امروز

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۳:۱۶ قبل از ظهر

سایز متن   /

۱۳۹۵۱۱۳۰۱۶۵۱۳۷۱۸۹۱۰۰۴۴۶۴۴۱۵۹۵۸۱

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: یادداشت همکاری محیط زیستی ایران و ژاپن عصر روز شنبه (۹ اردیبهشت) به امضای معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران و یوشی هیرو سکی، وزیر مشاور وزارت محیط زیست ژاپن رسید.

معصومه ابتکار با اشاره به اینکه موضوع محیط زیست برای دولت ایران و ژاپن اهمیت بسیاری دارد، گفت: خوشبختانه با نتایج مثبتی که از اجرایی شدن مرحله نخست این تفاهم‌نامه کسب شد، ادامه روند بسیار امیدوار کننده است.

وی با بیان اینکه برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی تخصصی و عمومی در موضوعات مختلف محیط زیست، همکاری و آموزش کشاورزان برای اصلاح الگوی کشت و آبیاری از جمله زمینه‌های همکاری ایران و ژاپن است، اظهار کرد: خوشبختانه شاهد شروع مرحله سوم آموزش کشاورزان برای اصلاح و تغییر الگوی کشت و آبیاری و ترویج مدل‌های سازگار با تغییر اقلیم هستیم که در نهایت منجر به ترویج این الگوها در ۱۱۰ روستای کشور خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به همکاری‌های صورت گرفته بین ایران و جایکا (آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن) گفت: همکاری برای احیای تالاب انزلی و اجرای برنامه‌های مدیریت زیست بومی در این تالاب و اجرای طرح جامع مدیریت و حفاظت از محیط زیست در مناطق ساحلی جنوب کشور با پایلوت استان هرمزگان از جمله موارد همکاری ایران با ژاپن است. افزون بر این در گذشته برای مقابله با آلودگی هوا همکاری‌هایی بین ایران و جایکا شکل گرفت.

ابتکار با اشاره به اینکه امیدواریم این همکاری‌ها بین ایران و ژاپن در قالب تفاهم‌نامه جدید ادامه پیدا کند، افزود: مقابله با گرد و غبار و کاهش اثرات آن بر سلامت و زندگی مردم، تغییر اقلیم و آلودگی هوا، از مهمترین مسائلی است که قرار است مورد توجه قرار گیرد.

ابتکار در ادامه از وزیر و مشاور وزیر محیط زیست ژاپن برای حضور در اجلاس بین‌المللی گرد و غبار سازمان ملل که ۱۲ تا ۱۴ تیرماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود دعوت کرد و گفت: امیدواریم ژاپن با توجه به تجربه خود در این خصوص و تاثیرپذیری این کشور از طوفان‌های گرد و غبار بتواند همکاری‌های خوبی در این اجلاس داشته باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه از اعزام هیات کارشناسی مشترک ایران و ژاپن در روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه به اهواز خبر داد و گفت: این هیات برای مکان‌یابی تجهیزات نوین پایش و مانیتورینگ گرد و غبار به اهواز سفر می‌کند. البته ایران به ژاپن پیشنهاد داده است در مرحله بعدی، این اقدام در سطح منطقه صورت گیرد تا ایران بتواند با پیش بینی و ارزیابی گرد و غبار کشورهای همسایه به ویژه طوفان‌های تاثیرگذار بر خوزستان برنامه ریزی دقیق‌تری در این زمینه داشته باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل کارگروه خاص مدیریت پسماند میان دو کشور ایران و ژاپن را از دیگر مواد این تفاهم‌نامه اعلام کرد و گفت: این کارگروه قرار است موضوع مدیریت پسماند به ویژه پسماندهای خانگی، صنعتی و الکترونیکی همچنین بهره گیری از تکنولوژی‌های نوین مدیریت پسماند و تبدیل پسماند به انرژی را پیگیری کند که این موضوع با توجه به تجربه موفق و تکنولوژی‌های نوین ژاپن در این زمینه بسیار اهمیت دارد.

ابتکار در ادامه به اهمیت تالاب‌ها و حفظ و احیای این اکوسیستم‌ها برای دولت یازدهم اشاره کرد و افزود: در دولت یازدهم اقدامات موثری به منظور احیای تالاب‌ها صورت گرفته است. همچنین حفاظت از تنوع زیستی با محور حفظ و احیای تالاب‌ها از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه محیط زیستی است.

وی با اشاره به اینکه محیط زیست مرز نمی‌شناسد، اظهار کرد: امیدواریم همکاری میان کشورها از جمله ایران و ژاپن منجر به آینده بهتر برای کره مسکون شود.

 یوشی هیرو سکی وزیر مشاور وزارت محیط زیست ژاپن نیز در این مراسم گفت: همکاری‌های محیط زیستی ایران و ژاپن از آوریل ۲۰۱۴ به دنبال امضای تفاهم‌نامه همکاری بین رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر محیط زیست وقت ژاپن آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه در این مدت همکاری‌های خوبی بین ایران و ژاپن با برگزاری سمینارها و کارگاه‌های متعدد آموزشی و تخصصی صورت گرفته است، افزود: تفاهم‌نامه امروز دومین تفاهم‌نامه همکاری است که بعد از مذاکرات تخصصی صورت گرفته بین سازمان محیط زیست ایران و وزارت محیط زیست ژاپن تهیه شده است.

وزیر مشاور وزارت محیط زیست ژاپن با اشاره به اینکه در تفاهم‌نامه جدید موضوع همکاری برای مدیریت و بازیافت زباله‌های الکترونیکی مورد توجه قرار گرفته است، گفت: بر این باور هستیم که ایران و ژاپن می‌توانند همکاری جامعی در زمینه محیط زیست داشته باشند تا بتوانند تجربیات خود را به اشتراک بگذارند.

 پیشگیری از آلودگی هوا شامل پدیده گرد و غبار و طوفان‌های شن، کنترل کیفیت آب، تغییرات اقلیم و حفاظت از لایه ازن، حفاظت از تنوع زیستی شامل اکوسیستم‌های طبیعی منحصر به فرد از جمله مواد یادداشت همکاری‌های زیست محیطی بین سازمان محیط زیست ایران و وزارت محیط زیست ژاپن است.

همچنین توسعه طبیعت گردی به ویژه در پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده، مدیریت پسماندهای الکترونیکی، اقتصاد کم کربن، تحقق و توسعه در زمینه فناوری‌های جدید، توانمندسازی و ظرفیت‌سازی برای کارشناسان محیط زیست و تبادل اطلاعات و همکاری بین موزه تاریخ طبیعی و دیگر مراکز آموزش محیط زیستی سایر مواد این تفاهم‌نامه را شامل می‌شود.

منبع:خبرگزاری ایسنا – مرکز خوزستان

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد