امروز

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۲۰:۱۰ بعد از ظهر

سایز متن   /

۴sxpp-crop-c0-5__0-5-800x533-75

باشگاه خبرنگاران تفکرجوان:

سرانجام پس از گذشت ۱۰ سال از آخرین انتشار رسمی خط فقر در کشور، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خط فقر در سال ۱۳۹۵ را برای هر فرد ایرانی یک میلیون و ۸۰۰هزار تومان اعلام کرد. این در حالیست که حداقل حقوق کارگران در ایران از یک میلیون تومان تجاوز نمی کند و حقوق کارمندان دولت نیز در حدود یک میلیون و ۸۰۰هزار تومان است. به این ترتیب حداقل دستمزد تعیین شده در سال جاری برای کارگران هنوز فاصله ای قابل توجه را با خط فقر برآورد شده در کشور دارد. این بدان معناست که غالب مردم کشور که دارای شغل هستند، به رغم اشتغال، فقیر محسوب می شوند که این امر آسیبی جدی برای بازار کار و اجتماع ایران محسوب می‌شود. لازم به ذکر است صحبت در مورد رفاه برای خانواده ای که زیر خط فقر قرار دارد دیگر معنا پیدا نمی کند و این خانواده در تلاش است تا خود را زنده نگه دارد. لذا به کاندیداهای انتخابات سال ۹۶ توصیه می شود به جای آن که در مورد بهبود وضعیت رفاهی مردم صحبت کنند، برنامه ای برای زنده ماندن آن‌ها ارائه دهند نه این که حرف از قطع یارنه آن ها به میان آورند.

       مسؤولین دولت قبل باید در مورد وضعیت فعلی پاسخگو باشند

حمید حاج اسماعیلی فعال جامعه کارگری در گفت و گو با خبرنگر ما، در خصوص علت عدم اعلام خط فقر به مدت ۱۰ سال در کشور عنوان کرد: این که ۱۰ سال است آماری در مورد خط فقر در کشور منتشر نشده است نشان می دهد مدیران کشور ما آن گونه که شایسته است از شجاعت لازم برخوردار نیستند. همچنین تامین مایحتاج قشر ضعیف جامعه می توانست دولت را در این مدت به مشکل بیاندازد فلذا در این مدت هیچ نهادی حاضر به انتشار خط فقر در کشور نشده است.

بنابراین دولت های نهم، دهم و یازدهم در برابر وضعیت بغرنج جامعه مسؤول هستند و در برابر مشکلاتی که برای مردم شریف ایران بوجود آورده اند می بایست پاسخ گو باشند. اگر همچون گذشته که وزارت تعاون متولی اعلام خط فقر به صورت سالیانه در کشور بود، در این مدت نیز این آمار منتشر می شد، شاید وضعیت کارگران و کارمندان در کشور بهتر از وضعیت فعلی آن ها می بود. مسؤولان مربوطه باید در مورد این اتفاق به مردم پاسخ دهند که چرا با عملکرد خود جامعه ایرانی را به زیر خط فقر کشاندند

این فعال جامعه کارگری در رابطه با تاثیر آمار منتشر شده از سوی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بر تعیین دستمزد کارگران در سال آینده گفت: البته همین اتفاق نیز خوش یمن و مبارک است و می تواند در تصمیم گیری های آینده مثمر ثمر واقع شود و به نمایندگان کارگران کمک می کند تا بتوانند در جلسات آتی بیش از پیش حرف برای گفتن داشته باشند. مطمئنا مشخص شدن خط فقر، دست آورد بزرگی برای جامعه کارگری است و فعالان این عرصه با در اختیار داشتن این شاخص می توانند دستمزد کارگران در سال ۹۶ را بیش از سال های گذشته ارتقا دهند.

       ادامه این روند منتهی به بحران اجتماعی در کشور است

علیرضا محجوب نماینده مجلس شورای اسلامی و فعال کارگری در گفت و گو با خبرنگار ما، در همین رابطه گفت: همین که مجموعه ای متولی اعلام خط فقر در کشور نیست ولی به دلیل خلا های موجود اقدام به انتشار این کار می کند قابل ستایش است، بالاخره سال‌های زیادی است که به صورت رسمی خط فقر در کشور مشخص نمی شود ولی به قول معروف هرزمان ماهی از آب گرفته شود تازه است. هر چند فعالان جامعه کارگری معتقدند مایحتاج یک خانواده ایرانی در سال ۹۶ که توسط یک کارگر امرار معاش می شوند بیش از رقم تعیین شده مرکز پژوهش های مجلس است. عقب ماندگی دستمزد از تورم و پایین بودن سطح دستمزدها یکی از مهمترین دلایلی است که در سال‌های اخیر سبب شده است خانوارهای ایرانی با رفاه اندک روبرو باشند .  بررسی وضعیت سبد هزینه ای خانوار ایرانی نشان می دهد بخش مهمی از درآمدهای این خانوارها به تامین هزینه های خوراک ، پوشاک، مسکن و آب و برق و سوخت و حمل و نقل اختصاص دارد . این مساله بسیار مهم موجب می شود سهم تفریح، مسافرت و امور  فرهنگی در سبد هزینه ای خانوارهای ایرانی پایین باشد .   به طور حتم اگر روند افزایش دستمزد بخواهد همچون سال های گذشته باشد خانواده های کارگری دیگر نمی توانند به امرار معاش ادامه دهند و باید در آینده منتظر وقوع فجایع اجتماعی در کشور باشیم. واکنش‌ها نسبت به نابسامانی‌های اجتماعی در واقع به شکل پاسخ به نوعی ناکامی خودش را نشان می‌دهد. چون افراد در مقایسه با امکانات موجود و نیازهایشان برای رسیدن به زندگی بهتر فاصله می‌بینند؛ فاصله‌ای که مانع می‌شود آن‌ها به خواسته‌هایشان برسند، پس حس ناکامی پیدا می‌کنند و این حس می تواند در نهایت جامعه را به آشوب بکشاند.

انتهای پیام/نوآوران

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد