امروز

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۳:۲۶ قبل از ظهر

سایز متن   /

۸۲۳۹۹۲۰۶-۷۱۳۵۰۴۴۴

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: به گزارش خبرنگار ما، منیژه جمشیدیان شامگاه دوشنبه در شورای مواد مخدر خوزستان که در سرسرای جلسات استاندار تشکیل شد، اظهار کرد: در سه ماه گذشته ۲۱ نفر از افراد مبتلا به اعتیاد به دلیل مسمومیت با متادون به بیمارستان رازی اهواز مراجعه کردند و یک جوان ۲۳ ساله نیز به همین دلیل فوت کرده است.
وی با بیان اینکه از این تعداد ۲ نفر از مسمومیت ها مربوط به کودکان بوده افزود: در سال های گذشته در بیمارستان ابوذر تا ۲۰ مورد مسمومیت کودکان به وسیله متادون گزارش شده و هشت مورد مرگ و میر نیز اتفاق افتاده اما با اطلاع رسانی در این مورد و استفاده از ظرف های مخصوص نگهداری دارو، این مسمومیت ها کاهش چشمگیری داشته است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به روش درمان اعتیاد به وسیله متادون اظهار کرد: با توجه به اینکه قرص متادون عوارض کمتری دارد، برای درمان ۴۰ درصد متقاضیان از قرص استفاده می کنیم و در مجموع ماهیانه ۲۷ میلیون و ۸۴۰ میلی گرم متادون در بین مراکز توزیع می شود که متوسط آن ۸۴ میلی گرم برای هر نفراست.
وی همچنین با بیان اینکه تاکنون ۱۴۴ مرکز درمان اعتیاد از دانشگاه علوم پزشکی اهواز مجوز گرفته اند افزود: به ازای هر ۱۵ هزار نفر باید یک مرکز درمان اعتیاد وجود داشته باشد که در برخی مناطق نیاز به تعداد بیشتری از این مراکز داریم.
جمشیدیان اضافه کرد: ۱۱ مرکز دولتی، ۳۱ مرکز درمانی، ۷۱ مرکز زیرنظر بهزیستی و ۳۱ مرکز غیردولتی در خوزستان فعالیت می کنند.
وی با اشاره به بروز مسمومیت معتادان به تریاک با سرب در کشور افزود: به محض مواجهه با این مساله در بیمارستان رازی بخش مسمومیت را با ۱۲ تخت راه اندازی کردیم اما با اطلاع رسانی توانستیم در موج دوم این مسمومیت را کاهش دهیم.
این متخصص طب مسمومیت تاکید کرد: راه اندازی مرکز بستری جداگانه برای کودکان و نوجوانان معتاد در دستورکار قرار دارد.
وی با اشاره به نمونه هایی از اعتیاد کودکان افزود: یکی از موارد پدری کودک ۱۰ ساله خود را برای تامین مواد مخدر معتاد کرده بود؛ همچنین کودکان چهار یا پنج ساله ای هستند که توسط والدین برای تکدی گری معتاد شده اند.
جمشیدیان با بیان اینکه کمیته درمان بر مراکز درمان اعتیاد نظارت دارد اظهار کرد: امسال ۲ مرکز درمان اعتیاد به دلیل آلوده شدن کارکنان تعطیل شده و ۲۵ مرکز نیز تذکر دریافت کرده اند و مراکزی که عملکرد مناسبی نداشته باشند کاهش سهمیه خواهند داشت.
وی با اشاره به ۸۵ مرکز بهبودی در خوزستان گفت: امسال بیش از ۴۰۰ مورد مراجعه جدید و بیش از یک هزار و ۲۰۰ مورد ریزش داشتیم.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در این نشست گفت: از ۴٫۷ میلیون نفر جمعیت خوزستان بیشترین جمعیت در معرض خطر اعتیاد مربوط به رده سنی ۱۴ تا ۲۸ سال هستند.
مهران ورناصری افزود: در خوزستان جنگ تحمیلی، حاشیه نشینی، مرزهای کشور همسایه ناامن، جمعیت نامتقارن، مشکلات محیطی و شهری و جمعیت جوان از عوامل شیوع اعتیاد هستند.

* بهبودی ۲۶ هزار معتاد
معاون پیشگیری بهزیستی خوزستان نیز در این نشست گفت: در ۱۰ ماه نخست امسال ۲۶ هزار و ۳۲۹ نفر از افراد مبتلا به اعتیاد بهبود یافته اند.
علی حسن زاده، معنی اجتماعی کردن مقابله با اعتیاد را ایجاد تنفر عمومی نسبت به آن دانست و افزود: بر اساس بررسی انجام شده در سال ۹۰، احتمال می دهیم ۱۴۵ هزار نفر در خوزستان به اعتیاد مبتلا باشند.
وی با بیان اینکه ۱۸۸ مرکز درمان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی زیرنظر بهزیستی فعالیت می کنند گفت: امسال ۲۸ هزار نفر زیرپوشش این مراکز قرار گرفتند.
حسن زاده یکی از مشکلات خوزستان را نبود مراکز اقامتی برای زنان عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه زنان مورد مزاحمت قرار می گیرند نیاز به حمایت دارند.
وی با بیان اینکه ۲ مرکز اقامتی زنان در حال راه اندازی است، اضافه کرد: از ۹۶ مرکز اقامتی در خوزستان تنها یک مرکز به زنان اختصاص دارد و از چهار مرکز شبانه، ۲ مرکز در اهواز و یک مرکز مختص زنان است.
حسن زاده همچنین با اشاره به فعالیت یک باشگاه مثبت (مرکزHIV مثبت) در خوزستان اظهار کرد: تاکنون ۱۷۷مورد HIV مثبت به این مرکز مراجعه کرده اند که ۱۳۲ مرد، ۳۹ مورد زن و ۶ مورد کودک هستند.

انتهای پیام/ایرنا

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد