امروز

چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۲۱:۳۳ بعد از ظهر

سایز متن   /

images
به گزارش خبرنگار شبکه خبری تفکر جوان در بهبهان، آنانکه میتوان نسل اول انقلاب نامیدشان،بیاد دارند که زمینه تحقق اولیه نهادی بنام شورا چگونه اعاز شد. انگاه که فلسفه وجودی آغازین ان برگرفته ازکلام وحی وتاکیدبرمشورت در امور بنیان گداشته شد وسپس در ادبیات جاری ان زمان و متاثر از تاکیدعالم فرزانه مرحوم ایت الله طالقانی در امر مشورت بصورت .شعار طالقانی، شهادت است و شورا ،در امد. اگرچه بیان همین شعار هم بی تاثیر از نحله های سیاسی آن زمان نبود . ولی بهرحال تا توجه به فضای اولیه انقلاب اکثرا به این نتیجه رسیده بودنند که باید امر الهی در توجه دادن به مشورت اجتماعی را بصورت نهاد رسمی در آورند.و بدین سان بود که چندین سال بعد در دولت اصلاحات نهاد شورا جامه تحقق پوشید، هرچندبینانگداران این نهاد همه مجموعه های مدیریت شهری را هدف ذهنی خود قرار داده بودنند .اما برای آغاز، مجموعه شهرداریها زیر سیطره و نطارددت شورا ها قرار گرفت تا آرام آرام سایرنهاد های خدماتی اعم از بهداشت .نیرو . ورزش ،صنعت و…. زیر پوشش قرار گیرند اما متاسفانه سیاست زدگی کامل در شوراهای اولیه و بروز اختلافات چنان شدت گرفت که پدید آورندگان این نهاد را پشیمان کردو طبیعی بود که گسترش سیطره این نهاد بر سایر مجموعه ها را عملا از دستور کار خارج کرد.
بهرحال شورا باشکل کنونی و منحصر به نظارت بر امور شهرداریها ادامه حیات داد. والبته اینک نیز از آسیب از درون رنج می برد،اسیبهایی که از اعاز مرحله انتخاب برخی ازخود اعصا شورا و متاسفانه با نحوه گرداوری رای شهروندان و هزینه ها عیر اصولی و… آغاز و در ادامه نیز بصورت باند بازیهای جناحی و سود جویی های شخصی در برخی موارد خود را نمایان میکند.
کش و قوسهای چندین ماه برای انتخاب شهرداران از یکسو میتواند نماینگر دقت نظر منتخبین مردم . واز سوی دیگر میتواند نوید یک اختلاف درونی و فاجعه بار در خود شورا باشد، بر کسی پوشیده نیست که دخالتهای پیدا و پنهان مراکز و کانونهای قدرت و برخی اصحاب پیمان ! و پیمانکاری میتواند اثرات مخربی براین نهاد تاثیر گذار داشته باشد. رای شکننده به شهرداران منتخب مثلا ۲به۳ و ۳به۴ و ۵به ۶ نشانه خوبی نیست و میتواند علامت اشکاری بر فشارهای فزاینده این روزها بر اعضا شورای شهر باشد. از دیگر سو .هنوز انتخاب برخی شهرداران رسما اعلام نشده که شعر آب زنید راه را که نگار میرسد در فضا پیچیده شد شاید بهتر بود این شعر بصورت دیگر بیان میشد.. آب زنید نان را که تغار میرسد!!
اصحاب پیمان و پیمانکاری منتطرند تا نان خود را آب زنند و تغار ماست خود را سر بکشند!! پس همه بهوش باشیم،که عرصه خدمت جولانگاه افراد سود جوی فرصت طلب نشود.

 

 

خبرنگاز:/محمد خلیجی – بهبهان/

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد