امروز

چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۳:۱۶ قبل از ظهر

سایز متن   /

ui4ol-crop-c0-5__0-5-800x533-75

باشگاه خبرنگاران تفکرجوان: 

به گزارش تفکر جوان: ضمن این‌که شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی هر سال این بنا را مقاوم سازی می‌کند، حتی آزادی از نظر این‌که اگر روزی آتش‌‌ بگیرد نکات ایمنی در این استادیوم رعایت شده است و حادثه پلاسکو برای این مکان امکان ندارد تکرار شود.

ورزشگاه آزادی یک‌بار دچار سانحه شده‌است، سال ۲۰۰۶ زمان ریاست جمهوری خاتمی بود که مردم برای تماشای بازی ایران- ژاپن به استادیوم آزادی رفتن و موقع خروج به‌دلیل فضای کم درب خروجی دچار سانحه شند و بعدها نیز رسانه‌ها به این حادثه واکنش نشان داند که چرا استادیوم به این بزرگی نباید درب خروجی ایمنی داشته باشد، بعد از این حادثه بود که هر سال استادیوم آزادی را مقاومن سازی می‌کنند تا باز این حادثه به‌وجود نیایند، حال بعداز گذشته چند سال و وقتی فاجعه ناگوار پلاسکو به وجود آمد آزادی دوباره در تیررس رسانه‌ها قرار گرفت که این بنا حدود ۵۰ سال است که قدمت دارد و همگان نگران تکرار فاجعه پلاسکو در آزادی هستند که مدیر شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی با گفتن ایمن سازی آزادی کمی از نگرانی‌ها کاست، اما این را هم نباید نادیده گرفت که حادثه خبرنمی‌کند و اگر اتفاقی پیش آید ایمنی‌ هم کاری از پیش نخواهد برد.

 تاریخچه ورزشگاه آزادی

استادیوم  آزادی با معیارهای بین‌المللی و برای بازی های آسیایی ۱۹۷۴ با مساحت ۱۴۱۰۰۰ متر مربع در مجموعه ورزشی آزادی  ساخته شد. این ورزشگاه پیش از انقلاب آریا مهر خوانده می شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی آزادی نام گرفت.

طرح و ساخت این ورزشگاه به عهده  عبدالعزیز خرما نفرماییان بود و در تاریخ ۲۶ مهر ۱۳۵۰ گشایش یافت و در ۱۰ شهریور ۱۳۵۳ و همزمان با بازی های آسیایی  سال ۱۹۷۴ میلادی تهران افتتاح شد.

این مجموعه ورزشی هم اکنون با دارا بودن سالن های  چند منظوره، سالن دوازده هزار نفری و دریاچه مصنوعی یکی از بی نظیرترین مجموعه های ورزشی آسیاست زمین بازی ورزشگاه از چمن و اطراف چمن یک پیست دو میدانی در هشت ردیف از جنس تارتان قرار دارد و  در قسمت  غربی ورزشگاه و ضلع جنوب  جایگاه ویژه، جایگاه گزارشگران صدا وسیما و در جنب راست این محل جایگاه خبرنگاران با ظرفیت ۸۵ نفر احداث  شده است.

مازیار ناظمی: بازی‌ها در استادیوم‌های مقاوم برگزار می‌شود

مازیار ناظمی درخصوص این‌که بعداز پلاسکو، آزادی دومین بنای قدیمی است و احتمال این‌که حادثه پلاسکو نیز این‌بار در آزادی اتفاق بیافند وجود دارد گفت: درست است که بنای آزادی قدیمی است اما این دلیل نمی‌شود از نظر مقاوت سازی مشکل داشته باشد، این بنا هر سال مقاوم سازی می‌شود تا مشکلی پیش نیاید.

او در ادامه به خبرنگار ما گفت که آزادی توسط شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی مقاوم سازی می‌شود و وزارت‌ورزش هم نظارت لازم را در این خصوص دارد و تا آنجایی که به سلطانی‌فر مربوط می‌شود نظارت کامل را بر استادیوم دارد نه تنها آزادی بلکه همه استادیوم‌ها مقاوم سازی می‌شود، اگر استادیومی مقاوم سازی نشود بازی در آنجا صورت نخواهد گرفت تا وقتی که مقاوم سازی شود.

روابط عمومی درباره حادثه ایران- ژاپن که احتمال دارد باز تکرار شود توضیح داد: بعد از اتمام بازی ایران- ژاپن بود که این حادثه رخ داد و این اتفاق به خاطر مقاومت سازه نبوده بلکه به خاطر نبود هماهنگی در آزادی رخ داده‌بود اگر هماهنگی‌های لازم صورت می‌گرفت این حادثه پیش نمی‌آمد.

مدبر: مقاوم‌سازی‌های لازم برای آزادی شده‌است

شست خبری مصطفی مدبر، مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی ظهر روز گذشته برگزار شد، او در ابتدای صحبت‌های خود ضمن عرض تسلیت به مناسبت حادثه ساختمان پلاسکو اظهار داشت: یکی از کارهای مهمی که در سال ۹۵ انجام گرفت صندلی‌گذاری ورزشگاه آزادی بود که خوشبختانه تاکنون نیز هیچ اتفاقی برای این صندلی‌ها نیفتاده است.

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی درباره بودجه این شرکت گفت: بودجه ما در سال ۹۵ مبلغ ۴۷۰ میلیارد تومان بود که تا الان ۵۳ درصد آن در قالب اوراق تخصیص داده شده است. البته ما با همین اوراق بدهی‌های سنواتی پیمانکاران را صفر کردیم، مشکلی که با این اوراق داریم آن است که نمی‌توانیم برای آینده از آنها استفاده کنیم در واقع این اوراق برای مطالبات است.

مدبر درباره موضوع مقاوم‌سازی ورزشگاه آزادی گفت: حدود ۵۰ سال از عمر این بنا می‌گذرد و با توجه به شرایطی که دارد چنین سازه‌ای نشست می‌کند، در سال‌های گذشته مبالغی برای نگهداری از آن تخصیص پیدا کرد اما برای موضوع مقاوم‌سازی نیاز به هزینه بیشتری است. نشست ورزشگاه آزادی به صورت عمودی است و داخل زمین می‌رود. از نظر ما در این ورزشگاه خطر ریزش وجود ندارد اما نیاز به مقاوم‌سازی دارد که این کار چه در بخش سطحی استادیوم و چه در بخش سازه‌ای آن است. درباره مقاوم‌سازی ورزشگاه آزادی نامه‌ای نوشته شده که ۸۰ میلیارد تومان اختصاص داده شود ضمن اینکه وزیر ورزش و جوانان نیز تاکید داشت که خودمان در شرکت توسعه کار مقاوم‌سازی را به صورت بخش‌بخش انجام بدهیم. باید این را تاکید کنم که ما در خصوص نشست ورزشگاه آزادی مشکلی نداریم، مگر آنکه زلزله رخ بدهد، ما همچنین برای همه پرسنل آنها برنامه آموزشی گذاشتیم تا در زمان‌های بحرانی بتوانند اقدامات لازم ایمنی را انجام بدهند.

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در پاسخ به این سوال که اگر آتش‌سوزی در استادیوم آزادی رخ بدهد شرایط مهیای اطفای آن است، گفت: مشکلی درباره اطفای حریق در ورزشگاه آزادی نداریم و همه چیز پیش‌بینی شده است، با این وجود باید در مقاوم‌سازی کار بیشتری انجام بدهیم.

وی در ادامه این نشست خبری گفت: کل بودجه‌ای که شرکت توسعه برای اجرای همه پروژه‌های خود در زمان ۳ سال نیاز دارد ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است. ما امسال رشد خوبی در بودجه داشتیم و برای سال ۹۶ نیز پیشنهاد بودجه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی داده‌ایم، خوشبختانه در احکام برنامه ششم و در مسائل بودجه‌ای ورزش شرایط خوبی دیده شده که می‌تواند جهش خوبی را برای ورزش کشور ایجاد کند.

انتهای پیام/نوآوران

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد