امروز

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۰:۴۱ قبل از ظهر

سایز متن   /

۳۳۳۳_۰_۴۰x30

به گزارش تفکر جوان، سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر اگرچه در روزهای نخست برگزاری نوید تجربه جشنواره ای منظم، آرام و بی حاشیه را می داد، اما در روزهای پایانی به مراتب پر سر و صداتر از پرحاشیه ترین دوره های این رویداد سینمایی در سی و چهار دوره گذشته ظاهر شده است.

با اعلام اسامی نامزدهای عجیب و غریب این دوره از جشنواره در بخش های مختلف و کاندید شدن نمایندگانی از تنها چند فیلم محدود که چنگی هم به دل نمی زدند و پیش بینی نمی شد حتی در یک بخش هم نامزد دریافت سیمرغ باشند، تردید بر سر این که اساسا هیات داوران این دوره فیلم های حاضر در بخش مسابقه را تمام و کمال دیده اند یا نه، قوت گرفت.
شاید آن زمان که محمدمهدی عسگر پور در نشست خبری فیلم خود بیان کرد که داوران باید از کراتی دیگر آمده باشند که بتوانند در مدت زمان کوتاه بازبینی و فقط و فقط با یک بار دیدن فیلم های جشنواره درباره همه بخش های آن به دقت اظهار نظر کنند، باید کنایه او را بیشتر جدی می گرفتیم و جلوی این فاجعه گرفته می شد! اما انگار آقای عسگرپور درست می گفت. به هر حال هرچه باشد او خود نیز سابقه داوری در فجر و سایر رویدادهای سینمایی را در کارنامه کاری خود دارد و از پشت پرده آگاه است.
یا اگر سیروس الوند در مراسمی اعلام می کند که فیلم های جشنواره فجر را جلو می زدند و داوری می کردند، درست می گوید. اما این زخم کهنه که در سال های اخیر عجیب تن عوامل و بازیگران شایسته دریافت سیمرغ را به ویژه در دوره های اخیر جشنواره فیلم فجر به درد آورده بود، حالا با نتایج شگفت آور داوری ها یا بهتر بگوییم ناداوری های دوره سی و پنجم فجر سر باز کرده است و برای اولین بار است که جسارت سینماگران دارد کار دست سازمان سینمایی می دهد!
در این متن برخی از حواشی اعلام اسامی نامزدها در بخش های مختلف آورده می شود:
به نظر می رسد اعلام اسامی نامزدهای بخش های مختلف در نهمین روز جشنواره فیلم فجر و در شرایطی که دو روز از اکران های کاخ رسانه ها و سه روز از اکران های مردمی باقی مانده بود، تصمیم گیری اشتباهی بود. آن هم در شرایطی که از سوی مدیریت روابط عمومی فجر اعلام شد کاندیدها طی مراسمی ویژه معرفی و تقدیر می شوند. شاید این را بتوان مهم ترین گاف روابط عمومی جشنواره فیلم فجر دانست!
اعلام زودهنگام نامزدها علیرغم عجیب بودن نتایج، به خودی خود باعث می شود تا عوامل و دست اندرکاران فیلم های نمایش داده نشده رغبت و انگیزه ای برای حضور در فجر نداشته باشند و میزان مخاطبان فیلم های باقیمانده در نوبت اکران جشنواره ای کاهش چشمگیری داشته باشد.
چنانچه عوامل فیلم «فصل نرگس» به استثنای سحر صباغ سرشت تهیه کننده این فیلم روز گذشته در نشست خبری فیلم خود حاضر نشدند. همچنین حضور صباغ سرشت نیز تنها به جهت رساندن صدای اعتراض عوامل فیلم خود به گوش مسئولان جشنواره به نظر می رسید. همچنین عوامل و بازیگران فیلم «پشت دیوار سکوت» نیز اعلام کردند که در فرش قرمز مردمی این فیلم که قرار است امروز در پردیس سینمایی ملت برگزار شود، شرکت نمی کنند.
اتفاق جالب توجه دیگر در این باره انصراف برخی از نامزدهای دریافت سیمرغ به حمایت از عواملی بود که آن ها را نسبت به خود شایسته تر برای دریافت این جایزه می دانستند.
همه این ها را که کنار بگذاریم بماند که درز رفتن نام برخی از برگزیدگان جشنواره فیلم فجر هم از دیگر گاف های رسانه ای این دوره است. بدین ترتیب شنیده ها حاکی از آن است که سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن را ثریا قاسمی برای ویلایی ها، بهترین بازیگر مرد را امیر آقایی برای بدون تاریخ بدون امضا، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را هادی حجازی فر برای ماجرای نیمروز و بهترین بازیگر نقش اول زن را لیلا حاتمی برای رگ خواب دریافت خواهند کرد.
طبل اعتراض به ناداوری های این دوره از جشنواره فیلم فجر در برنامه «هفت» نیز به صدا در آمد. علی معلم با حضور در این برنامه به ساز و کارها و کیفیت برگزاری جشنواره ای که ساعت یک بامداد نشست خبری برگزار می کند، انتقاد کرد و از این که در یکی از دوره های جشنواره فیلم فجر جایزه صدا و موسیقی فیلم او را روی سن تغییر داده اند، پرده برداشت.
در کنار همه این اتفاقات شنیده می شود که برخی از اهالی سینما حضور در اختتامیه جشنواره فیلم فجر را تحریم کرده و از سوی سازمان سینمایی تهدید به ممنوع الکاری شده اند!
در این دو شب پر حاشیه جشنواره فیلم فجر صفحه های ایسنتاگرام سینماگران و اهالی رسانه هم خود به رسانه ای برای رساندن اعتراضشان تبدیل شده است. الناز شاکردوست در پستی اقدام مسعود سلامی و محسن نصراللهی نامزد دریافت سیمرغ به نفع فیلم «خفه گی» را تحسین می کند. محسن قرایی برای عدم دیده شدن بازی حامد بهداد در فیلم «سد معبر» یادداشت می نویسد و اسامی افراد شایسته نامزد شدن برای دریافت سیمرغ از نگاه خود را منتشر می کند. منیر قیدی در بخش بهترین فیلمنامه، محسن نصراللهی در بخش طراحی صحنه و لباس و مسعود سلامی در بخش فیلمبرداری از حضور در لیست نامزدهای سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر انصراف می دهند.  فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» ساخته وحید جلیلوند نیز در حالی نامزد دریافت سیمرغ بهترین موسیقی متن شده است که موسیقی متن قابل توجهی برای داوری ندارد!
در دهمین روز جشنواره فیلم فجر در برج میلاد نشست خبری فیلم «یادم تو رو فراموش» ساخته علی عطشانی نیز حاشیه ساز بود. در این جلسه یکی از خبرنگاران با لحنی تند و خارج از شان جلسه خطاب به عطشانی نسبت به بازنمایی شخصیت شهلا جاهد در این فیلم اعتراض کرد. بعد از این که لحن وی در بیان نکته خود مورد انتقاد محمود گبرلو قرار گرفت، این خبرنگار جلسه را با بغض ترک کرد. گبرلو در ادامه گفت: من از ابتدا با این که سوالات خبرنگاران در برگه نوشته شود و من آن ها را طرح کنم، مخالفت کردم. زیرا اصرار داشتم خبرنگاران خود با جسارت سوالاتشان را مطرح کنند. اما رفتار غیرحرفه ای این خبرنگار تجربه خوبی نبود!
 در روز دهم جشنواره فیلم فجر اختلاف میان منصور لشکری قوچانی تهیه کننده و مسعود کیمیایی کارگردان فیلم «قاتل اهلی» مبنی بر کم و زیاد شدن این فیلم گسترده تر شد و بهمن فرمان آرا بعد از داریوش مهرجویی به دفاع از این کیمیایی و مواضع اش پرداخت.
در دهمین روز جشنواره فیلم فجر حضور جمعیت زیادی از هواداران مازیار فلاحی در کاخ رسانه ها جالب توجه بود. برخی از این افراد با رایزنی کارگردان فیلم به برج میلاد راه داده شدند. این در حالی است که طی روزهای گذشته برخوردهای ناشایستی با برخی از هنرمندان نظیر بهزاد فراهانی برای وارد شدن به کاخ رسانه ها صورت می گرفت. همچنین پژمان بازغی نیز در نشست خبری فیلم «اسرافیل» اعلام کرد که به دلیل همراه نداشتن کارت خود در یکی از روزها از ورود به برج میلاد منع شده است. پیش از این تجربه برخورد ناشایست یکی از عوامل اجرایی با یک خبرنگار نیز در نشستی خبری مورد نقد قرار گرفته و بهروز غریب پور مدیر کاخ رسانه را به پاسخگویی واداشته بود.
و در پایان باید گفت که سایت جشنواره فیلم فجر همچنان از بازتاب این خبرهای جنجالی پرهیز می کند و صرفا به انتشار یک سوم پر لیوان می پردازد!
انتهای پیام/پانا
اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد