امروز

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۳:۴۴ بعد از ظهر

سایز متن   /

 

حسین الهائی سحر

دانش آموخته طراحی شهری

 

الهائی سحر : با توجه به تنوع اقوام و فرهنگ‌های موجود در ایران می‌توان گفت که هر قوم متناسب با شهر خود ارتباطات فرهنگی خاصی دارد که زیبایی و جذابیت آن شهر را افزایش می‌دهد. در ایران، در همه کلان‌شهرها به جزء کلانشهر اهواز و همچنین بعضی از شهرها و شهرستان‌های کوچک و متوسط مقیاس، روز خاصی در تقویم ملی به آن ها اختصاص داده شده است که نمایانگر پیشینه تاریخی و فرهنگی آن شهر است. بر این اساس، یک روز خاص برای هر شهر درنظر گرفته شده است.

کلانشهراهواز، با تاریخ،فرهنگ و جاذبه های گردشگری خود یکی از جذاب‌ترین شهرهای ایران است. اما متأسفانه این شهر هنوز روز خاصی در تقویم ملی برای جشن گرفتن و یا یادآوری تاریخ و فرهنگ خود ندارد. با این حال می‌توانیم به تاریخ، فرهنگ و تنوع اجتماعی اهواز اشاره کنیم که ارزش و جایگاه یک روز مخصوص را در تقویم دارد.

۱)  ۱دی‌ماه ۱۳۵۷ دورانتاش(زیگورات)

اولین اثر ایرانی ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو، زیگورات نیایشگاهی مربوط به تمدن عیلام در ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بوده است. “زیگورات” بخشی از باقیمانده‌های شهر دورانتاش که به عنوان یک تمدن و نشانه مهم برای مردم استان خوزستان است و در نزدیکی شهر باستانی شوش در استان خوزستان قرار دارد.

۲)  ۱۵ آبان روز افتتاح پل هلالی(سفید)
پل(هلالی) سفید در اهواز به عنوان یک نماد از تاریخ و فرهنگ این شهر محسوب می‌شود. این پل یکی از مقاصد گردشگری مهم اهواز است. و به دلیل طراحی زیبا و معماری منحصر به فرد خود و همچنین با وجود رودخانه کارون در زیر آن، این جاذبه زیبا، به‌ویژه حضور پرندگان مهاجر در نیمه دوم‌ سال، برای گردشگران و عکاسان جذابیت ویژه‌ای دارد و به شهر اهواز جلوه‌ی خاصی بخشیده است.

۳)  ۲۳اسفند برابر با ۱۴ مارس روز جهانی نخل
در فرهنگ شهر اهواز و اسلام، نخل به عنوان نمادی از تواضع، پایداری، صلح، مقاومت، آزادگی، استقامت، حیات‌‌‌ و مقدس است که در نزد مردم اهواز بسیار ارزشمند است.

۴) ۱فروردین،فصل بهار و زیبایی این فصل در اهواز

فصل بهار در اهواز همواره با زیبایی‌های خاص خودش شناخته می‌شود. در این فصل، باغ‌ها و پارک‌های شهر به رنگین‌کمانی از گل‌ها و گیاهان مختلف پوشیده می‌شوند. هوای دلپذیر و آب و هوای مطبوع به همراه بوته‌های گل‌دار، این فصل را به یکی از زیباترین فصول سال در اهواز تبدیل کرده است.

۵) ۱۰‌تیر سال۳۴۴ تولد ریاضیدان و پدر نور شناسی مدرن ابن هیثم اهوازی

نخستین دانشمند فیزیک نور مسلمان در جهان، مخترع ذره‌بین، نخستین اندازه گیرنده سرعت صوت، سرعت نور و محیط کره زمین با استفاده از واحد اندازه‌گیری «ذرع»، نخستین محقق ویژگی‌های نور، ریاضی‌دان و دانشمند حساب، هندسه، مثلثات و جبر است.

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد