امروز

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۱:۵۰ قبل از ظهر

سایز متن   /

۲۵۵۳۰۹۷

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: بیژن نامدار زنگنه پیش از ظهر امروز پنجشنبه در نشست فعالان اقتصادی خوزستان در سالن جلسات استاندار اظهار کرد: باید به امضای خود پایبند باشید؛ سه لوله سازی در کشور هستند که ما را سرکار گذاشته و هر روز پای خود را روی گردن من گذاشتند که برای ما صرفه ندارد و این در حالی است که اگر لوله از خارج بیاوریم برای ما ارزان تر و به صرفه تر است.

وی افزود: وقتی یک شرکت لوله سازی قرارداد منعقد می کند باید به آن پایبند باشد و نمی شود بعد از انعقاد قرارداد انتظار تغییر مفاد آن را داشت؛ اگر قرار چنین وضعیتی باشد من هم می توانم در کنار کارخانه های لوله سازی دو کارخانه جدید راه اندازی کنم؛ مگر ساخت و راه اندازی یک کارخانه لوله سازی چقدر هزینه دارد.

وزیر نفت خطاب به شرکت ها و کارخانه های تولیدی مختلف گفت: برای کارهایی با سطح و استاندارد بین المللی آماده شوید تا ما نیز از سوی شرکت های جهانی تأیید صلاحیت شویم.

وی با اشاره به اینکه خوزستان یک ظرفیت عالی برای توسعه در بخش نفت دارد و اگر یک تکان بدهیم این استان زیر و رو می شود، خطاب به حاضران جلسه گفت: شما سرمایه عظیمی برای ما و کشور هستید. در این جلسه ارزش افزوده و اشتغالزایی دو خواسته مهم اعضای این جلسه بود که باید برای محقق شدن آن راهکار عملیاتی به وزارت ارائه شود.

وزیر نفت با اشاره  به برخی قوانین قراردادهای فاینانس گفت: این قراردادها در واقع پولی که پرداخت می شود آزاد و یا دلار نیست بلکه اعتباری می دهند که عمده آن در کشور خودشان (مبدأ) صرف خرید و خدمات می شود؛ همچنین توتال نه حفاری می کند، نه لوله و تجهیزات دیگر می سازد بلکه فقط مهندسی مخزن را انجام می دهد، مابقی کار را باید به شرکت هایی که برنده مناقصه می شوند سپرده می شود.

زنگنه ادامه داد: شرط برنده شدن در مناقصات داشتن صلاحیت است و اصلا فرقی ندارد که کل مناقصات را ایرانی ها برنده شوند. متأسفانه ایرانی ها برخی مواقع در کارهای فنی گیر می کنند و مجبور می شویم کار را به خارج از ایران بسپارند.

وی یادآور شد: اولین ملاک برای داشتن صلاحیت ها رعایت HSE است ولی متأسفانه برخی ها به داشتن تلفات و حادثه در کار افتخار می کنند در صورتی که شرکت های خارجی به انجام یک میلیون ساعت کار بدون هیچ حادثه و تلفاتی افتخار می کنند.

زنگنه با اشاره به اینکه قرادادهای IPC فرصت بسیاری برای افراد امروز و به ویژه نسل آینده فراهم می کند، ادامه داد: در این قراردادها ارجاع کار به پیمانکاران تماما با برگزاری مناقصه است.

وی با اشاره به اینکه خیلی علاقه داریم تا نوسازی و ساخت تجهیزات صنعت نفت را به شرکت های داخلی واگذار کنیم، بیان کرد: در حال حاضر پولی نداریم که صنعت نفت را تکان بدهیم ولی این پول را باید با جذب سرمایه گذاری خارجی دریافت کنیم.

وزیر نفت خبر داد: بیشتر از هزار میلیارد دلار ثروت زیرپای مردم شهر اهواز است و بیش از هفت هزار میلیارد دلار ثروت نیز در سراسر این استان فرصت برای توسعه و سرمایه گذاری در حوزه نفت وجود دارد. در مناطق نفتخیز جنوب در خوزستان به جز IPC حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد دلار فرصت توسعه و سرمایه گذاری داریم.

علی کرانی رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت خوزستان نیز در این جلسه اظهار کرد: خوشحال هستیم که صنایع کوچک دو بار با وزیر نفت ملاقات دارد و از این توجه ویژه به صنایع کوچک تقدیر و تشکر می کنیم.

وی در پایان با تأکید بر اینکه وقتی برای برخی از امور با پیمانکاران حفاری صحبت می کنیم آنها اعلام می کنند که همه مسائل مستقیم از تهران باید پیگیری شود، گفت: در حق خوزستان ظلم می شود و در شرایط فعلی از نظر موقعیت سوق الجیشی و آب و هوایی نیازمند توجه ویژه به اشتغالزایی است.

منبع:خبرگزاری مهر – مرکز خوزستان

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد