امروز

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۳:۳۶ بعد از ظهر

سایز متن   /

۸۲۴۱۲۳۲۵-۷۱۳۷۶۵۲۲

به گزارش تفکرجوان، احمدرضا لاهیجان زاده چهارشنبه در نشست مدیران و تشکل های زیست محیطی خوزستان با تابش رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس، در هتل نیشکر، اظهار کرد: در سال های گذشته هیچ چیزی به اندازه عوارض آلایندگی به محیط زیست ضربه نزده است.
وی با بیان اینکه عوارض آلایندگی از صنایع اخذ و به شهرداری ها و دهیاری ها پرداخت می شود افزود: صنایع با پرداخت این عوارض دیگر پولی برای اصلاح وضعیت خود ندارند، از سوی دیگر نیز این اعتبارات در شهرداری ها و دهیاری ها در محلی هزینه می شوند که هیچ نقشی در بهبود شرایط زیست محیطی ندارد.
لاهیجان زاده اضافه کرد: از سال ۸۱ تا ۹۵ حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال عوارض آلایندگی توسط صنایع پرداخت شده، این در حالی است که بودجه کل سازمان حفاظت محیط زیست یک هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال است.
وی با تاکید بر پرداخت عوارض آلایندگی نفت به خوزستان گفت: در سال ۹۲ مبلغ عوارض آلایندگی نفت ۱۸ هزار میلیارد ریال بوده در حالی که بودجه خوزستان در حدود پنج هزار میلیارد ریال است.
لاهیجان زاده گفت: در صورتی که عوارض آلایندگی صنایع و نفت صرف بهبود وضعیت محیط زیست خوزستان شود، دیگر نیازی به اعتبارات ملی نخواهیم داشت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین این استان را نماد توسعه ناپایدار در کشور و جهان دانست و گفت: اگر چه خوزستان در صنعت و کشاورزی و نفت رتبه نخست کشور را داراست اما از سوی دیگر اهواز رتبه نخست آلودگی هوا در میان کلانشهرهای کشور و از نظر ریزگردها نیز رتبه نخست جهانی را دارد.
وی با بیان اینکه رودخانه کارون به دلیل تخلیه فاضلاب های شهری، زهکش های کشاورزی و پساب های صنعتی به شدت آلوده است افزود: بخش زیادی از تالاب های خوزستان نیز به دلیل برداشت های بی رویه از سرشاخه و پایین دست ، منشاء ریزگرد شده است.
لاهیجان زاده اظهار کرد: خشک شدن تالاب ها زمینه ساز وزش بادهای شدید از عربستان و اردن و افزایش شدید دما می شود به طوری که در سال گذشته به صورت بی سابقه تا دمای ۵۵ درجه را شاهد بودیم.
وی با اشاره به افزایش بیماری های تنفسی ناشی از ریزگردها گفت: خوزستان پارسال رتبه اول مهاجرت در کشور را داشت در حالی که این استان قبل از انقلاب در رتبه اول مهاجرپذیری بود.

*یک محافظ برای ۲۲۵ هزار هکتار
معاون منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان نیز در این نشست گفت: تنها هفت درصد اعتبارات بیابان زدایی به خوزستان پرداخت شده است.
عبدالرضا دانایی افزود: یک هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای بیابان زدایی مصوب شده بود که ۱۷۰ میلیارد ریال از آن به سازمان جنگل های کشور پرداخت شد و ۱۵۵ میلیارد ریال آن به خوزستان اختصاص یافت که معادل هفت درصد است.
وی افزود: با این مبلغ سه هزار و ۶۰۰ هکتار عملیات بیابان زدایی انجام شد که حدود یک درصد کانون های گرد و غبار را تشکیل می دهد.
دانایی تصریح کرد: با این روند تخصیص اعتبارات باید سال های زیادی در انتظار کنترل کانون های گرد و غبار باشیم.
وی همچنین به مشکل کمبود نیرو در سازمان جنگل ها اشاره کرد و گفت: بر اساس استاندارد اروپا به ازای هر یک تا سه هزار هکتار یک نیروی حفاظتی باید وجود داشته باشد، این در حالیست که در خوزستان به ازای هر ۲۲۵ هزار هکتار یک نیرو داریم.
به گفته وی، به ازای هر سه نیروی خروجی، یک تا ۰٫۵ نفر به مجموعه اضافه می شود و در منابع طبیعی خوزستان ۲۴۰ پست خالی وجود دارد.
دانایی افزود: پرداخت ها و دریافت های کارکنان سازمان جنگل ها و محیط زیست نیز بسیار پایین است که برای افزایش انگیزه لازم است در این مساله نیز تجدیدنظر شود.

*طرح جامع برای نجات خوزستان
نماینده شبکه تشکل های زیست محیطی خوزستان همچنین در این نشست خواستار تدوین سند امنیت آب خوزستان شد.
هژیر کیانی افزود: تشکیل صندوق ضمانت و غرامت های زیست محیطی و تدوین برنامه جامع محلی برای زاگرس نیز از دیگر مطالبات فعالان محیط زیست این استان است.
وی اظهار کرد: خوزستان به دلیل نگاه توام با بهره کشی دولت ها دچار خسارت های جبران ناپذیر شده است که آمار بیماران بیمارستان شفا (بیمارستان سرطان در اهواز) به عنوان آینه تمام نمای این توسعه لجام گسیخته است.
کیانی خشکیدگی بلوط ها و خشک شدن تالاب هورالعظیم را نشانه توسعه ناپایدار در این استان دانست و گفت: خوزستان نیازمند برنامه جامع نجات بخشی است.
وی خواستار تامین حقابه خوزستان شد و افزود: رهاسازی حقابه تالاب ها و رودخانه های این استان که به دلیل سدسازی های بی رویه و طرح های انتقال آب، تا کنون محقق نشده، راهکار مقابله با ریزگردهاست.
کیانی تاکید کرد: با وجود خالی بودن نیمی از ظرفیت سدهای کشور هنوز هم شاهد ساختن سدهای جدید هستیم که از جمله آنها سد کارون ۲ و سد بختیاری است.
براساس این گزارش، محمدرضا تابش رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی برای شرکت در برنامه روز جهانی تالاب ها به اهواز سفر کرده است.

انتهای پیام/ایرنا

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد