امروز

پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۷:۲۸ قبل از ظهر

سایز متن   /

به گزارش خبرنگار مهر، محسن بشیری خوزستانی ظهر امروز دوشنبه در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: شهرداری ها یک موسسه عمومی، غیردولتی و مستقل هستند که به موجب قانون در شهرها تشکیل شده و وظیفه مدیریت امور محلی و اداره خدمات به شهروندان و سکنه شهری را بر عهده دارد و از نظر قانون وظایف شهرداری ها  طیف متنوع و گوناگونی را شامل می شود.

وی افزود: ایجاد خیابان ها، کوچه ها، میدان ها و باغ های عمومی و توسعه معابر در حوزه عمران و آبادی شهری قرار می گیرد.

سرپرست معاونت مالی و اداری شهرداری اهواز تصریح کرد: تکیه گاه اصلی شهرداری ها مردم هستند، بدون پشتوانه مردم شهرداری ها توان انجام کارهای ساده و روزانه خود را ندارند چه برسد به اینکه امروز شاهد انجام کارهای بزرگی مانند تعریض پل شهید دقایقی و پل روگذر شهدای مدافع حرم در سطح شهر باشیم.

بشیری بیان کرد: با دریافت اندک اندک عوارض ها توانستیم ضمن انجام کارهای روزمره ای همچون نگهداری و نظافت معابر شهری، توسعه و نگهداری فضای سبز اقدام به ساماندهی پروژه های کلان در اهواز می کنیم.

وی عنوان کرد: باید بدانیم که عوارض همان هزینه ای است که برای رسیدن به یک شهر مناسب و خدمات درست پرداخت می کنیم و البته شهرداری در این میان نگاهش فقط به عوارض شهروندان است. تأسیسات شهری از جمله تأسیساتی که در پارک ها و میادین وجود دارد باید از سوی شهروندان حفاظت شود چون متعلق به شهروندان است.

سرپرست معاونت مالی و اداری شهرداری اهواز یادآور شد: مردم همیشه در سفرهای خود به اصفهان، شیراز و مشهد این شهرها را با اهواز مقایسه می کنند ولی حتی یک بار هم تکالیف شهروندی این شهرها را با هم مقایسه نمی کنند.

شهرداری به تنهایی نمی تواند کاری انجام بدهد

بشیری با اشاره به اینکه بدون حضور دلسوزانه مردم نسبت به شهر، مجموعه شهرداری به تنهایی نمی تواند کاری انجام بدهد، گفت: امروزه ساکنان مجتمع های آپارتمانی برای نگهداری و نظافت ساختمان مبلغی را پرداخت می کنند چون می دانند بدون پرداخت هزینه های متناسب نمی توانند زندگی کنند.

وی ادامه داد: در شهری به این بزرگی با این همه موضوعات و مسائل باید مشارکت در کلیه زمینه ها از جمله عوارض و بهای خدمات نسبت به توسعه و بهبود خدمات موثر باشیم.

سرپرست معاونت مالی و اداری شهرداری اهواز با اشاره به اینکه بیش از ۳۰۰ وظیفه برای شهرداری ها تعیین شده بیان کرد: در سطح شهر اهواز هر شهروند سالانه باید کمتر از ۱۰۰ هزار تومان عوارض به شهرداری پرداخت کنند در حالی که برای هزینه شارژ ساختمان بیش از ۶۰۰ هزار تومان هزینه پرداخت می کنند.

بشیری تاکید کرد: در اهواز ۴۵۰ هزار ملک داریم که در سیستم سیماک محاسبه عوارض آنها را انجام می دهیم و با این سیستم از مراجعه حضوری ارباب رجوع  جلوگیری می کنیم. از ابتدای سال تاکنون حدود ۶۰ درصد از این املاک را در سامانه فوق ثبت کردیم و برای پرداخت عوارض نیز فیش صادر می کنیم.

اقدامات تشویقی

وی اضافه کرد: برای شهروندان خوش حساب ۱۰ درصد تخفیف عوارض نوسازی و ۵۰ درصد بهای خدمات در نظر گرفتیم تا مردم نسبت به  این پرداخت ها ترغیب شوند.

سرپرست معاونت مالی و اداری شهرداری اهواز اظهار کرد: به مدیران شرکت ها اعلام  کردیم که به جای اینکه پرسنل آنها به ما مراجعه کنند فقط شماره پلاک ها ثبتی املاک را اعلام کنند تا فیش عوارضشان را صادر کنیم. با بانک های سطح شهر نیز رایزنی هایی انجام شده و از طریق دستگاه های الکترونیک و خودپرداز قابل پرداخت است.

بشیری با اشاره به نداشتن هیچ گونه اعتبارات دولتی گفت: به صورت سالانه برای نگهداشت فضای سبز شهری و جمع آوری زباله ها باید بابت هر فرد ۱۳۵ هزا و ۷۰۰ تومان هزینه کنیم ولی هر شهروند فقط ۶۹ هزار و ۵۰۰ تومان در سال پرداخت می کند.

وی خبر داد: کل درآمدهی نقدی شهرداری در سال گذشته ۶۰۶ میلیارد تومان بود که فقط هزینه جمع آوری زباله ۱۸۷ میلیارد تومان است.

سرپرست معاونت مالی و اداری شهرداری اهواز گفت: زمانی ضریب خطا و نواقص کاهش پیدا می کند که مردم بر کارها نظارت داشته باشند و قطعا کسانی که پول پرداخت می کنند، دلشان به حال نحوه هزینه این پول ها می سوزد.

بشیری در پایان با اشاره به اینکه شهرداری چهار هزار و ۳۰۰ پرسنل دارد، یادآور شد: در زمینه نیروی انسانی ریزش داشته و تعداد ۷۰۰ نفر از نیروها را کاهش دادیم.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد