امروز

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۶:۵۹ قبل از ظهر

سایز متن   /

dzldt-crop-c0-47__0-34-800x533-75

باشگاه خبرنگاران تفکرجوان:

به گزارش تفکر جوان: به تدریج با گذر زمان و به دلیل محدود شدن منابع در کشور کارخانجات تولید کاغذ نتوانستند رشد کنند و پاسخ گوی نیاز داخل نبودند. بنابراین دولت ناگزیر با واردات کاغذ نیاز داخل را برطرف کرد. البته با توجه به تهدید قرار گرفتن جنگل ها و منابع آبی کشور، واردات منطقی ترین راه برای تامین نیازهای داخلی است، به همین دلیل تعرفه واردات کاغذ در حدود ۴الی ۵درصد است که تقریبا تعرفه پایینی برای یک کالای وارداتی محسوب می شود.

          باید منتظر تعطیلی مطبوعات در آینده باشیم

پروانه سلحشوری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار ما، در خصوص افزایش تعرفه واردات کاغذ به حدود ۱۰درصد گفت: متاسفانه بالا رفتن تعرفه کاغذ سبب گران شدن تمامی کالاهایی می شود که با کاغذ سر و کار دارند و اغلب آن ها محصولات فرهنگی هستند و ضربه آن بیش از پیش به تولید کنندگان این اجناس وارد می شود. به عنوان مثال یکی از اصنافی که سر و کار زیادی با کاغذ دارند جامعه و صنف مطبوعات است.

همین امروز هم روزنامه ها رونق سالیان پیش را ندارند و مطبوعات درآمد گیشه های خود را تا حد زیادی از دست داده اند، زیرا قبل از این که روزنامه روی گیشه قرار گیرد، مردم و روزنامه خوان ها از طریق سایت ها و شبکه های مجازی مطالب و گزارشات درون روزنامه را مطالعه می کنند و دیگر برای خرید روزنامه پولی پرداخت نمی کنند. به همین ترتیب مطبوعات ما در این روزها با مشکلات مالی بسیاری مواجه شده اند و با زحمت توانسته اند گلیم خود را از آب بیرون بکشند. گران شدن کاغذ در روزهای آینده به طور حتم وضعیت را برای آن ها بغرنج می کندد و به این ترتیب باید شاهد تعطیلی روزنامه ها و مطبوعاتی باشیم که نتوانستند از پس هزینه های خود در روزها و ماه های آینده برآیند.

وی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته به دلیل اجرای کامل و درست قانون «کپی رایت» سایت های روزنامه ها اشتراک اینترنتی خود را به فروش می رسانند که این امر علاوه بر این که سبب حفظ درآمد رسانه های مکتوب می شود، جایگاه روزنامه کاغذی را نیز حفظ می کند و متاسفانه در مدتی که رسانه ها با مشکلات مالی مواجه شده اند، ناچارا سعی کرده اند از طرق مختلف همچون تدوین گزارشات و مقالات سفارشی و نپرداختن به برخی موضوعات، برای خود درآمد کسب کنند که این اتفاق سبب لکه دار شدن روح رسانه ای آن ها شده است.

          ضربه خوردن فرهنگ کشور از بالا رفتن تعرفه واردات کاغذ

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش سطح درآمدی مردم در چند سال اخیر اظهار داشت: متاسفانه در کشور ما مردم در زمان کم شدن درآمدشان اولین گزینه ای را که برای صرفه جویی در هزینه ها حذف می کنند، کالا و خدمات فرهنگی است. در حال حاضر سرانه مطالعه در ابران به خودی خود پایین است و افزایش قیمت کاغذ که منجر به گران شدن کتاب می شود این بحران را تشدید می کند و به طور حتم مردم کتاب کمتری در آبنده خریداری می کنند که این مسئله نیز به تعطیلی تعدادی از ناشران  منجر خواهد شد. به طور حتم لازم بود وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش از بالا بردن تعرفه کاغذ هماهنگی های لازم را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان اصلی ترین مقصد کاغذ در کشور، به عمل می آورد تا از پیامدهای ناگوار این تصمیم جلوگیری شود.

          دولت جلوی دلال ها را بگیرد

فریدون احمدی نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ما، در خصوص افزایش تغرفه کاغذهای وارداتی عنوان کرد: صلاح نبود این افزایش قیمت در حال حاضر رخ دهد. دولت باید به جای این افزایش مردم را به سمتی سوق دهد تا کتابخوان‌تر شوند و از کتاب فاصله نگیرند زیرا فاصله مخاطب با کتاب برای جمهوری اسلامی ایران اصلا خوب نیست. این ماجرا تنها به نفع عده ای خواهد بود که به فکر منافع خودشان هستند. از این رو دولت باید تدبیر مناسب‌تری داشته باشد. بهتر است دولت به جای بالا بردن تعرفه واردات از دلال بازی ها و سو استفاده هایی که در بازار کاغذ انجام می شود جلوگیری کند. ضربه ای که دلال ها در این سال ها به بازار کاغذ زده اند قابل مقایسه با واردات این محصول نبوده است.

در نهایت افزایش تعرفه واردات منجر به افزایش بیکاری نیز خواهد شد به این شکل که در کل کارخانجات تولید کاغذ ۳هزار نفر مشغول کار هستند اما آن سوی قصه حدود ۱۰۰هزار نفر مشغول کار هستند که لیتوگراف‌ها، چاپخانه‌دارها، صحاف‌ها، روزنامه ها و … به طور مستقیم و غیر مستقیم مشغول کار هستند. به بهانه حمایت از تولید ملی نباید تعرفه واردات افزایش می یافت. هم اکنون کارخانه چوپ و کاغذ مازندران به دلیل پایین بودن سطح تکنولوژی و منابع توجیه اقتصادی ندارد. از جهاتی کارخانجات تولید کاغذ در کشور ما به روز نیستند و از جهاتی منابع مصرفی در کارخانه جات کاغذ در ایران محدود است و این سبب می‌شود که تولید کاغذ در داخل کشور توجیه منطقی نداشته باشد.

تولید کاغذ در داخل به صرفه نیست

رامین نورقلی پور نمانده مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی گفت و گو با ما، با اشاره به توجیحی نبودن تولید کاغذ در داخل کشور اظهار داشت: وقتی تولیدکننده داخلی توان تولید ندارد و اصلا درخت به میزان کافی برای تولید کاغذ نیست یا حتی خمیر مورد نیاز جهت تولید کاغذ را از خارج کشور وارد می‌کنند، مشکلات مدیریتی در کارخانجات دولتی نیز مزید بر علت شده که تولید کاغذ در داخل کشور توجیه پذیر نباشد. مثلا کارخانه چوپ و کاغذ با ۲۰ درصد نیروی کنونی می‌تواند خود را اداره کند اما به خاطر عدم مدیریت و استخدام‌های تحمیلی حتی نمی‌تواند حقوق کارمندان و کارمندان را پرداخت کند.

از طرفی مشکلاتی که ما در خودروسازی با پراید و … داریم در تولید کاغذ با تکنولوژی قدیمی هم داریم. کیفیت پایین کاغذهای تولید داخل سبب شده تا مصرف کنندگان داخلی کاغذهای خارجی را به آن ترجیح دهند. حتی روزنامه نگاران نیز از کاغذهای تولید داخل استقبال چندانی نمی کنند. به هر حال این مدل حمایت دولت از تولید کننده داخلی بدترین شکل ممکن است زیرا تولیدکنندگان داخلی با این وضعیت تلاشی در راستای بالا بردن کیفیت کاغذ های خود نمی کنند و تنها ناشران و روزنامه نگاران هستند که از این اتفاق ضربه می خورند و ممکن است بسیاری از آن ها حذف شوند. مسؤولان وزارت صنعت، معدن و تجارت باید برای کمتر شدن فاصله مردم با کتاب فکری کنند نه اینکه در جهت افزایش تعرفه واردات و گرانی کاغذ و در نهایت کتاب قدم بردارند.

 

انتهای پیام/نوآوران

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد