امروز

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۲:۲۲ بعد از ظهر

سایز متن   /

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: سهم خوزستان از بودجه سال ۱۴۰۰ در بخش اعتبارات استانی ۸.۵ درصد و در بخش اعتبارات ملی ۹.۵ درصد پیش بینی شده است.

به گزارش تفکر جوان  مهرداد نیکو   در نشست خبری که در محل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان برگزار شد اظهار داشت: اعتبارات درنظر گرفته شده برای پروژه‌های عمرانی استان خوزستان در لایحه بودجه وضعیت خوبی را نشان می‌دهد.

وی در خصوص تخصیص اعتبارات تعیین شده برای پروژه‌های عمرانی بیان‌داشت: طی ۲ سال اخیر محدودیت‌های متعددی در این رابطه به وجود آمده که ناشی از تحقق درآمدهای دولتی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان ادامه‌ داد: تخصیص منابع مالی بودجه ارتباط مستقیمی با وصول درآمدهای دولت از جمله مالیات‌ها دارد.

نیکو با بیان اینکه تاکنون در سال جاری ۳۸ درصد اعتبارات استانی خوزستان تخصیص یافته است یادآورشد: پیش‌بینی می‌شود که این تخصیص تا پایان سال مالی (تیرماه) افزایش بیشتری داشته باشد.

دبیر شورای برنامه ریزی خوزستان یادآورشد: دستگاه‌های اجرایی می‌توانند منابع اعتباری خود مربوط به بودجه سال جاری را تا پایان تیرماه سال آینده جذب کنند.

تخصیص ۴۸ درصدی اعتبارات عمرانی سال ۹۸

نیکو در بخش دیگری از این نشست با اشاره به تخصیص ۴۸ درصدی اعتبارات عمرانی سال ۹۸ استان خوزستان گفت: در سال ۹۷ اعتبارات جذب شده استان ۵۰ درصد بود.

وی در خصوص تخصیص اعتبارات سال ۹۹ استان خوزستان افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال تخصیص اعتبارات استان به ۴۰ درصد افزایش یابد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان یادآورشد: بررسی‌ها نشان می‌دهد خوزستان جایگاه خوبی در زمینه اعتبارات استانی و ملی در قانون بودجه سال آینده دارد.

افزایش تخصیص اعتبارات خوزستان از محل درآمدهای نفتی درحال پیگیری است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با اشاره به تخصیص ۱۲ درصدی اعتبارات مربوط به ردیف درآمدهای نفتی قانون بودجه سال ۹۹ به این استان تصریح‌کرد: یکی از دلایل تاخیر در تخصیص منابع مالی مربوط به این ردیف اعتباری، محدودیت‌های ناشی از فروش نفت است.

نیکو اضافه‌کرد: شرایط فروش نفت کشور وضعیت بهتری پیدا کرده است که این موضوع می‌تواند در تخصیص سهم استان از اعتبارات بودجه سال ۹۹ تاثیرگذار باشد.

وی یادآورشد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال، سهم سه درصد خوزستان از اعتبارات فروش نفت با افزایش میزان تخصیص به استان پرداخت شود.

سهم ۹۴ هزار میلیارد ریالی خوزستان در وصول درآمدهای دولت

نیکو با اشاره به تکلیف استان‌ها در وصول درآمدهای دولت بیان‌داشت: در قالب بودجه سال ۹۹ باید مبلغ ۹۴ هزار میلیارد ریال درآمد از استان خوزستان برای دولت وصول شود که عمده آن مالیات است.

وی بیان داشت: خوزستان سومین استان کشور در زمینه وصول درآمد محسوب می شود که تا بهمن ماه امسال ۹۸ درصد آن محقق شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان در خصوص بهره‌مندی استان از مازاد درآمد گفت: باتوجه به مشکلات اقتصادی پیش آمده برای صنایع و کسب و کارهای مختلف استان، بعید است که وصول همه این درآمدها محقق شود.

تخصیص ۱۰۰ درصدی برای ۱۱۰ پروژه مهم عمرانی در خوزستان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان به هدفگذاری صورت گرفته برای تکمیل و بهره‌برداری از ۱۰۰ پروژه مهم استان تا پایان سال مالی (تیرماه سال ۱۴۰۰) اشاره‌کرد و افزود: در این راستا منابع مالی این پروژه‌ها به دستگاه‌های اجرایی بطور کامل و ۱۰۰ درصد تخصیص یافته است.

نیکو افزود: علاوه بر این منابع مالی ۱۰ پروژه عمرانی از محل اعتبارات ملی نیز تخصیص ۱۰۰ درصدی داشته‌اند.

وی یادآورشد: این اعتبارات به پروژه‌های عمرانی دستگاه‌های اجرایی استان از جمله نوسازی مدارس، علوم پزشکی، نهادکتابخانه‌ها، ورزش و جوانان و شهرداری‌ها پرداخت شده است.

بر اساس این گزارش، بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی کشور به ترتیب سهم پنج استان تهران، خوزستان، بوشهر، اصفهان و خراسان رضوی است.

برابر اعلام مرکز آمار ایران در شهریورماه سال ۹۹، خوزستان دومین اقتصاد بزرگ در بین استان‌ها محسوب می‌شود.این استان سهم ۸/ ۱۴ درصدی از تولید ناخالص داشته است.البته سهم خوزستان از سفره اقتصاد، در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷، با کاهش ۶/ ۱ درصدی همراه شده است؛ چرا که سهم نفت از اقتصاد ایران در طول ۲ سال اخیر به واسطه تحریم‌ها با کاهش همراه بوده است.

در استان خوزستان نیز نفت، بار اصلی تولید را به دوش می‌کشد. ۶۸ درصد از تولید استان خوزستان مربوط به بخش «استخراج معدن» است. صنعت خوزستان دومین بخش بزرگ اقتصادی استان محسوب می‌شود.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد