امروز

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۳:۴۵ قبل از ظهر

سایز متن   /

۱۵۸۷۸۲

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: محمد خانی نوذری در نشست خبری که دیروز، ۲۶ فروردین ماه در محل بنیاد مسکن استان در اهواز برگزار شد، اظهار کرد : یکی از ثمرات بنیاد مسکن در این چند سال در حوزه عمران روستایی، بهسازی مساکن روستایی و عمران و بهسازی معابر روستایی بوده و عمده‌ترین فعالیت‌های بنیاد در این زمینه‌ها است.

وی با اشاره به این‌که بنیاد مسکن در بعضی مقاطع در بازسازی‌ها نیز شرکت می‌کند و جزو محورهای اصلی در مدیریت بحران است، افزود: در حوزه عمران روستایی، تهیه و اجرای طرح هادی یکی از مهمترین فعالیت‌های این بنیاد در سال ۹۵ بود که توانستیم آن را به طور کامل اجرایی کنیم.

خانی نوذری تصریح کرد: طبق آمار جمعیتی سال ۹۰، حدود ۴ هزار و ۱۹۵ آبادی و روستا در استان داریم و طبق برنامه پنجم توسعه باید برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان که ۲۰۷۲ روستا هستند، طرح هادی تهیه می‌شد که خوشبختانه این امر در استان محقق شد.

وی ادامه داد: برای روستاهایی با جمعیت زیر ۲۰ خانوار تعیین محدوده انجام می‌دهیم تا گسترشی نداشته باشند و بتوانیم امکاناتی از جمله آب، برق و گاز را در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

خانی نوذری با اشاره به این‌که اگر روستاهای زیر ۲۰ خانوار تجمیع شوند بهتر می‌توان خدمات آب، برق و گاز را در اختیار آن‌ها قرار داد، عنوان کرد: به دلیل دغدغه‌های قومیتی و معیشتی، مردم این روستاها سعی می‌کنند در محلی که فعالیت و معیشت دارند، زندگی کنند و به این دلیل سخت‌تر می‌توان امکانات را در اختیار این روستاها قرار داد.

وی با بیان این‌که پراکندگی روستاها باعث می‌شود تا هزینه‌ها بالا رود، تصریح کرد: اگر روستاهای استان که جمعیتی زیر ۲۰ خانوار دارند، باهم تجمیع شوند و به صورت متمرکز باشند بهتر می‌توان به آن‌ها خدمات ارائه داد.

خانی نوذری گفت: در سال ۹۵ حدود ۶۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبارات دولتی از سه محل نفت، استانی و ماده ۱۸۰ و همچنین حدود ۷ میلیارد تومان از محل اعتبارات حوادث برای خوزستان در نظر گرفته شده بود.

مدیر کل بنیاد مسکن خوزستان عنوان کرد: تخصیص این اعتبارات آخر سال انجام گرفت و تا کنون تخصیص اعتبارات ۵۷ درصد است و از این میزان نیز توانسته‌ایم حدود ۴۵ درصد جذب داشته باشیم.

وی ادامه داد: ۱۶ اکیپ ماشین‌آلات در حدود ۲۰۰ روستا در حال انجام فعالیت برای اجرا و تکمیل طرح‌های عمرانی هستند که اعتبارات این پروژه‌ها از منابع ملی و استانی تامین شده است.

خانی نوذری عنوان کرد: در سال ۹۵ اجرای پروژه و طرح‌های عمرانی در ۱۱۸۱ روستا آغاز شد که از این تعداد توانستیم در ۲۵۰ روستا پروژه‌ها را به اتمام برسانیم و کار در سایر روستاها در حال انجام است.

وی اظهار کرد: طبق تفاهم‌نامه‌ای که با منطقه آزاد اروند داشتیم از ۱۰۱ روستای آبادان و خرمشهر، در ۸۰ روستا عملیات اجرایی پروژه‌های عمرانی آغاز شده و در ۵۰ روستا فاز ۱ و ۲ به اتمام رسیده است. در برخی از روستاهای آبادان و خرمشهر با هدف گردشگری کارهایی انجام شده است تا شاهد رونق بحث گردشگری در این روستاها باشیم.

خانی نوذری با اشاره به این‌که باید به روستاهایی که پتانسیل گردشگری دارند، کمک کرد تا رونق بیشتری پیدا کنند، عنوان کرد: بنیاد مسکن این آمادگی را دارد و می‌تواند در آن روستاهایی که پتانسیل گردشگری دارند، خدمات ارائه دهد تا اشتغال در آن روستاها ایجاد شود و در نهایت شاهد افزایش ماندگاری در روستاها باشیم.

وی ادامه داد: بنیاد مسکن برای اولین بار در بحث فاضلاب روستایی ورود کرده است و توانستیم اولین روستای استان که در مرز بین آبادان و خرمشهر واقع است را به سیستم فاضلاب و تصفیه‌خانه فاضلاب مجهز کنیم؛ این روستا به سیستم فاضلاب مجهز شده و فاضلاب آن کاملاً تصفیه خواهد شد و سپس برای مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خانی نوذری با اشاره به سنددار کردن مسکن روستایی عنوان کرد: در سال ۹۵، با هماهنگی اداره ثبت اسناد استان برای ۶ هزار و ۴۵۰ مسکن روستایی سند مالکیت صادر شده است و در این زمینه با بانک‌های عامل استان صحبت‌هایی شده تا سند این واحدها را به عنوان ضمانت تسهیلات بپذیرند.

خانی نوذری عنوان کرد: از سال ۷۲ که قانون صدور سند مالکیت برای مسکن‌های روستایی مصوب شد، ۱۶۰ هزار سند ملکی در استان با هماهنگی اداره ثبت و راه و شهرسازی استان صادر شده و از تعداد ۲۴۵ هزار واحد روستایی در استان برای بیش از ۶۰ درصد آن‌ها سند صادر شده است.

وی گفت: در سال ۹۴ و ۹۵ با توجه به مصوبه دولت، ۲۵ میلیارد تومان بودجه برای قیر داشتیم که از این رقم، حدود ۳۰ هزار تن قیر برای عمران و بهسازی معابر روستایی جذب شد. همچنین با همکاری حوزه عمرانی استانداری خوزستان مشارکت خوبی انجام شده و تا کنون جهت بهسازی و آسفالت معابر روستایی حدود ۳۰۰ روستا ورود کرده و حدود ۲ میلیون و ۷۴۰ هزار مترمربع آسفالت انجام داده‌ایم.

خانی نوذری با اشاره به این نکته که باید برای روستاییان درآمد ایجاد کنیم و آن‌ها خودشان به پایداری و ماندگاری این درآمدها کمک کنند، اظهار کرد: تأمین مسکن روستایی برای محرومین و مستضعفان وظیفه اصلی بنیاد است و در این زمینه سالانه ۲۰۰ هزار فقره تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن روستایی در کشور اختصاص می‌یابد.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان ادامه داد: در سال ۹۵، ارایه وام برای ۲۸۰۰ واحد مسکن روستایی مصوب شد که این وام‌ها ۱۸ و ۲۰ میلیون تومانی و با کارمزد ۵ درصد هستند.

وی ادامه داد: در بحث بازسازی واحدهای روستایی ۴۴ میلیارد تومان اعتبار در سال ۹۵ ابلاغ شد که فقط بانک‌های تجارت و سپه اعلام آمادگی کردند تا تسهیلات پرداخت کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان خاطرنشان کرد: این اعتبارات برای بازسازی و تعمیرات مسکن است و رقم تسهیلات پرداختی برای بازسازی ۳۰ میلیون تومان و برای تعمیرات ۱۲ میلیون تومان است.

منبع:خبرگزاری ایسنا – مرکز خوزستان

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد