امروز

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۹:۳۰ قبل از ظهر

سایز متن   /

۱۶۸۷۸۲

 

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: علیرضا مسرور در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه اساس فلسفه تشکیل سازمان دانش‌آموزی، انجام فعالیت‌های فوق برنامه در خارج از مدرسه است، اظهار کرد: اغلب فعالیت‌های ما به برگزاری اردو و جابجا شدن دانش‌آموزان منتهی می‌شود و بخش عمده‌ای از فعالیت‌های ما مربوط به شرکت در اردوگاه‌ها است.

وی افزود: اردوهای مختلفی از سوی سازمان دانش‌آموزی برگزار می‌شود؛ به طور مثال در دهه فجر دو اردوی بزرگ ۲ هزار نفری در استان تحت عنوان اردوهای یاوران انقلاب، برگزار شد. در نهایت اردوهای مدرسه‌ای، شهرستانی و استانی، به یک اردوی ملی منتهی می‌شود که معمولاً در تهران و در فصل تابستان برگزار می‌شود. خوزستان نیز همیشه در این اردوها سهمیه ویژه‌ای داشته است.

رییس سازمان دانش‌آموزی خوزستان افزود: سال گذشته حدود سه هزار نفر از سراسر کشور در اردوی ملی شرکت کرده بودند و خوزستان نیز حدود ۳۰۰ نفر به این اردو اعزام کرده بود. امسال برای اولین بار قرار شد اردوهای ملی به صورت قطبی و با ظرفیت ۱۶ هزار نفر برگزار شود، بنابراین کشور به پنج قطب تقسیم و استان فارس به عنوان قطب جنوب انتخاب شد.

مسرور ادامه داد: قرار شد علاوه ‌بر دانش‌آموزان استان فارس، دانش‌آموزان استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری، برای شرکت در اردوی ملی که از مردادماه آغاز شده است، به این استان اعزام شوند. این اردوها پنج روزه بودند و خوزستان با حدود ۷۰۰ نفر در چهار مرحله در این اردوها شرکت کرد.

وی خاطرنشان‌کرد: زمانی که اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگان دچار حادثه شد، همه ما در راه بودیم و صبح روز بعد شنیدیم که این اتفاق برای دانش‌آموزان هرمزگانی افتاده است.

رییس سازمان دانش‌آموزی خوزستان با اشاره به برخی انتقادات در خصوص دلیل حرکت اتوبوس دانش‌آموزان در شب، گفت: جابجایی دانش‌آموزان برای شرکت در اردوهای دانش‌آموزی چه در روز و چه در شب پرخطر است. کشور ما جزو پنج کشور خطرخیز از نظر حوادث جاده‌ای است. میانگین تلفات جاده‌ای ما روزانه حدود ۷۰ تا ۷۵ نفر و سالانه حدود ۲۵ هزار نفر است که سال گذشته این آمار به ۲۳ هزار نفر کاهش پیدا کرد. در این شرایط حرکت کردن در جاده خطرات خود را دارد.

مسرور تصریح کرد: من ریشه مشکل را حرکت دانش‌آموزان در شب یا روز نمی‌دانم، بلکه ریشه مشکلات ما مربوط به زیرساخت‌های جاده‌ای است. ضعف شدید ما در این زیرساخت‌ها موجب مشکلات متعددی می‌شود؛ همچنین می‌بینیم که یک راننده اتوبوس برای رانندگی، تنها نیاز به صلاحیت فنی دارد، در حالیکه این راننده باید صلاحیت روانی و علمی لازم برای هدایت یک اتوبوس را نیز داشته باشد.

وی گفت: ما خود را از چنین وقایعی مصون نمی‌دانیم اما باید ریشه مشکلات را در جای دیگری پیدا کرد. در مناطق گرمسیر می‌توان در شب حرکت کرد و حرکت در روز نیز مشکلات خود را دارد. براساس آیین‌نامه، در مناطق گرمسیر اجازه حرکت در شب را نیز داریم اما اگر در گرمای ۵۰ درجه، اتوبوس در روز حرکت کند، باز هم انگشت اتهام به سمت آموزش و پرورش می‌رود که چرا در این گرما دانش‌آموزان را به اردو فرستاده است.

رییس سازمان دانش‌آموزی خوزستان با بیان اینکه ما قراردادهای خود را با شرکت‌های مسافربری امضا می‌کنیم که این شرکت‌ها اغلب مسافران خود را در شب جابه‌جا می‌کنند، افزود: وقتی صحبت از ممنوعیت حرکت اتوبوس دانش‌آموزان در شب می‌شود منظور حرکت ماشین‌های آموزش و پرورشی است که از امکانات چندانی برخوردار نیستند و بهتر است در شب حرکت نکنند.

مسرور گفت: خوزستان از نظر تعداد اردوگاه‌های دانش‌آموزی جزو محروم‌ترین استان‌های کشور است و با استان‌های برخوردار در این زمینه اختلاف زیادی دارد؛ به گونه‌ای که در کل استان حدود ۱۲ اردوگاه دانش‌آموزی وجود دارد که اغلب این اردوگاه‌ها امکانات لازم برای اعزام دانش‌آموز را ندارند.

وی خاطرنشان‌کرد: شرایط به گونه‌ای است که ما هر کاری هم که انجام دهیم، آسیب‌هایی متوجه جامعه آماری ما می‌شود. ما نمی‌توانیم دانش‌آموزان را در خانه محبوس کنیم و در جلسه‌ای که دانش‌‌آموزان با استاندار داشتند به این نتیجه رسیدیم که بهترین راه‌حل، توسعه زیرساخت‌های اردوگاهی در استان است.

رییس سازمان دانش‌آموزی خوزستان ادامه داد: با وجود چنین اردوگاه‌هایی در استان، دانش‌آموزان برای اعزام به اردو‌ها مجبور نیستند مسافت طولانی را حرکت کنند. استاندار نیز در زمینه اردوگاه‌ها به ما قول همکاری داده‌اند و قرار است حدود ۲ میلیارد تومان برای اردوگاه‌ها هزینه در نظر گرفته شود که اگر این هزینه عملیاتی شود می‌تواند کمک زیادی به ما کند.

مسرور گفت: مهلت یک ماهه‌ای که از سوی رییس‌جمهور برای پیدا کردن عوامل اصلی این اتفاق تعیین شده است در واقع پاک کردن صورت مساله است؛ امیدوارم هیاهوی ایجاد شده به گونه‌ای نباشد که عاملان اصلی که باید امنیت جاده‌ها را برای دانش‌آموزان فراهم کنند پشت بحث حرکت اتوبوس در شب پنهان شوند.

 

منبع:خبرگزاری ایسنا – مرکز خوزستان

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد