امروز

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۲:۲۲ بعد از ظهر

سایز متن   /

okt7e-crop-c0-5__0-5-800x533-75

باشگاه خبرنگاران تفکرجوان:

به گزارش تفکر جوان، هرچند که خصوصاً در چند سال اخیر از اتکا بر چنین شیوه ای برای جلب نظر و آرای مردم شانسی کسب نکرده اند، اما هنوز هم پایبندی بر آن مهمترین استراتژی انتخاباتی است. سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع تعدادی از دانشجویان دانشگاه آزاد پرند با بیان اینکه وقتی می‌بینیم کلید قفل را باز نکرد، باید راه دیگری را دنبال کنیم، گفت:‌ نتایج فتح‌الفتوح بعد برجام کجاست؛‌ ما اگر کار گفتمانی را خوب انجام دهیم، نتیجه‌اش را در انتخابات هم خواهیم دید. جلیلی تصریح کرد:‌ این کار باید بشود و اینجا کار من و شماست که بگوییم اگر در این موضوع این‌طور نشد، پس حلّال ما این نبوده است. کلید این نبوده و چیز دیگری بوده است. یک وقت می‌گوییم کلیدش همین است و طبعاً مردم هم می‌گویند خدا پدرش را بیامرزد. یک نفر کلیدی را داشته باشد و بیاید این قفل را باز کند. حالا اگر کلید را انداختیم و دیدیم نشد، منطقی‌اش این است که بگوییم باید راه دیگری پیدا کنیم. این راه‌حل نیست.

   تلاش فزاینده مخالفان دولت برای خاموش کردن صدا‌های معترض در ۸ سال دولت پیشین

مصطفی درایتی مشاور رئیس‌جمهوری دولت اصلاحات ضمن ارزیابی اقدامات تبلیغی و تخریبی برخی از رقیبان و مخالفان دولت یازدهم، گفت: مهم‌ترین و بهترین وظیفه دولت در شرایط کنونی این است که در برابر تمام این تبلیغات و تخریب‌ها حساسیت نشان دهد و از بروز چنین زمینه‌هایی جلوگیری کند.

به اعتقاد وی خاصیت بودن رقیب چه منصف و یا غیر‌منصف متوجه ساختن مسئولان بر وجود اشکالات،کمبود‌ها و نواقص است و خوب است که دولت بدون توجه تبلیغات منفی توجه خود را به اشکالات موجود متمرکز کند. مشاور رییس‌جمهوری دولت اصلاحات در ادامه اظهارات خود می گوید، اکنون می‌دانیم که روش و شیوه عمل رقیبی که در عین حال مخالف دولت نیز است، بزرگ‌نمایی هر موضوع کوچک و سعی بر فضا‌سازی منفی علیه آن است و البته بر اساس تجربه شاهد بودیم که هر موضوع و خطایی که از سوی ایشان شکل گرفته در کمال نادیده گرفتن و اهمیت ندادن دنبال شده و می‌شود. درایتی افزود: آنچه برای دولت در مقطع فعلی مهم و حساس است، عدم توجه به صدا‌های مخالف و فضا‌سازی‌های منفی علیه خود است. بلکه دولت باید با دقت تمام مسائل اصلی را که یا در بطن امور وجود دارد و یا از سوی مخالفین خود اعلام می‌شود، درنظر داشته باشد. چرا که نفس وجود چنین تبلیغات منفی جدا از اگاه‌سازی دولت اهمیت گسترده‌ای ندارد.

وی گفت: چنین تبلیغات و فضا‌سازی‌ها در کنار وجود موارد فساد‌آمیز در دوره خود افرادی که امروز شاکی و مدعی فساد در دولت فعلی هستند، چیزی‌ست که غیر طبیعی نیست و جامعه با آنها آشنا بوده است. به گفته درایتی اگر دست رقیب برای ایراد شکایات و اعتراضات گسترده نسبت به دولت باز باشد، جدا از تبلیغات منفی و گاها سیاه‌نمای‌های موجود دولت می‌تواند با بیان واقعیت‌ها از وضعیت پیش آمده به نفع خود استفاده کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تلاش فزاینده اصولگرایان برای خاموش کردن صدا‌های معترض در ۸ سال دولت پیشین به جای تمرکز بر شفاف‌سازی وقایع را مهم‌ترین خطای استراتژیک این جریان سیاسی دانست. درایتی همچنین معتقد است که در صورت تداوم چنین تبلیغات و فضا‌سازی‌های منفی علیه دولت افکار‌عمومی در معرض تحریک قرار می‌گیرد و در این زمینه نیز توضیح داد: در بحث رقابتی که در عرصه سیاست کاملا طبیعی‌ست، گاهی اوقات رقیب با ابزار گسترده رسانه‌ای که در اختیار دارد، افکار‌عمومی را نشانه می‌رود. وی افزود: در چنین شرایطی این وظیفه دولت است که با تمام امکانات و ابزار‌هایی که در اختیار دارد، اقدام به شفاف‌سازی هرچه بیشتر حقایق و امور کند.

     به دنبال خسته و ناامید کردن مردم هستند

مرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات نیز ضمن جدی و واقعی دانستن اتاق های تخریب که هدف آنان تک دوره ای شدن ریاست جمهوری روحانی است، معتقد است یک جریان افراطی در کشور وجود دارد که از ابتدا به هیچ وجه مایل نبود آقای روحانی رأی بیاورد یا جریان حامی او موفقیتی کسب کند.

او می گوید، از روزهای نخست ریاست جمهوری روحانی، بنای این جریان موفق نبودن دولت بود. به همین دلیل تلاش می شد با جوسازی ها فضای کشور را مخدوش و مشوش کرده و شرایطی را ایجاد کنند که دولت نتواند به مردم خدمت کند.

به اعتقاد این فعال سیاسی اصلاح طلب هرچه هم که زمان گذشت، آنان عملیات خود را گسترش دادند و در مقابل رأی و نظر مردم، فضاسازی ها را تشدید کرده و به اوج خود رساندند که به همین ترتیب، پیش بینی می شود در آستانه انتخابات سال آینده نیز بر این فضاسازی ها افزوده شود.

مبلغ می گوید، هدف اصلی آنان، این است که جریان سیاسی حامی آقای روحانی بار دیگر رأی نیاورد، یا به زعم خودشان که بارها تکرار کرده اند، ریاست جمهوری آقای روحانی یک دوره ای شود. اساساً برای دستیابی به این هدف اصلی، از یک سو تلاش می کنند فرصت های خدمت را از دولت بگیرند تا دولت نتواند مشکلات مردم را حل کند و به همین دلیل هر روز یک بحران و مشکل برای دولت ایجاد می کنند. از سوی دیگر، می خواهند افکار عمومی را بشدت تخریب و این طور وانمود کنند که دولت نتوانسته است کاری بکند تا آن ها بتوانند رأی و نظر خود را به مردم تحمیل کنند که آن چه ما می خواهیم باید عمل شود، نه آن چه خواست شما مردم است.

به گفته او با آن که  مردم قطعاً با این جریان همراهی نخواهند کرد، اما  آنان نه تنها با این تجربه های شکست خورده در کار خود بازبینی نمی کنند، بلکه در مقابل به راهکارهای دیگری روی آورده اند. به عبارتی این جریان نام برده شاید به دنبال خسته و ناامید کردن مردم است.

     مخالفان دولت از ادامه شرایط ترسان و نگران هستند

غلامرضا ظریفیان، استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به فضای تخریبی موجود در سپهر سیاسی کشور و در آستانه انتخابات می گوید،  پایگاه اجتماعی اصولگرایان ضعیف شده است و این جریان سیاسی در مجموع، پایه رأی کمتری نسبت به جریان مقابل دارند و تعدد کاندیدها نیز اگر به همین شیوه ادامه پیدا کند در مجموع به ضررشان تمام خواهد شد.

ظریفیان افزود: رسیدن به ائتلاف و اجماع واحد یکی از مهمترین مشکلات اصولگرایان است. تعدد کاندیداها و اختلاف نظرهای درونی باعث شده که اصولگرایان سخت بتوانند به یک اجماعی برسند. این که اصولگرایان تاکنون کاندیدای واحد خود را مشخص نکردند نشان دهنده این امر است که کار سختی را در پیش دارند.

ظریفیان با اشاره به آماده شدن جبهه پایداری برای انتخابات ریاست جمهوری آینده بیان کرد: آثار مخرب حضور جریانات سیاسی افراطی در داخل کشور بیش از آثار خارجی و بین المللی آن است. همان طور که در سال های گذشته مشاهده کردیم حضور جریانات تندرو در عرصه سیاسی کشور می تواند هم ضررهای داخلی و هم بین المللی داشته باشد و آن طور که از آگاهی های جامعه بر می آید، تندروها دارای پایگاه قوی در میان مردم نخواهند بود.

انتهای پیام/نوآوران

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد