده است.

وی افزود: از طرح بهشت آباد حدود ۴۰۰ متر در حوزه استان اصفهان حفاری شده که اکنون متوقف است بنابراین عملا کاری از پیش نرفته است، البته هدف و پیگیری ما در راستای توقف کامل و همیشگی همه پروژه‌های انتقال آب از سرشاخه‌های خوزستان خواهد بود.

حسینی تاکید کرد: طرح انتقال آب بهشت آباد فاقد ارزیابی زیست محیطی است و سازمان حفاظت محیط زیست نیز تاکنون مجوزی برای اجرای آن صادر نکرده است.

نماینده اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در مجلس، تصویب بودجه طرح‌های انتقال آب در بودجه سال ۱۴۰۰ را رد کرد و اظهار داشت: این طرح در سال ۹۹ ردیف بودجه داشت اما امسال این ردیف مطرح شده و به تصویب مجلس نرسیده است.

وی به تدوین قانون جامع آب و حقابه کشاورزی توسط وزارت نیرو نیز اشاره کرد و آن را یکی از موارد مورد بحث در این سفر دانست و گفت: وزارت نیرو از همه استان‌ها سند آب ۶ ساله را گرفته و سند خوزستان نیز ارائه شده است اما آب مورد نیاز برای کشاورزی استان بر اساس نظر کارشناسان و سازمان‌های آب و برق و کشاورزی، ۲۲ میلیارد مترمکعب بوده که وزارت نیرو کمتر از نصف آن را (۱۰ میلیارد مترمکعب) پذیرفته است.

حسینی افزود: در نشستی که در پایان سال گذشته برگزار شد، مقرر شد که سند آب خوزستان مجددا به استان بازگردانده و بازنگری شود، البته ما همچنان روی ۲۲ میلیارد مترمکعب حقابه کشاورزی خوزستان پافشاری می‌کنیم زیرا معتقد هستیم که این استان که قطب کشاورزی و تضمین کننده امنیت غذایی کشور است باید حداقل آب مورد نیاز برای کشاورزی داشته باشد.

وی همچنین ضمن تقدیر از پیام‌های مردمی در حمایت از سفر نمایندگان خوزستان به چهارمحال و بختیاری، گفت: این سفر با اطلاع علمای استان و برخی از مسئولان صورت گرفته و مردم برای پیگیری طرح انتقال آب از نمایندگان تشکر کرده‌اند.

حسینی با بیان اینکه برخی از مردم معتقد بودند مجلس محل پیگیری طرح‌های غیرکارشناسی انتقال آب است، نه استان چهارمحال و بختیاری افزود: نمایندگان خوزستان پیگیری‌ خود را در مجلس انجام می‌دهند و از هر امکانی برای پیگیری موثر نیز استفاده خواهند کرد.

به گفته وی، دلیل عدم حضور همه نمایندگان مجمع در این سفر، مسائل کاری سایر نمایندگان بوده است که امری طبیعی است.

بر اساس این گزارش، تعدادی از نمایندگان خوزستان، رسانه‌ها و فعالان محیط زیست این استان در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، سفری به استان چهارمحال و بختیاری داشته و با نمایندگان این استان در مجلس نشستی برگزار کردند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد