امروز

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۷:۲۳ بعد از ظهر

سایز متن   /

به گزارش تفکر جوان – آیین آغاز عملیات اجرایی طرح احداث بند گابیونی بلند حوضه آب‌بهار شهرستان مسجد سلیمان عصر پنجشنبه با حضور استاندار و جمعی از مسئولان این شهرستان برگزار شد.

به گزارش ایرنا عملیات اجرایی طرح احداث بند گابیونی بلند حوضه آب‌بهار شهرستان مسجد سلیمان با هدف مهار هرزآبها، کنترل سیلاب های خسارت زا در منطقه، کنترل و فرسایش و کنترل رسوب تولیدی و ممانعت از ورود آن به رودخانه و دشت‌های پایین دست منطقه، رفع کم‌آبی و بهبود وضعیت مراتع، تغذیه سفره های زیر زمینی و توسعه اقتصادی – اجتماعی در این شهرستان با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال آغاز شد.

این طرح هشت هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی بالادست را پوشش می دهد و قرار است ظرف مدت پنج ماه به بهره برداری برسد.

محل اعتبار این طرح از صندوق توسعه ملی بوده که هشت متر ارتفاع مفید بند و سه متر عمق پی بند این طرح است.

طول بالایی بند ۸۰‌ متر ، طول پایینی بند ۴۰ متر ، طول سرریز ۳۸ متر ، ارتفاع کل بند از کف پی ۱۴ متر و حجم روگذر سرریز نیز ۲۲۰ متر مکعب در ثانیه است.

حجم کل عملیات سنگی این طرح نیز ۹ هزار و ۶۰۰ متر مکعب است.

گابیون توری فلزی است که می‌تواند فشارهای گوناگون را تحمل کند و حتی اگر این فشارها مستمر باشند؛ گابیون قدرت کافی برای کنترل وزن سنگ هایی را که با آن پر شده است را دارد و میتواند در برابر فشار های بالای جریان آب و فشار توده های خاک به خوبی مقاومت نماید.

مهندسی سازه گابیون ها دارای توصیف و کاربرد متفاوت است؛ توری گابیون که گاهی به آن توری سنگی گفته می شود، سبد های سیمی پر از مطالح سنگی است که در زمینه های مختلف عمرانی کاربرد دارد.
این سبد ها با به هم پیوستن و در کنار هم قرار گرفتن، سازه هایی با ابعاد بزرگ تشکیل می دهند.

با توجه به کاربرد توری های گابیون، بایستی آن را از جنبه های مختلفی از قبیل خصوصیات رفتاری، شکل پذیری، استحکام، طراحی و محاسبه سازه ها مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. از لحاظ اقتصادی سازه های گابیون بسیار ارزانتر از سازه های مشابه است. توری های گابیون  بیشتر در سدسازی، جاده سازی، ایجاد دیوارهای محافظ و حائل و نیز، کف آبراهه ها کاربرد زیادی دارد و البته به عنوان فنس و حصار نیز قابل استفاده است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد