امروز

یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۷:۰۶ قبل از ظهر

سایز متن   /

۵۱org-crop-c0-5__0-5-800x533-75

به گزارش تفکر جوان: با آن که  حداقل از ۱۹ نفری که در عملیات ۱۱ سپتامبر دست داشتند ۱۵ نفر سعودی و ۴ نفر مصری بودند و هیچ یک از اتباع ایران و یمن در این عملیات دست نداشتند، اما اسم هیچ یک از کشورهای حامی تروریسم در بین هفت کشور نامبرده که برای ورود شهروندان آن ها به آمریکا مانع ایجاد شده است وجود ندارد و این در شرایطی است که نسبت به کشورهای حامی تروریست، شناخت بین المللی وجود دارد. با این حال انگار رئیس جمهوری جدید ایالات متحده آمریکا در حقیقت گزینشی عمل کرده اند. جهان امروز با رئیس جمهوری افراطی اما متکی بر جایگاه ریاست جمهوری قدرتمند ترین کشور خود مواجه است. جدا از تئوری پردازی های گوناگونی که در خصوص تبعات این تصمیم ترامپ ارائه می شود، اما باید دید که بهترین راه مقابله با چنین سیاست های نژادپرستانه ای چیست؟

وزیر امور خارجه کشورمان در توییتی، به دستور اخیر رییس‌جمهور جدید آمریکا واکنش نشان داد. ظریف در توییتر خود با انتشار لینک بیانیه وزارت امور خارجه در ارتباط با تصمیم دولت ایالات متحده در ایجاد محدودیت برای سفر مسلمانان به آمریکا نوشت:

این اقدام بی‌اساس بودن ادعاهای مقامات آمریکا در مورد دوستی با مردم ایران در عین اختلاف با دولت ایران را آشکار کرد.

اقدام آمریکا در ممنوعیت ورود اتباع کشورهای مسلمان در تاریخ به‌عنوان هدیه‌ای بزرگ به افراطیون ثبت خواهد شد. ما ضمن احترام به آمریکایی‌ها و جدا کردن حساب آنها از سیاست‌های خصمانه دولت این کشور، اقدامات متقابل را برای حمایت از شهروندان‌مان به عمل می‌آوریم

برخلاف آمریکا، با آغوش باز از همه آنهایی که روادید معتبر دارند استقبال می‌کنیم.

تصمیمات نژادپرستانه ترامپ درنهایت منجر به فروپاشی درونی آمریکا می شود

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه و جهان می گوید، اقدام اخیر ترامپ در منع ورود اتباع ۷ کشور اسلامی به ایالات متحده آمریکا کاملاً نژادپرستانه و مقابل بدیهی ترین اصول حقوق بشر و آزادی های اجتماعی است.

او با بیان این که رئیس جمهوری جدید آمریکا نماد خوی نژادپرستی و برتری سفید پوستان است، افزود: چنین نگاه و نگرشی باعث دو قطبی سازی جامعه جهانی و ایجاد صف آرایی های جدید خواهد شد.

هانی زاده ادامه داد: ۳۰ درصد جمعیت موجود در ایالات متحده آمریکا یعنی چیزی حدود ۱۵۰ میلیون نفری که در این کشور ساکن هستند، در حقیقت جزئی از مهاجران و رنگین پوستانی هستند که امروز بخش وسیعی از جمعیت آمریکا را شامل می شوند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه و جهان با تأکید بر این که چنین تصمیمی با ادعای ترامپ مبنی بر مبارزه با تروریسم هیچ ارتباطی ندارد، تصریح کرد: چراکه عربستان سعودی که خود یکی از حامیان قدرتمند تفکر وهابی و تروریستی است از این تصمیم مستثنی شده است.

او معتقد است، سیاست های این چنینی نه تنها آسیب جدی بر وجهه بین المللی ایالات متحده آمریکا وارد می کند، بلکه در درون این کشورهم باعث شکل گیری صف بندی های جدی میان مسلمانان، رنگین پوستان و سفید پوستان خواهد شد.

هانی زاده با بیان این که چنین تصمیماتی موجب نگرانی مهاجران و شهروندان آمریکایی از آینده خود شده است، گفت: به گونه ای که بیشتر ساکنان ایالت کالیفرنیا با امضای طوماری خواهان جدایی از دیگر ایالات هستند. به اعتقاد این کارشناس مسائل بین المللی چنین سیاست ها و تصمیمات نژاد پرستانه ای در نهایت منجر به جدایی ایالت ها از آمریکا می شود و این به نوبه خود بی امنی را به دنبال دارد.

به گفته او چنین نتیجه ای درست برعکس خواسته و ادعای ترامپ مبنی بر ایمن سازی ایالات متحده آمریکاست، چراکه اگر چنین تصمیمی از سوی نهادهای مدنی و کنگره آمریکا عملیاتی شود در نهایت فروپاشی درونی و بحران برای آمریکا به ارمغان خواهد آمد.

ترامپ با نگاهی خارجی در صدد است تا امنیت ملی و داخلی کشورش را تضمین کند

مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین المللی معتقد است، ترامپ به لحاظ سیاسی، محافظه ‌کار به‌حساب می‌آید و ازنظر شخصیتی نیز فردی خودشیفته و خودبزرگ‌ بین است که اکنون به جایگاه ریاست جمهوری قدرتمندترین کشور جهان تکیه زده است. او در یک ساختار قدرت بسیار پیچیده عمل می‌کند که این ساختار قدرت توانست در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما زمینه‌های مشروعیت یافتن ایالت متحده آمریکا در منطقه خاورمیانه را فراهم سازد.

او می گوید، عملکر دونالد ترامپ در روزهای اخیر و تنها یک هفته پس از روی کار آمدنش در کاخ سفید باعث شد که از او چهره یک رئیس‌جمهور بین‌الملل‌گرای افراطی به تصویر کشیده شود که این موضوع نشان می‌دهد ترامپ سعی دارد تا موضوعات سیاست خارجی را در محور امنیت داخلی پیگیری کند.

به گفته او ترامپ قصد دارد با جلوگیری از ورود اتباع شش کشور به علاوه شهروندان ایرانی به داخل خاک ایالات متحده تحت عنوان حفاظت از ملت در برابر ورود تروریست‌های خارجی به آمریکا این پیام را مخابره کند که با نگاهی خارجی، در صدد است تا امنیت ملی و داخلی کشورش را تضمین کند که این به شعار انتخاباتی وی یعنی احیاء عظمت آمریکا مربوط می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره قرار نگرفتن نام عربستان در ممنوعیت مهاجرت به آمریکا افزود: اکنون منافع آمریکا اقتضا می‌کند که رو درروی عربستان قرار نگیرد چراکه ترامپ در فکر یک هم‌گرایی برای تشکیل جبهه‌ای علیه ایران به‌ واسطه ریاض است و تلاش برای نزدیک شدن به پوتین و جلب رضایت او ازاین‌جهت صورت می‌گیرد که روسیه دوستی با ایران را کنار گذارد.

مطهرنیا معتقد است با تمام این موارد نباید فراموش کرد که همچنان یکی از گزاره‌های ترامپ مبتنی بر این نکته است که از حضور مسلمانان در آمریکا جلوگیری به عمل آورد و بر این باور است که ورود آن‌ها مخالف منافع ایالت متحده هستند، زیرا توسعه بنیادگرایی اسلامی که تلاش می‌کند حفره‌های امنیتی در آمریکا به وجود آورد را به دنبال دارند. با این دید بنا است مهاجرت در آمریکا نه‌تنها از زاویه مسلمانان بلکه برای مکزیکی‌ها هم مسدود شود.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به سیاست‌های بعدی ترامپ در آینده نزدیک، ادامه داد: در حرکت بعدی ترامپ با بنیامین نتانیاهو هماهنگ خواهد شد. چراکه تماس تلفنی تل‌آویو با ترامپ و همچنین گفت‌وگوها در مورد محور مقاومت با مرکزیت تهران موجب خرسندی وی و همینطور شخص نتانیاهو شده است. از جهتی دیگر سفر نخست‌وزیر بریتانیا به واشنگتن به عنوان اولین دیدار رسمی ترامپ به انضمام سخنان وی در مورد ایران نشان از همگرایی لندن، واشنگتن و به احتمال زیاد تل‌آویو دارد که تمامی این مسائل در قالب پیگیری سیاست‌های منطقه‌ای مد نظر قرار داده می‌شود.

دستورات ترامپ برای ایجاد یک موج تبلیغاتی است

صباح زنگنه، کارشناس و حقوقدان امور بین الملل با اشاره به دستور ترامپ مبنی بر منع ورود شهروندان هفت کشور از جمله ایران به ایالات متحده آمریکا می گوید، این موضوع یک دستور اجرایی است و در سطح قانون نیست. به عبارتی این دستور در سطح مدیریت اجرایی در حدود دستگاه‌های دولتی است که رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند دستوری را در این سطوح صادر کند.

او با بیان این که این دستور هرگز در کنگره و سنا به تصویب نرسیده است، افزود: این امر جزو اختیارات رئیس جمهور آمریکاست که می‌تواند چنین دستورات موقتی صادر کند و به همین دلیل زمان ۳ ماهه برای آن تعیین شده است. این موارد یعنی ممنوعیت پذیرش مهاجران، عدم صدور ویزای جدید و تعلیق در ورود اتباع ۷ کشور موقتی است و مدت دار نخواهد بود.

به گفته زنگنه هر ۳ این اقدامات تبعا خلاف‌ قانون اساسی آمریکا است. اصول قوانین خصوصی و قضایی هم چنین اقدامی را نمی پذیرد؛ چرا که حقوق افراد زیادی تضییع می‌شود. این افراد هم حق شکایت و هم حق اعتراض دارند. افراد متضرر حق مطالبه جبران خسارت دارند.

این کارشناس مسائل بین المللی معتقد است،  این موضوع و دستورات بیشتر یک کار نمایشی برای ایجاد فرصت به دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی است. صدور این دستورات برای ایجاد یک فضای تبلیغاتی به منظور ایجاد یک موج تبلیغاتی است.

انتهای پیام/نوآوران

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد