امروز

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۰:۱۰ قبل از ظهر

سایز متن   /

رییس بیمارستان سوانح سوختگی آیت الله طالقانی اهواز با اشاره به خطرات استفاده از مواد منفجره و نیز همه گیری ویروس کرونا گفت: مردم با برگزاری مراسم چهارشنبه سوری به آتش کرونا دامن نزنند.

دکتر پیمان نجاتی درگفت وگو با خبرنگار تفکر جوان  با اشاره به ایثارگری و فداکاری کادر درمان در دوره شیوع کرونا گفت: مردم نیز با رعایت کردن مسائل ایمنی و برگزاری مراسم چهارشنبه سوری از ایجاد زحمت بیشتر و افزایش بار کاری پزشکان، پرستاران ‌و کادر درمانی جلوگیری کنند.

وی افزود: در چهارشنبه آخر سال متاسفانه شاهد سوختگی های شدید ناشی از مواد محترقه و وسایل آتش‌زای غیراستاندارد هستیم که نگرانی خانواده و جامعه را در پی دارد.

نجانی با بیان این که آمار مصدومان حوادث چهارشنبه آخر سال از سال ۹۲ تا ۹۸ سیر صعودی داشته گفت : اکثر افراد مصدوم شده در چهارشنبه سوری بیشتر از گروه سنی نوجوانان و پسر هستند و بیشترین سوختگی ناشی از آتش سوزی های چهارشنبه سوری در ناحیه سر و صورت و دست ها اتفاق افتاده است .

وی ادامه داد: به والدین توصیه می کنم که مراقب نوجوانان خود در  چهارشنبه سوری پایان سال باشند، همچنین نوجوانان از برگزاری هر گونه تجمع واستفاده از وسایل و ابزار خطرآفرین ومواد محترقه خودداری کنند.

رییس بیمارستان سوانح سوختگی آیت الله طالقانی اهواز با اشاره به آمادگی کامل و ۲۴ ساعته بیمارستان در روزهای پایانی سال وچهارشنبه سوری بیان کرد:این بیمارستان دارای هشت اتاق عمل در بیمارستان و یک اتاق عمل اورژانس فعال و بخش های مراقبت ویژه است و دربقیه بخش ها نیز پزشکان و پرستاران و پرسنل کادر درمان آمادگی کامل برای پذیرش و خدمت رسانی به مردم را دارند.

وی گفت: برخی افراد با استفاده از مواد خطرناک محترقه،بنزین و مواد قابل اشتعال، روزهای بدی را برای پایان سال رقم می زنند که توصیه می شود حتما خانواده ها مراقب باشند .

نجاتی درباره چگونگی مواجهه با فردی که دچار سوختگی می شود، بیان کرد:  درحضور در محل حادثه با حفظ ارامش و خونسردی ، قبل ازرساندن فرد آسیب دیده به اولین مراکز اورژانس، با آب خنک شیرلوله در حدود ده دقیقه محل سوختگی یا عضو سوخته را زیرآب قرار دهند سپس به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی افزود: دراین مراکز با تشخیص درجه سوختکی و یا در موارد شدید درصورت درگیری ریه، اقدامات اورژانسی لازم انجام و در نهایت به بیمارستان ارجاع داده می شود.

رییس بیمارستان سوانح سوختگی آیت الله طالقانی اهواز با اشاره به این که در دو سال اخیر درصد سوختگی و معلولیت چشمی ناشی از سوختگی بالا بوده است گفت : سال گذشته هیچ مورد فوتی ناشی ازآتش سوزی چهارشنبه سوری وجود نداشته و ۱۹ نفر تعداد مصدومین و پذیرفته شدگان در بیمارستان در سال ۹۸ بوده که در سال قبل از آن نیز تعداد ۲۲ نفرمصدوم  به بیمارستان مراجعه کردند.

وی افزود: برای درمان هر یک درصد سوختگی در افرادی که دچار سوختگی می شوند هفت تا مبلغ ۹ میلیون تومان هزینه می شود لذا هر گونه بی توجهی در برپایی مراسم چهارشنبه سوری می تواند زیان های جانی و مالی سنگین برای خانواده و جامعه در پی داشته باشد.

نجاتی با بیان این که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است گفت: طبق گزارش‌ها و آمار گرفته شده برخی کودکان و نوجوانان  سعی می کنند از طریق آموزشهای مختلفی که درست یا غلط در فضای مجازی منتشر می شود ،  به شکل خودسرانه اقدام به ساخت ترقه و مواد آتش زا کنند ، لذا خانواده ها حتمامراقب باشند که کودک ویا نوجوان یک شی غیرطبیعی را با خود حمل و به خانه نیاورند چه بسا این همان مواد تشکیل دهنده ترقه و مواد محترقه باشد که با بی احتیاطی سبب انفجار می شود.

وی افزود: گاه مشاهده شده که والدین و خانواده ها مواد آتش زا را در اختیار نوجوان قرار می دهند لذا والدین ضمن استفاده نکردن از این مواد خطرناک الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشند و سعی کنند بیشترین مراقبت و احتیاط را در چهارشنبه سوری از فرزندان خود داشته باشند.

نجاتی ادامه داد:  خیلی ازمراجعین به مراکز درمانی به صورت ناخواسته دچار صدمات ناشی از حوادث چهارشنبه سوری می شوند. این افراد به عنوان عابر و یا سوار خودرو شخصی با قرار گرفتن در مراسم چهارشنبه سوری و برخورد مواد آتش زا دچار آسیب و سوختگی می شوند.

وی افزود: با توجه به شیوع بیماری کرونا و استفاده از الکل به عنوان ماده ضدعفونی کننده برای از بین بردن ویروس کرونا توصیه می شود که بچه ها از این ماده برای روشن کردن مواد مختلف در چهارشنبه سوری استفاده نکنند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد