امروز

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۳:۴۰ بعد از ظهر

سایز متن   /

۶۳۴۹۵۷۴۲۸۵۷۲۱۸۹۵۳۷
باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: ناصر حسینی نژاد در نشست خبری که عصرامروز، ۱۷ آذرماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: از سال ۹۳ تا ۹۴ بیش از ۳ هزار کیلومتر شبکه گاز برای استان طراحی و حدود ۱۶۰۰ کیلومتر نیز پیمانسپاری شده است تا گازرسانی به ۵۰۰ روستای استان انجام بگیرد.
بهره‌مندی ۱۳۵۳ روستا از نعمت گاز
 
وی افزود: در سال ۹۴، ۹۹ روستا گازدار شدند و در ۸ ماهه ۹۵، ۸۶ روستا به تعداد روستاهای گازدار در استان اضافه شده است و جمعا ۱۳۵۳ روستا در حال حاضر در استان تحت پوشش گاز و همچنین ۴۰۹ روستای دیگر در حال اجرای شبکه گاز هستند.
حسینی نژاد عنوان کرد: در کشور ما حدود ۷۰ درصد از سوخت و منابع انرژی توسط گاز تأمین می شود که این مسئله یک نقطه قوت برای ما است. صنعت گاز به عنوان مهمترین زیرساخت در توسعه کشور نقش خود را ایفاء کرده و باعث شده است که زیرساخت های توسعه ای صنایع ایجاد شود و به توسعه زیرساخت‌های صنایع کمک کند.
وی اظهار کرد: صنعت گاز با تأمین گاز جایگاه‌های CNG توانسته است تهدیدها را در این زمینه کاهش دهد و در حال حاضر یک‌چهارم سوخت خودروهای سبک در استان خوزستان توسط گاز تأمین می شود.
اقتصاد کشور مبتنی بر گاز است
حسینی نژاد بیان کرد: در حال حاضر می‌توان گفت اقتصاد کشور مبتنی بر گاز است در حالی که به نفت متکی است و شرایط به گونه ای است که برای تأمین سوخت و خوراک صنایع بزرگ، گاز نقش اساسی ایفا می کند.
وی گفت: استان ما دارای مزیت‌هایی است که خوزستان را نسبت به سایر مناطق برتری داده است اما سه مزیت دسترسی به آبهای آزاد، مرز زمینی و مهمترین استان نفت خیز کشور بودن باعث شده تا با فعالیت هایی که انجام گرفته است توسعه صنایع بزرگ در استان شکل بگیرد و تأمین نیازهای آن اکنون به گونه‌ای است که گاز نقشی اساسی را در آن ایفاء می کند.
ناصری نژاد گفت: از ۷۸ شهر درون استان، ۷۴ شهر در حال حاضر گازدار شده‌اند که هفتاد و چهارمین آن شهر بیدروبه بود و تنها ۴ شهر جدید هستند که هنوز شبکه‌های گازرسانی در آنها راه‌اندازی نشده اما در حال اجرای خطوط انتقال گاز و پروژه‌های گازرسانی به این شهرها هستیم.
وی افزود: از سال ۹۳ فرصت خوبی برای ما به دست آمد تا جهشی بزرگ برای گازرسانی به روستاهای استان را داشته باشیم. برای مثال در شهر آبادان به دلیل همزمانی با اجرای پروژه فاضلاب تصمیم گرفته شد تا پروژه گازرسانی متوقف شود اما از سال ۹۳ با هماهنگی‌های انجام شده این امکان به وجود آمد که پروژه‌های گازرسانی را در شهرهایی مانند آبادان و سایر شهرستان‌ها بیشتر کنیم و در حال حاضر پروژه‌هایی در حال اجرا است که اگر همه این پروژه‌ها به اتمام برسد کل آبادان دارای گاز خواهد شد.
گازرسانی به ۳۰ شهرک صنعتی
حسینی نژاد در بحث تأمین گاز مورد نیاز برای شهرک‌های صنعتی عنوان کرد: وظیفه اداره گاز آن است که گاز را به درب ورودی شهرک‌ها ببرد و در حال حاضر به ۳۰ شهرک صنعتی گازرسانی انجام شده است.
وی گفت: در بحث گازرسانی به ۱۱۲ جایگاه CNG تک منظوره و دو منظوره تحت پوشش گاز قرار گرفته اند که هشت مورد از این جایگاه‌ها امسال اضافه شدند.
وی ادامه داد: به دلیل داشتن خطوط پرفشار انتقال گاز در استان قرار است دو جایگاه با همکاری شرکت پخش و پالایش نفتی ایجاد شود و تجهیزاتی بیاوریم که امکان استفاده از گاز CNG با فشار بالاتر را فراهم می کند.
ایجاد دو جایگاه CNG پرفشار در خوزستان
حسینی‌نژاد عنوان کرد: این دو جایگاه یکی در امیدیه و دیگری در مسیر آبادان – اهواز است که اگر به بهره‌برداری برسند استفاده از گاز CNG پرفشار در جایگاه‌ها برای اولین بار در کشور رقم خواهد خورد.
وی در خصوص میزان مصرف گاز در استان عنوان کرد: وضعیت مصرف گاز در همه مناطق هر ساله به دلیل توسعه افزایش پیدا می کند اما میزان گازی که در بخش‌های مختلف مصرف می‌کنیم نسبت به میانگین جهانی بسیار بیشتر است زیرا مصارف گاز و انرژی بخصوص در بخش صنعت دارای راندمان بسیار پایینی هستند.
وی عنوان کرد: در استان خوزستان به دلیل آنکه نیروگاه‌های زیادی داریم میزان مصرف گاز بسیار بالا است و در این زمینه در تابستان ۹۵ میزان مصرف روزانه نیروگاه ها به ۲۰ میلیون مترمکعب در روز رسید که این مسئله بیانگر آن است که نیروگاه‌ها، راندمان مناسبی در مصرف انرژی ندارند.
حسینی نژاد افزود: در صنایع کشاورزی و کشت و صنعت ها نیز میزان مصرف بیش از ۲٫۵ برابر میانگین جهانی است و این مسئله یکی از دلایل بالا بودن هزینه تولید در بخش کشاورزی خوزستان است.
راندمان مصرف گاز در بخش صنعت بسیار پایین است
وی گفت: واقعیت آن است که لازم است مدیران صنایع که بیشترین مصرف را دارند در امر بهینه سازی مصرف بازنگری کنند و به این موضوع توجه خاصی نشان دهند زیرا راندمان مصرف گاز در این بخش بسیار پایین است.
حسینی نژاد عنوان کرد: در استان ما حدود ۱۵ میلیارد و ۱۵ میلیون مترمکعب گاز در سال مصرف می شود که از این میزان ۹۴ تا ۹۵ درصد آن در بخش‌های صنعتی است که دارای ارزش افزوده هستند.
وی افزود: اینکه گاز استان در مصارفی که دارای ارزش افزوده هستند استفاده می‌شود یک مزیت است اما باید در این زمینه به مقوله بهینه‌سازی مصرف نیز توجه شود زیرا با این روند مصرف در سالهای آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.
وی گفت: در یک دهه گذشته شیب افزایش مصرف گاز در استان بسیار بیشتر از شیب کاهش مصرف بوده که این مسئله یک تهدید است و باید به آن توجه شود.
حسینی نژاد گفت: امروز ۵۰ میلیون مترمکعب در روز توسط صنایع گاز مصرف می شود که اگر بخواهیم به همین شکل شاهد مصرف انرژی توسط صنایع استان باشیم بزودی با چالش کمبود سوخت مواجه خواهیم شد.
بیشترین گاز مصرفی خوزستان در بخش صنعت است
وی گفت: چهار درصد مصرف گاز استان مربوط به مصارف تجاری، مردم و خانوارها است و باقی آن مربوط به مصارف صنایع می شود زیرا ما از گاز در استان به میزان بسیار کمی برای گرمایش استفاده می‌کنیم و بیشترین گازی که در استان مصرف می شود در بخش صنعت است.
وی گفت: ما در شرایطی هستیم که در هشت ماهی که گذشت، نسبت به ۸ ماهه مشابه در سال ۹۴، ۶۲۵ میلیون مترمکعب افزایش مصرف داشته ایم که این مسئله یک هشدار است و باید در بحث استفاده بهینه از انرژی بیشتر توجه کنیم.
وی گفت: صنعت گاز به عنوان مهمترین صنعت در تأمین انرژی و مهمترین سازمان در رابطه با پشتیبانی از اقتصاد کشور است و نقش مهمی در کاهش اثرات تحریم‌ها داشته و دارد و باعث ایجاد صنایع بسیاری در کشور شده است اما اگر بخواهیم به همین شیوه به مصرف سوخت ادامه دهیم، در آینده نزدیک چالش‌های بسیاری در بحث تأمین سوخت خواهیم داشت.
وی گفت: ما در بخش خانگی نیز در مصرف بهینه انرژی کم توجه هستیم. هرچند حجم مصرف در بخش خانگی نسبت به کل مصرف حدود ۴ تا ۵ درصد است ولی باید به این مسئله نیز در بخش خانگی توجه شود.
حفاری های بدون هماهنگی و خطرساز سازمان‌های خدمات رسان
وی گفت: نسبت به توصیه‌های ایمنی نیز بخش خانگی کم توجه بوده است و ما هر ساله شاهد حوادثی در این زمینه هستیم که باید فرهنگ استفاده از گاز مورد توجه خانواده‌ها قرار بگیرد.
حسینی‌نژاد افزود: ما به دلیل حفاری‌هایی که توسط سازمان‌های خدمات رسان استان انجام می‌شود، گاهاً دچار مشکل می‌شویم زیرا این حفاری‌ها بدون هماهنگی شرکت گاز انجام می‌گیرد و خطرات جبران‌ناپذیری را به وجود می‌آورد.
وی گفت: تأسیسات گاز با سایر تأسیسات متفاوت است و هر خسارتی که به تأسیسات گاز وارد شود جبران ناپذیر است و آسیب‌های مختلفی را از نظر جانی و مالی به وجود می‌آورد که در این زمینه باید در بحث حفاری‌ها توجه بیشتری شود.
تامین گاز نیروگاه بهبهان تا پایان سال
وی در خصوص تأمین سوخت نیروگاه‌های استان گفت: ما تمام استان بجز نیروگاه بهبهان که تازه به بهره‌بردرای رسیده است را تأمین  می‌کنیم به گونه‌ای که صد درصد سوخت نیروگاه‌های استان با گاز تأمین می‌شود. همچنین برای نیروگاه بهبهان نیز در حال احداث خط انتقال آن هستیم و امیدواریم تا پایان سال، گاز مورد نیاز این نیروگاه را نیز تأمین کنیم.
وی با بیان اینکه از صنایع استان گله دارم، عنوان کرد: ما وظیفه داریم در مقابل گازی که توزیع می شود، هزینه گاز بهاء را دریافت و مستقیماً به خزانه واریز کنیم زیرا متناسب با انجام تکلیف مان نقدینگی و اعتبارات را به ما تخصیص می دهند.
وی گفت: اگر مطالبات با تأخیر پرداخت شود، نقدینگی و اعتبارات را برای ما تأمین نمی‌کنند و این مسئله باعث مشکلات فراوانی برای شرکت گاز استان می‌شود و نمی‌تواند پروژه‌های اجرایی خود را در استان پیش ببرد.
در بخش کشاورزی و صنعت مطالبات زیادی داریم
وی در خصوص طلب‌های شرکت گاز استان از صنایع عنوان کرد: طلب نیروگاه‌ها را از طریق تهاتر با آن‌ها رفع می‌کنیم اما در بخش‌های کشاورزی و صنعت و سایر مصرف‌کنندگان مطالبات زیادی داریم.
وی گفت: در بخش کشاورزی و صنعت مطالبات بسیار زیاد است که بعضاً در استان با توجه به فرهنگ حمایت اشتباهی که رواج پیدا کرده است، صنایع پشت بیرق کارگروه رفع موانع تولید پنهان می‌شوند و مطالبات خود را پرداخت نمی‌کنند که این مسئله باید حل شود و مطالبات ما از سوی صنایع و بخش کشاورزی پرداخت شود.

انتهای پیام/ ایسنا

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد