امروز

پنج شنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۶:۱۸ بعد از ظهر

سایز متن   /

۱۶۶۳۷۸

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: حمید لویمی در نشست خبری که امروز چهارشنبه (۱۱ مردادماه) در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد، با بیان اینکه “سامد” به معنای سامانه ارتباط مردم و دولت است، اظهار کرد: از دلایل تشکیل این سامانه، حرکت در راستای بهبود روند اجرایی دولت بدون نیاز به حضور افراد است و اگر کسی انتقاد، پیشنهاد و شکایتی نسبت به دولت داشته باشد، می‌تواند از هر نقطه از کشور با این سامانه تماس بگیرد.

وی افزود: پس از ثبت تماس در سامانه، مهلت یک ماهه‌ای تعیین می‌شود تا پاسخ به شکایت آن فرد ابلاغ شود که در صورت عدم رضایت از این پاسخ، امکان پیگیری مجدد نیز وجود دارد. در سال‌های گذشته، افراد مسائل خود را به صورت حضوری در استانداری پیگیری می‌کردند و اکنون راه‌اندازی این سامانه، تنها برای حفظ حرمت و احترام بوده است.

مدیر مرکز سامد استانداری خوزستان با اشاره به فعالیت چهار ماهه خود در این مرکز، عنوان کرد: در طی سه ماه اخیر، تعداد تماس‌ها بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته و حجم مراجعات حضوری ۳۹ درصد کم شده است. یعنی در طی سال‌های ۹۵ تا ۹۶، تعداد تماس‌ها با شماره ۱۱۱ از ۳۲۹ به ۶۵۹ افزایش یافته، همچنین تعداد مراجعات حضوری از ۶۹۴ مورد به ۵۰۰ مورد رسیده است.

لویمی ادامه داد: هدف از راه‌اندازی این سامانه، این بود که افراد در هر نقطه از استان برای اعلام شکایت خود نیاز به سفر به اهواز نداشته باشند. پس از ثبت شکایت افراد در این سامانه،‌ پیامکی به افراد ارسال می‌شود تا از ثبت شکایت خود اطمینان حاصل کنند.

وی با بیان اینکه رشد کشورها وابسته به کاهش سیستم کاغذبازی و مراجعات حضوری است، تصریح کرد: ما نیز در همین راستا حرکت می‌کنیم و نیازمند کمک و اطلاع رسانی هستیم تا بتوانیم مراجعات حضوری را در نهایت به صفر برسانیم. برای ثبت شکایت در این سامانه، نیازی به ثبت‌ نام افراد نیست بلکه تنها کد ملی و شماره تلفن فرد شاکی ثبت می‌شود و هدف از آن نیز کمک به افراد است.

مدیر مرکز سامد استانداری خوزستان افزود: اگر فرد شاکی به هر شکل توسط دستگاه مورد نظر تهدید شود، ما پیگیری خواهیم کرد که این تهدید متوجه شاکی نشود تا افراد به راحتی و بدون لکنت زبانی بتوانند شکایت‌های خود را پیگیری کنند؛ یعنی ما به دنبال احقاق‌حق هستیم.

لویمی گفت: وقتی تعداد شکایات از دستگاهی بالا باشد، ارزیابی عملکرد آن پایین می‌آید؛ ما هم در این راستا حرکت می‌کنیم که همه دستگاه‌ها اصلاح عملکرد داشته باشند. در این زمینه بیشترین تعداد تماس‌ها مربوط به کمیته امداد، بهزیستی و بانک‌ها است که بیش از ۸۰ درصد تماس‌ها را تشکیل می‌دهد، اما در استان با توجه به وضعیت اجتماعی، بیشتر این تماس‌ها برای تقاضای کمک است و باید این امر اصلاح شود، چراکه مردم سامد را برای کمک مالی می‌دانند، در حالی که این سامانه برای مصالحه عملکرد دستگاه‌ها و روند اجرایی امور است.

وی در خصوص چگونگی عملکرد این مرکز بیان کرد: ما اصلاح را از درون مجموعه انجام داده و به عنوان همکار در دستگاه‌ها دیده می‌شویم و در پایان هر سال، عملکرد دستگاه را ارزیابی می‌کنیم. در تمام سازمان‌ها، فرمانداری‌ها و  ادارات کل، یک نماینده سامد وجود دارد که معمولاً از حوزه بازرسی است، اما گاهی استثناءهایی نیز وجود دارد. هر چه ارتباط نماینده سامد با دستگاه موردنظر بهتر باشد، کار بهتر انجام می‌شود؛ چرا که ما اطلاعات را از طریق نماینده خود کسب می‌کنیم و ناچاریم به وی اعتماد کنیم؛ اگر این اعتقاد خدشه‌دار شود، توسط مردم مشخص خواهد شد.

مدیر مرکز سامد استانداری خوزستان با تأکید بر اینکه تعداد زیادی از مردم از طریق تماس با این سامانه، نیازمند کمک از ارگان‌های کمکی هستند، اظهار کرد: در سال گذشته رتبه اول مراجعات که ۴۲۷ مورد از تماس‌ها و مراجعات غیرحضوری را شامل می‌شد، مربوط به کمیته امداد بود که مردم درخواست مساعدت مالی، اخذ وام یا قرار گرفتن تحت پوشش این کمیته را داشتند.

لویمی ادامه داد: رتبه دوم این مراجعات که تعداد ۲۷۸ مراجعه حضوری و غیرحضوری را تشکیل می‌دهد، مربوط به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در زمینه بیکاری بود، چرا که مردم به دنبال اشتغال هستند.

وی گفت: رتبه سوم مراجعات نیز مربوط به بهزیستی می‌شود که تعداد آن در سال گذشته ۱۷۱ مورد بوده است. در رتبه چهارم نیز، بانک‌ها با ۱۲۸ مورد مراجعات قرار دارند، چرا که با مطرح شدن رکود و کمبود اشتغال و سایر مشکلات اقتصادی، مردم به دنبال اخذ وام‌هایی با سود حداقل هستند.

مدیر مرکز سامد استانداری خوزستان تأکید کرد: هدف این سامانه، بهبود روند اجرایی ارگان‌های دولتی و سازمان‌های وابسته به دولت و اداراتی است که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند، اما این امر هنوز به درستی در استان جا نیافتاده است و اغلب مردم فکر می‌کنند باید برای حل مشکلات به استانداری مراجعه کنند.

لویمی با اشاره به اعتراضات اخیر مردم در خصوص موسسه آرمان و شرکت کیسون، گفت: ما پاسخگوی افرادی هستیم که از طریق تماس یا نامه مراجعه کنند اما تجمعات، مشکلی را حل نخواهد کرد. تمام این گردهمایی‌های مردم، مانند کارگران شهرداری، موسسه آرمان و شرکت کیسون، اکنون توسط مجموعه استانداری در حال پیگیری است و هیچ کوتاهی در آن انجام نمی‌شود اما این کار زمان‌بر است. این موسسات که پول مردم را گرفته‌اند، تاکید کردند که این پول، حیف و میل نشده است. اکنون تمام مردم به طور هم‌زمان پول خود را می‌خواهند در حالی‌که حتی برای بانک‌های بزرگ خارجی نیز ممکن نیست که به طور همزمان پول تمام مشتریان خود را پس دهند.

مدیر مرکز سامد استانداری خوزستان با اشاره به ۲۰ درصد دیگر مراجعات مردم، گفت: این مراجعات مربوط به سازمان‌های مختلف مانند سازمان آب و برق، آب و فاضلاب، شهرداری‌ها، آموزش و پرورش و بهداشت و درمان است و در فصل تابستان، شکایات مربوط به شهرداری، آب و برق و آب و فاضلاب، بیشترین آمار را دارد که در زمینه‌های تخلف کارمندان، کوتاهی کارکنان، گرفتن هزینه اضافه از مردم و … هستند.

لویمی با بیان اینکه این تعداد مراجعات و شکایات، چندان آمار بالایی ندارد، عنوان کرد: ما تمام این شکایات را پیگیری می‌کنیم و به دلیل کم بودن تعداد آمار، به راحتی می‌توانیم به نتیجه برسیم. اگر مردم با این سامانه تماس بگیرند، ممکن است گاهی کوتاهی‌هایی بشود اما مجموعه به دنبال رفع ایرادات اجرایی است و هرچه تعداد پیام‌ها بیشتر باشد، سبب بهبود عملکرد سیستم خواهد شد.

وی ادامه داد: برای مرکز سامد، اعتبار خاصی پیش‌بینی نشده است بلکه این مرکز زیرمجموعه استانداری است و مانند یک اداره پیگیر رفع مشکلات مردم است. این سامانه به گونه‌ای است که افراد در هر جای کشور که باشند، تنها کافی است با شماره ۱۱۱ تماس بگیرند و سامانه به صورت خودکار به استان مورد نظر وصل خواهد شد؛ یعنی نیازی به وارد کردن کد شهر در زمان شماره‌گیری نیست.

منبع:خبرگزای ایسنا – مرکز خوزستان

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد