امروز

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۲۲:۴۲ بعد از ظهر

سایز متن   /

۱۶۰۱۹۸

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: محمدامین رضازاده در در نشست با احزاب و تشکل‌های سیاسی خوزستان که شامگاه دوشنبه، ۱۸ اردیبهشت‌ماه با موضوع نشاط سیاسی و مشارکت حداکثری در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: ایام انتخابات به‌ویژه برای نهادهای مدنی، احزاب و رسانه‌ها ایام پرجنب و جوش است و باید این‌گونه باشد؛ در اصطلاح ایام انتخابات را بهار احزاب و نهادهای مدنی می‌دانند چون نهادهای مدنی و احزاب به‌عنوان پل ارتباطی مردم و حاکمیت نقش ایفا می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه عرصه انتخابات هم برای مردم و هم برای حاکمیت یک رابطه برد – برد است، تصریح کرد: در این عرصه شاهد هستیم که از یک سو مردم با مشارکت در انتخابات و ایفای نقش خود در مدیریت کشور برد می‌کنند و از سوی دیگر نیز با این مشارکت مردم حاکمیت نیز با ارتقاء قدرت و ارتقاء ملی خود و مانور در این قدرت در مجامع بین‌المللی برد می‌کند.

 

فضای انتخابات، هنوز فاقد شور و نشاط لازم است

 

مدیرکل سیاسی وزارت کشور با بیان اینکه این نشست فقط با موضوع نشست سیاسی و مشارکت حداکثری برگزار شده است، عنوان کرد: این نشست به هیچ وجه به منظور صحبت کردن له یا علیه جریان یا کاندیدای خاصی برگزار نشده است؛ ظاهراً در حال حاضر فضای انتخابات یعنی فضای حقیقی، فاقد شور و نشاط لازم است، با این وجود اینکه فضای مجازی در بحث انتخابات بسیار گرم است.

 

رضازاده ادامه داد: با وجود گرم شدن بحث انتخابات در فضای مجازی، فضای حقیقی هنوز شور و نشاط لازم را به‌دست نیاورده است امیدواریم که این شور و نشاط انتخابات در فضای حقیقی و کف خیابان‌های جامعه نمایانگر شود.

 

وی بیان کرد: در حوزه سیاسی وزارت کشور، پاکدستی مجریان انتخابات این است که به تمام جریان‌ها، سلایق و طرفین رقابت انتخابات نگاه یکسانی داشته باشند. مشارکت حداکثری مردم در انتخابات برای ارتقاء قدرت نرم هر نظام سیاسی ازجمله نظام جمهوری اسلامی ایران لازم است.

 

انتخابات سال ۹۴ کاملاً امن و سالم برگزار شد

 

مدیرکل سیاسی وزارت کشور اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب به مجریان انتخابات و همچنین وزیر کشور در خصوص برگزاری انتخابات چهار رکن یا اصل انتخابات امن، سالم، رقابتی و با مشارکت حداکثری را مورد تاکید قرار دادند؛ بنابراین اگر بر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات تاکید داریم، به این علت است که شرایط کشور همواره به گونه‌ای بوده است که از مخالفان نظام تهدید به عدم شرکت مردم انتخابات‌ها می‌شد اما از سوی دیگر، مردم همیشه با مشارکت در انتخابات در برابر این مخالفان ظاهر می‌شدند.

 

رضازاده با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در سال ۹۴ در کمال صحت، امنیت و سلامت عنوان کرد: انتخاباتی را امن می‌گوییم که در جریان آن مسائل و مشکلات امنیتی ایجاد نشود، در خصوص صندوق‌های رأی در آن شاهد اتفاقی نباشیم، با مساله‌ای تحت عنوان قهر یا تحریم انتخابات مواجه نشویم، تهدیدهای خارجی یا داخلی نسبت به این انتخابات وجود نداشته باشد و شاهد قهر و تنش جریان‌های سیاسی نباشیم. با تمام این تفاسیر انتخابات سال ۹۴ کاملاً امن و سالم برگزار شد.

 

وی ادامه داد: ممکن است در جریان انتخابات به علت تنش‌های سیاسی یا اتفاقاتی دیگر فردی جان خود را از دست دهد، اما در جریان برگزاری انتخابات سال ۹۴ حتی از بینی یک نفر نیز خون نیامد و همچنین آرای هیچ حوزه انتخابیه‌ای باطل نشد؛ البته در مواردی که آرای انتخابات باطل شد، به علت مشکلات خود کاندیداهای آن حوزه‌ها بوده است.

 

پیش‌بینی مشارکت ۷۰درصدی در انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری

 

مدیرکل سیاسی وزارت کشور با اشاره به برگزاری ۳۴ دوره انتخابات مختلف در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران عنوان کرد: میانگین مشارکت مردم در ۱۱ دوره انتخابات ریاست جمهوری ۶۷٫۷ درصد، در ۱۰ دوره مجلس شورای اسلامی ۶۰٫۵ درصد، در پنج دوره مجلس خبرگان رهبری ۵۶٫۷ درصد و در چهار دوره شوراهای شهر و روستا ۶۰٫۴۶ درصد و در سه دوره همه‌پرسی کانون اساسی ۶۰ درصد بوده است؛ بنابراین در انتخابات پیش رو اساساً دغدغه و نگرانی ما بابت مشارکت مردم نیست.

 

رضازاده ادامه داد: حتی براساس دلایلی می‌توان گفت که در روزهای آتی فضای انتخابات بسیار پرشورتر و با نشاط‌تر خواهد شد و با مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ۲۹ اردیبهشت مواجه می‌شویم. رقابت دو جریان اصلی سیاسی درون نظام یعنی اصلاحات و اعتدال و جریان اصولگرا و رقابت کاندیداهای این دو جریان با یکدیگر، تقارن ۲ انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا و کشیدن رقابت انتخاباتی به‌ دورافتاده‌ترین روستاها و شهرستان‌ها و رشد آگاهی مردم به‌ویژه در فضای مجازی ازجمله این دلایل است.

 

وی عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود که با توجه به مشارکت ۷۳ درصدی مردم در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری، در انتخابات دوازدهم مشارکت حدود ۷۰ درصدی مردم در انتخابات را داشته باشیم و حدود ۴۰ میلیون نفر از واجدین شرایط در انتخابات مشارکت کنند؛ بنابراین دغدغه اصلی ما مشارکت مردم در انتخابات پیش رو و بالاتر رفتن نرخ مشارکت نیست، بلکه دغدغه داریم که مشارکت مردم در عرصه انتخابات همواره بیشتر و بیشتر شود و این دغدغه به علت تهدیدهایی است که احتمال می‌دهیم مانع مشارکت بعضی از مردم در انتخابات شود.

 

“رییس‌جمهور ۲ دوره‌ای” از تهدیدهای مشارکت مردم

 

مدیرکل سیاسی وزارت کشور در خصوص تهدیدهای موجود نسبت به مشارکت مردم در انتخابات ۲۹ اردیبهشت گفت: سیاه‌نمایی‌ها نسبت به عملکرد دولت یا نظام موجب تشکیک مردم در عملکرد نظام و مسئولان و متاسفانه نارضایتی عده‌ای خواهد شد که این امر می‌تواند تهدیدی برای مشارکت مردم در انتخابات باشد. همچنین درگیری نامزدهای انتخاباتی با هم و این موضوع که می‌گویند هر رییس‌جمهور در ایران دو دوره‌ای است و بنابراین ممکن است فردی با خود بگوید رأی دادن من چه فایده‌ای دارد، نیز می‌تواند تهدیدی برای کاهش مشارکت مردم در انتخابات باشد.

 

رضازاده با اشاره به بکارگیری مدیران جناح‌های مختلف سیاسی و جریان‌های غیر همسو با دولت در دولت روحانی، تصریح کرد: رییس‌جمهور کشور در آغاز روی کار آمدن خود گفتند که از تمام ظرفیت‌های کشور یعنی تمام نیروها در بحث‌های مدیریتی استفاده خواهند کرد و بخش قابل توجهی از مدیران این دولت افرادی بودند که به سایر جناح‌های سیاسی گرایش داشتند و یا جزو جریان حامی روحانی نبودند، اما مردم باید نسبت به عملکرد این گونه مدیران قضاوت کنند؛ این اقدام دولت موجب حاکم شدن آرامش در کشور شد، هر چند که از سویی موجب اعتراض برخی افراد و جریان‌ها به‌ویژه جریان‌های حامی دولت نیز شد، اما نتیجه آن آرامش و امنیتی بود که اکنون در کشور حاکم است.

 

وی با اشاره به انتقادات برخی فعالان سیاسی حاضر در این نشست نسبت به گرایش سیاسی وزیر کشور، گفت: به‌عنوان یک مدیر اصلاح‌طلب در دولت روحانی شهادت می‌دهم که وزیر کشور در رابطه با مسائل کلی و چارچوب سیاست‌های دولت روحانی و همچنین در چارچوب اصول نظام و دفاع از آزادی و حقوق مردم و بحث انتخابات سال ۹۴ محکم ایستادند و براساس قانون به مجموعه خود دستور دادند و خود نیز عامل آن بودند.

 

لغو تنها یک درصد برنامه‌ها و سخنرانی‌ها در دولت روحانی

 

مدیرکل سیاسی وزارت کشور بیان کرد: در دولت روحانی حدود ۱۲ هزار مراسم و سخنرانی‌های غیرسیاسی و سیاسی در فضاهای دانشگاهی و غیردانشگاهی برنامه‌ریزی شد، در محیط‌های دانشگاهی حدود ۱۴۰۰ برنامه و سخنرانی سیاسی داشتیم و فضا برای فعالیت‌ تمام تشکل‌های سیاسی دانشجویی فراهم شد.

 

رضازاده گفت: البته نواقصی در این زمینه داشتیم، اما از این رقم فقط یک درصد این برنامه‌ها لغو شدند. چون عده‌ای به هر دلیل نمی‌خواستند این برنامه‌ها با وجود مجوزی که گرفته بودند، برگزار شوند؛ همچنین پنج درصد این برنامه‌ها به علت عدم حضور خود سخنران و یک درصد هم به علت ناهماهنگی‌ها میان عوامل برگزارکننده برگزار نشد.

 

رضازاده با بیان اینکه نگاه دولت به اقوام، احزاب و تشکل‌های سیاسی نگاهی فرصتی است، اظهار کرد: اگر در جامعه نشاط سیاسی و احزاب سیاسی فعال نباشد این جامعه بهشت مفسدان اداری خواهد بود؛ هر چه اختلاس، ارتشا و فساد اداری و رانت وجود دارد، در غیاب رسانه‌ها، احزاب و نظارت‌های مردمی اتفاق می‌افتد. اگر تفکری بر محدود کردن احزاب اصرار داشته باشد، باید بداند که آن جامعه به چنین سمت‌وسویی گرایش می‌یابد. جامعه‌ای که فاقد نشاط اجتماعی و سیاسی باشد باید انتظار آسیب‌های اجتماعی را بکشد.

 

وی افزود: زمانی که می‌بینید اعتیاد به مواد مخدر روانگردان و همچنین سرقت۷۰ درصد جرائم کشور را تشکیل می‌دهد اگر در چنین جوامعی جوانان بتوانند نشاط اجتماعی، سیاسی و فعالیت‌های اجتماعی خود را نداشته باشند و در این زمینه محدود شوند، به سمت چنین معضلاتی گرایش می‌یابند.

 

مدیرکل سیاسی وزارت کشور یادآور شد: اگر نتوانیم براساس اصول قانون اساسی حقوق و آزادی‌های پیش‌بینی‌شده برای احزاب و نهادهای مدنی را تأمین کنیم، مشکلات و نارضایتی‌هایی بروز خواهند کرد که آسیب‌های ناشی از آن امنیت و منافع ملی را تهدید می‌کند. منافع ملی در گرو وحدت و همبستگی تمام اقوام و قدرت ملی و اقتدار کشور است.

 

هیچ درخواست تشکیل حزب سیاسی نداریم

 

رضازاده در پاسخ به درخواست بعضی از فعالان اصلاح‌طلب حاضر در این نشست برای تشکیل خانه احزاب در خوزستان، گفت: در این دولت پس از ۱۰ سال تعطیلی، خانه احزاب کشور احیا شد و هر سه جریان سیاسی کشور در کنار هم فعال هستند؛ خانه‌های احزاب در برخی از استان‌ها نیز اکنون فعال شده‌اند؛ بر اساس گفته مدیرکل سیاسی استانداری خوزستان، درخواست تشکیل خانه احزاب در این استان حدود ۲ ماه است که ارسال شده و این درخواست در نوبت رسیدگی قرار خواهد گرفت؛ همچنین در این دولت ۱۶ تشکل صنفی معلمان پس از ۱۰ سال تعطیلی فعال شدند و کمیسیون ماده ۱۰ به این تشکل‌ها اجازه فعالیت داد.

 

وی در واکنش به انتقادات برخی فعالان سیاسی نسبت به سخت‌گیری در رسیدگی به درخواست‌های تشکیل احزاب سیاسی، بیان کرد: من تعجب می‌کنم؛ چراکه ما در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، هیچ درخواست تشکیل حزب سیاسی نداریم.

منبع:خبرگزاری ایسنا -مرکز خوزستان

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد