امروز

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۸:۳۰ قبل از ظهر

سایز متن   /

۲۳۴۸۷۸۲

به گزارش تفکر جوان، معصومه ابتکار پیش از ظهر امروز در همایش ملی روز جهانی تالاب ها در اهواز اظهار کرد: امیدوارم توجه به نقش تالاب ها در معیشت مردم و اقتصاد، مسئله تالاب ها در مقابله با مخاطرات طبیعی، توسعه پایدار در این نشست و تلاش هایی که مجموعا انجام می دهیم، منعکس شود.

وی افزود: بر اساس ارزیابی های جهانی ارزش اقتصادی تالاب ها تا ۲۰۰ برابر یک زمین کشاورزی می رسد

ابتکار عنوان کرد: رئیس جمهور خوشبختانه در دولت یازدهم از ابتدای کار نسبت به بحث محیط زیست توجه ویژه ای داشت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: تالاب هورالعظیم از سال ۹۲ خشک بود و مشکلات معیشتی برای مردم ایجاد کرده و کانونی برای توسعه گرد و خاک شده بود ولی امروزه بخش های مهمی از این تالاب آبگیری شده است. اکنون طرح بسار فعالی را برای احیای تالاب انزلی در گیلان داریم، برای تالاب میغان در استان مرکزی نیز برنامه مدیریت زیست بومی داریم، تالاب بزنگان که تنها تالاب آب شیرین هم دارای برنامه است.

مشکلات تالاب های کشور

ابتکار بیان کرد: به دلیل بحث تغییر اقلیم، برداشت بی رویه آب زیرزمینی، توسعه بی رویه کشاورزی مشکلات بسیاری را برای استان فارس و تالاب بختگان خشک شده است. تالاب گاوخونی نیز چندان وضعیت مناسبی ندارد و اکثر این تالاب ها برای اولین بار برنامه مدیریتی دارند. رویکرد دولت برای احیا و مدیریت این تالاب ها حتی با حضور فعال خود مردم است.

وی گفت: تالاب جازموریان یکی از مهمترین تالاب های ایران است که این تالاب هم به دلیل برداشت بی رویه و ۱۰ هزار چاه حفر شده غیرمجاز در اطراف آن چند سال است که به طور کامل خشک شده و پدیده گرد و غبار نیز چند ماه پیش در جازموریان بادی وزید که شهر بندرعباس چند روز تحت تاثیر گرد و خاک این تالاب قرار گرفت. تالاب میان کاله نیز طرح مدیریتی دارد و با وجود اینکه فکر می کنیم مازندران به خاطر بارندگی و اقلیمش شرایط بهتری دارد ولی در معرض تهدید و خشکسالی است.

ابتکار همچنین اظهار کرد: مرکز بازدیدکنندگان برای تالاب شادگان امروز افتتاح می شود و این نشان دهنده رویکرد مدیریتی به ویژه در بحث جذب گردشگر و همکاری در تأمین معیشت مردم است. در دوره دولت یازدهم علاوه بر اینکه همکاری بسیار خوبی را با وزارت نیرو داشتیم اما وزیر بحث تامین حق آبه تالاب ها یک تکلیف انجام نشده ای را به سرانجام رسانده و همه تالاب ها از نظر حقآبه تعیین تکلیف شده اند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه دولت یازدهم خوشبختانه شورای عالی آب و محیط زیست به صورت ویژه توجه داشته است، افزود: دو جلسه خاص خوزستان و کارون را در شورای عالی آب داشتیم و برنامه احیای رودخانه کارون و توجه به تالاب های این استان را در شورای عالی آب تصویب کردیم. برای اولین بار تامین ردیف اعتباری برای تالاب ها و جدی گرفتن مسئله ارزیابی زیست محیطی را در دولت یازدهم داشتیم.

ابتکار طرح های بزرگ کشور را از یک کار اداری به یک کار فرآیندی و دارای توجه به الزامات زیست محیطی تبدیل کردیم، تصریح کرد: تاکنون مجوز زیست محیطی در دولت یازدهم برای برداشت آب از سرشاخه های کارون نداشته ایم.

وی عنوان کرد: در گذشته اعلام کردیم که سد گتوند مشکل دارد و نباید آبگیری شود ولی متاسفانه با یک دستور سیاسی از سوی مقامات دولت های قبلی این کار انجام شده و امروز دولت یازدهم چندین جلسه از شورای عالی آب را به این مسئله اختصاص داده است. تا جایی که می توانیم باید با مدیریت مخزن جلوی آسیب های آب سد گتوند را بگیریم و امروز ای. سی این آب تحت کنترل است.

ابتکار گفت: دولت یازدهم همانطور که برای اقتصادی که با رشد منفی چهار درصد و تورم ۴۰ درصد برنامه ریزی کرده و ثبات اقتصادی را به فعالیت ها برگردانده، در عرصه مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی فضای امید به آینده و تحولات مثبت برگشته در حوزه محیط زیست نیز مصمم است. اگرچه غول مسائل زیست محیطی مسئله ای نیست که در کوتاه مدت حل شود ولی نگاه دولت یک نگاه صادقانه به مردم است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: وی وعده های توخالی به مردم نمی دهیم ولی امید به تلاش برای حل مشکل و توانمندی احیای تالاب ها داریم. تلاش نرم دولت یادزهم در عرصه جهانی باعث شده تا مردم ایران می توانند در کنار سایر کشورها برای سربلندی و پیشرفت خود فعالیت کنند.

کنار مردم خوزستان ایستاده ایم

ابتکار بیان کرد: کنار مردم خوزستان تمام قد ایستادیم تا برای آینده درخشان این استان سرافراز تلاش کنیم. همه تلاش خود را به کارمی گیریم و امیدوارم بتوانیم در این زمینه همکاری بین المللی داشته باشیم. نمایشگاه بین المللی محیط زیست را برای سرمایه گذاری در حوزه آب، انرژی و گردشگری طبیعی داریم و خوشبختانه استقبال بسیار خوبی خواهد شد.

انتهای پیام/مهر

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد