امروز

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۷:۱۸ قبل از ظهر

سایز متن   /

۱۶۰۵۵۰

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان:  پروانه ولوی به تاثیر و نقش اعضای زن در شوراهای اسلامی شهر و روستا بر مدیریت شهری روستایی اشاره و اظهار کرد: زنان به عنوان تشکیل‌دهنده نیمی از جمعیت جامعه هم در نگاه کلان جامعه و هم در نگاه محلی باید مورد توجه قرار بگیرند. حضور بانوان به ویژه بانوان متخصص در حوزه‌های متناسب با کارکردهای شورا می‌تواند بسیار موثر باشد .

وی افزود: بنابراین معتقدم اگر زنانی که دارای این تخصص و تجارب هستند با کاندیدا شدن در انتخابات شوراها و کسب رای در این انتخابات بتوانند به این نهاد مدنی راه یابند، در مدیریت شهری و روستایی می‌توانند بسیار اثرگذار باشند زیرا زنان به علت تفاوت جنسیتی که با مردان دارند و ویژگی‌های ذاتی خود می‌توانند نگاه‌های کاملا متفاوتی به برخی مسایل داشته باشند که این نگاه منجر به رشد و توسعه شهری می‌شود .

نماینده تام‌الاختیار استاندار خوزستان در حقوق شهروندی ادامه داد: اگر کشور را از فرصت این نگاه زنان در نهادهای مدنی شوراها محروم کنیم ناخواسته مانع توسعه شهر و روستا و به تبع آن کشور خواهیم شد. بر اساس همین نگاه که نیمی از جمعیت انسانی کشور دارای آن هستند، باید از ظرفیت زنان در شوراها استفاده کرد .

ولوی بیان کرد: با توجه به این‌که زنان تربیت عاطفی و اجتماعی فرزندان خود را در محیط خانه انجام می‌دهند، دارای دیدگاه و نظراتی سازنده و متفاوت به ویژه در حوزه حقوق شهروندی هستند که این دیدگاه می‌تواند در حوزه‌های شهری موثر باشد و منجر به اخذ تصمیمات درست به ویژه برای بحث ارایه آموزش به مردم برای تبدیل مردم شهر به شهروندانی عقلانی شود. این امر مستلزم این است که مردم با دقت کافی به زنان دارای تخصص‌های متفاوت در انتخابات شورای اسلامی و شهر رای دهند .

این فعال حوزه زنان راه‌یابی بخشی از بانوان به شوراهای شهر و روستا در خوزستان را در ادوار گذشته انتخابات شوراها امری مبارک دانست و گفت: البته به علت مسایلی این ظرفیت به خوبی نمود پیدا نکرد زیرا یا زنان متخصص و با تجربه‌ای به شوراها راه نیافتند و یا در مسایل شهری از ظرفیت اعضای زن شوراها استفاده نشد و به همین دلیل ظرفیت بانوان عضو شوراها به خوبی در حوزه‌های شهری نمود پیدا نکرد .

نماینده تام‌الاختیار استاندار خوزستان درحقوق شهروندی اظهار کرد: احساس می‌شود جامعه هنوز به بلوغ فکری لازم برای مشارکت در امر سازندگی شهری و به تبع آن کشوری نرسیده است و باید مشارکت مردمی در انتخاب شوراها مبتنی بر درک اجتماعی و سیاسی کامل و عقلانیت باشد .

ولوی تصریح کرد: به نظر می‌رسد زنان عضو شورای شهر به طور کلی نتوانستند اقدامات ملموسی در حوزه‌های شهری داشته باشند؛ البته کارهای فردی و جزئی بسیاری در حوزه‌های مختلف شهری از سوی زنان عضو شورای شهر پیگیری شد و به سرانجام رسید اما آنچه باید مورد توجه قرار بگیرد این است که شوراها باید با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری فراشهری حرکت کنند و شهر را به عنوان یک سبد ببینند که باید تمام خدمات مورد نیاز در این سبد ارایه شود تا بتوان جنبه بانشاط‌تری را از این شهر مشاهده کرد .

مدرس دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: در مجموعه شوراها باید نگاه کلان نسبت به شهر وجود داشته باشد تا شوراها با برنامه‌ریزی مدونی برای حوزه‌های مختلف شهری، اجتماعی و فرهنگی و آموزشی جلو بروند. با وجود این‌که تعداد بانوان عضو شورای شهر و روستا در خوزستان کم نیست ولی به نظر می‌رسد این بانوان نتوانستند در سیاست‌گذاری‌های شهری اثرگذاری داشته باشند زیرا یا از ظرفیت این بانوان به خوبی استفاده نشد یا اقدامات آنها در معرض دید عموم قرار نگرفت .

نماینده تام‌الاختیار استاندار خوزستان در امور حقوق شهروندی با بیان این‌که در جامعه ایران توان زنان کمتر دیده می‌شود، عنوان کرد: متاسفانه جامعه، جایگاه زنان را تنها مختص محیط خانه و فرزندداری می‌داند و کمتر به جایگاه اجتماعی زنان توجه می‌کند. دوره جدید شورای شهر باید شرایطی برای ارایه خدمات مورد نیاز بانوان شهر نظیر راه‌اندازی مراکز هنری و فرهنگی به منظور تبادل آرا و نظرات میان بانوان را در برنامه خود قرار دهد .

ولوی با انتقاد از عملکرد شورای شهر اهواز در حوزه بانوان و وضعیت نامناسب پارک بانوان اهواز بیان کرد: از شورای شهر چهارم عملکردی در حوزه زنان ندیدیم و به نظر می‌رسد که واقعا این شورا در بحث خدمات مورد نیاز بانوان شهر و حل معضلات زنان، فعالیتی نداشته است. در اهواز هیچ فرهنگ‌سرایی برای بانوان وجود ندارد و به علت شرایط بسیار نامناسب پارک بانوان از این پارک استقبال چندانی نمی‌شود .

وی ادامه داد: می‌توان گفت که از شوراهای شهر اهواز چه دوره فعلی و چه دوره‌های گذشته عملکردی در بحث ارایه خدمات به منظور تامین حقوق شهروندی زنان دیده نشد و واقعا عملکرد خوبی نداشتند. باید دوره جدید شورا برای بانوان و رفع نیازهای آنان برنامه‌ای مدون با اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت تعریف کند و همچنین کاندیداها برنامه‌های خود را برای بانوان ارایه دهند .

نماینده تام‌الاختیار استاندار خوزستان در حقوق شهروندی مهم‌ترین معضل زنان اهوازی را عدم وجود جایگاه خوب و مناسب برای حضور بانوان به ویژه در اماکن عمومی عنوان کرد و گفت: متاسفانه عدم وجود یک جایگاه خوب برای حضور بانوان در اماکن عمومی به یکی از بزرگ‌ترین معضلات بانوان اهواز تبدیل شده است.

مدرس دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: باید بحث حفظ احترام بانوان در این گونه اماکن و همچنین نظارت بر امور حفاظتی از حضور بانوان در این گونه مکان‌ها مورد توجه قرار بگیرد تا زنان اهواز بتوانند از تمامی اماکن عمومی استفاده کنند. این جزو حقوق شهروندی زنان اهواز است که باید تامین شود.

 

منبع:خبرگزاری ایسنا – مرکز خوزستان

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد