امروز

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۲۱:۱۵ بعد از ظهر

سایز متن   /

۸۲۴۲۹۳۵۶-۷۱۴۱۲۴۳۴

به گزارش تفکر جوان، ستار محمودی دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل شرکت برق منطقه ای خوزستان اظهار کرد: در روزهای اخیر نیز توام شدن پدیده گرد و غبار با رطوبت و مه غلیظ باعث آسیب رساندن جدی به شبکه برق و تجهیزات پستهای برقی شد .
وی گفت: شبکه برق خوزستان از شبکه هایی است که برای شرایط اقلیمی همین منطقه طراحی شده انست که به بهترین نحو پاسخگو است اما پدیده ریزگرد ها به همراه مه غلیظ و رطوبت بار زیادی را به سیستم ها تحمیل می کند و شرایطی ویژه را به وجود می آورد که در این تجهیزات پیش بینی نشده است.
محمودی از تغییر شرایط اقلیمی آب و هوا در چند سال اخیر خبر داد و گفت: شرایط اقلیمی کشور در چند سال اخیر تغییرات بسیاری داشته است به طوریکه طی ۱۵ سال پیش به طور کلی در کشور میزان آب تجدید شونده ۱۳۰ میلیارد متر مکعب بوده اما با تغییرات آب و هوایی این میزان آب تجدید شوند اکنون به کمتر از ۱۱۰ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.
وی گفت: این مساله برای سرزمین گسترده کشور به خصوص در مناطق خشک از جمله خوزستان دارای تبعات بسیاری است که در این راستا بروز پدیده گرد و خاک را به همراه داشته است.
قائم مقام وزیر نیرو گفت :حوزه برق یک حوزه گسترده است و بروز پدیده ریزگرد ها و رطوبت این حوزه را پیچیده کرده و باعث اختلال و نوسان برق می شود.
وی از ساماندهی وضع موجود در استان خوزستان در کوتاهترین زمان ممکن خبر داد و تصریح کرد : وزرات نیرو برای حل مشکلات خوزستان با سازماندهی بهتر و کوتاه کردن فاصله زمانی به دنبال اتخاذ تصمیماتی است تا مشکلات استان را کاهش دهد.
وی گفت: در بخش کوتاه مدت تامین ۱۵ دستگاه مقره شوی در دستور کار قرار گرفته تا به هنگام بروز پدیده گرد و خاک و با شست و شوی به موقع قطعی برق به حد اقل ممکن برسد.
محمودی از تجهیزات خریداری شده برای خوزستان خبر داد و اظهار کرد : برای رفع مشکل اساسی برق استان ۴۲ پست برق فشار قوی در نظر گرفته شده که این پست ها حالت پوششی دارند و در مقابل گرد وخاک مقاوم هستند.
قائم مقام وزیر نیرو در خصوص انتقال آب کارون به حوزه های مرکزی کشور هم گفت : بحث انتقال آب به حوزه های کویری از حدود ۳۰ سال قبل طراحی شده است که از حوزه کارون بزرگ انشعاباتی به مناطق مختلف انتقال داده شود اما به دلیل تغییرات اقلیمی میزان انتقال آب در پتانسیل این حوزه نبوده که آبی از کارون بزرگ به مناطق کویری برود در نتیجه در جلسات مختلف که استان های مختلف در آن حضور داشته اند مصوب شد تنها انتقال آب برای شرب انجام شود.
وی گفت: بر پایه این تصمیم سهمیه مصوب برای انتقال آب کارون به یک ششم کاهش پیدا کرد هرچند هنوز این میزان انتقال آب نیز اجرا نشده است.
وی از اولویت خوزستان در بحث انتقال آب به سایر استان ها گفت و ادامه داد : این امکان وجود ندارد که آب از خوزستان به استان دیگری برای کشاورزی داده شود.
وی گفت : وزارت نیرو در صورتی مجوز انتقال آب از منطقه ای به منطقه دیگر را می دهد که آن منطقه مشکلی در زمینه کمبود آب نداشته باشد و اکنون که خوزستان خود با مشکل کمبود آب مواجه است اجازه این انتقال داده نخواهد شد.
محمود دشت بزرگی رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت توزیع برق منطقه ای خوزستان نیز در این جلسه با بیان اینکه پدیده گردو غبار منشا برون مرزی دارد اظهار کرد : پدیده گردو غبار با شرجی شدن هوا مقره ها را دچار آسیب می کند .
وی استفاده از تجهیزات شبکه برق را در کشور متناسب با اقلیم منطقه ای عنوان کرد و ادامه داد : طراحی تجهیزات و مقره ها بر اساس اقلیم و شرایط آب و هوایی آن منطقه متفاوت است.
وی طول شبکه برق درخوزستان را هشت هزارو ۷۰۰ کیلومتر عنوان کرد و گفت: این شبکه متناسب با شرایط تکنولوژیکی زمان خود نصب شده است و به مروز زمان شبکه بهبود پیدا کرده است.
وی از بحران ترکیبی گردوخاک و رطوبت در شبکه برقی در روزهای اخیز خبر داد و گفت : در صورت بروز گردو خاک به تنهایی مسئله خاصی در شبکه برق ایجاد نمی شود ولی در صورت هم زمان شدن گرد و خاک با مه یا باران مسئله بحرانی در شبکه و پستها ایجاد می شود .
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خوزستان از راهکار های پیش بینی شده جهت مقابله با اتفاقات احتمالی را به صورت برنامه ریزی کوتاه مدت و دراز مدت بیان کرد و گفت : با برنامه ریزی انجام شده تا پایان سال ۹۵ کلیه پست ها و خطوط انتقالی برق که در معرض گردو خاک هستند شست و شو می شوند و در تلاش برای تدوین استاندارد های جدیدی متناسب با این اقلیم هستیم .
وی گفت: در برنامه دراز مدت باید بخشی از پستهای انتقال بنیادی ۲۳ پست برق به کابلهای پوششی سیلیکونی مجهز شوند تا به این وسیله میزان آلودگی کاهش یافته و در مقابل نشت آب مقاوم شوند که این کار تا قبل از تابستان ۹۶ انجام می شود.
وی ادامه داد: در بخش خطوط برق با اولویت مناطق آلوده این تغییر انجام می شود که باید حدود ۳۵ هزار زنجیره مقره ها را تجهیز و تعویض کنیم و به ترتیب تا پایان سال ۹۶ با تامین هزینه و بودجه بهبود شبکه انجام گیرد .
دشت بزرگی از خرید تجهیزات مورد نیاز شستشوی مقره های پست های برق گفت و بیان کرد : هر بار که پدیده گردو خاک پیش می آید باید مقره های برق شستشو شوند که با تامین بودجه ای که به این بخش اختصاص داده شده ۱۵ دستگاه شست و شو بزودی خریداری می شود که کمک بزرگی در سرعت و نگهداری خطوط و پستهای برق استان خواهد شد .
توفان گرد و خاک در هفته گذشته و بالا رفتن رطوبت در هفته جاری باعث قطعی برق در ۱۱ شهرستان خوزستان و از جمله شهرستان اهواز شد و مشکلاتی برای شهروندان به وجود آورد.

انتهای پیام/ایرنا

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد