امروز

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۲:۱۴ بعد از ظهر

سایز متن   /

۸۲۴۹۴۱۲۲-۷۱۵۴۱۵۲۰

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: حسین انتظامی شامگاه شنبه در نشست مدیران و سردبیران روزنامه ها و خبرگزاری های استان خوزستان در سرسرای اداری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان افزود:تامین اعتبار بیمه خبرنگاران رسانه ها را باید تشکل های صنفی و رسانه ای که در آن فعالیت حرفه ای می کنند انجام دهند.
وی گفت: خانه مطبوعات استان به دلیل جایگاه قانونی که دارد می تواند برای رفع مشکل بیمه خبرنگاران ورود کند و آن را به سرانجام برساند.
انتظامی در عین حال گفت: از رسانه هایی که همکاران و خبرنگاران خود را بیمه کنند حمایت می کنیم.

*در چهار سال اخیر هیچ مجوز رسانه ای به بخش دولتی و عمومی داده نشد
معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در چهار سال اخیر هیچ مجوزی برای انتشار نشریه و خبرگزاری به بخش دولتی و عمومی صادر نشده است.
انتظامی گفت: در این ارتباط یکی از سیاست هایی که دنبال شد عقب نشینی به نفع بخش خصوصی و غیردولتی بود چون استدلال ما این بود که ظرفیت های خوبی در بخش خصوصی برای انتشار نشریه وجود دارد.
وی گفت: در دولت یازدهم ، نگاه ما نظارت و حمایت از رسانه ها بود و تلاش شد در حوزه تصدی گری و حتی تصمیم گیری ورود نکنیم.
انتظامی در ادامه گفت: معاونت مطبوعاتی از نشریه های تخصصی و حرفه ای در حوزه های مختلف حمایت می کند.

* صدور کارت خبرنگاری وظیفه دولت نیست
معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص دغدغه مدیران رسانه های استان برای صدور کارت معتبر خبرنگاری گفت: صدور کارت خبرنگاری وظیفه دولت نیست و نباید در این حوزه ورود کند.
انتظامی گفت: بنگاه های مطبوعاتی و تشکل های حرفه ای رسانه ای صلاحیت صدور کارت خبرنگاری را دارند.
وی ضرورت تعامل رسانه ها و خبرنگاران را با خانه مطبوعات را یادآور شد و افزود: هرچه حضور و تعامل خبرنگاران با خانه مطبوعات بیشتر باشد قدرت خانه های مطبوعات افزایش پیدا می کند.
انتظامی گفت: خانه مطبوعات به عنوان خانه خبرنگاران و رسانه ها ، اختیارات خوبی دارد و می تواند بسیاری از مشکلات و دغدغه های خبرنگاران را مرتفع کند.
معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، شفافیت را یکی از سیاست های دنبال شده در بخش فرهنگی و رسانه ای در سال های اخیر بیان کرد و گفت: اعتقاد داریم رفتار و عمل شفاف و دسترسی آزاد مردم به اطلاعات منجر به کاهش هزینه های نظارتی خواهد شد؛ مردم با مکانیزم هایی باید بتوانند نظارت کنند.

* کاهش مخاطبان رسانه های مکتوب با ظهور رسانه های مجازی
معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کاهش شمار مخاطبان رسانه های مکتوب و نوشتاری را با ظهور رسانه های مجازی امری طبیعی است بیان کرد: این موضوع مختص ایران نیست و یک روند جهانی است که بیشتر با کاهش تیراژ روزنامه ها خودنمایی کرده است.
وی گفت: رسانه های همگانی و سنتی مثل رادیو و تلویزیون و مطبوعات باید بتوانند فراورده های تخصصی تولید کنند تا مخاطبان خود را از دست ندهند.
انتظامی افزود: رسانه های بومی و محلی که مسایل و مشکلات خاص همان منطقه را منعکس و منتشر می کنند نیز می توانند تا حدودی زیادی مخاطب جذب کنند و در مقایسه با رسانه سراسری با تهدید کمتری مواجه هستند.
وی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از رسانه های و نشریه های محلی و بومی و همچنین مجلات تخصصی حمایت می کند و یارانه ای با ضریب مشخص به این رسانه ها پرداخت خواهد کرد.
وی گفت: رسانه های مکتوب با توجه به گسترش رسانه های مجازی کم رنگ می شوند ولی از پا نمی افتند و نابود نمی شوند.
در این نشست مدیران مطبوعات و رسانه ها و پایگاههای مجازی مشکلات خود را مطرح کردند.
ضرورت آموزش های حرفه ای ، بیمه خبرنگاران ، حمایت دولت از رسانه های خوزستان که در شرایط سخت کار می کنند، صدور مجوز برای رسانه های مجازی و برخورد با رسانه های مجازی فاقد مجوز ، ارائه تسهیلات به خبرنگاران ، حمایت از رسانه های مستقل که وابستگی حزبی و جناحی ندارند، کمبود و گرانی کاغذ از مهمترین مشکلات مطرح شده در این نشست بود.
در این نشست یاد و خاطره مرحومه عفت فتحی از فعالان رسانه خوزستان که سال گذشته دار فانی را وداع گفت گرامی داشته شد.

منبع:خبرگزاری ایرنا – مرکز خوزستان

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد