امروز

یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۲۱:۵۶ بعد از ظهر

سایز متن   /

۸۲۴۸۶۴۷۳-۷۱۵۲۶۹۸۱

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: کیخسرو چنگلوایی شنبه در شورای کشاورزی خوزستان در سالن جلسات استانداری اظهار کرد: طرح واگذاری مدیریت آبیاری به کشاورزان برای نخستین بار در استان قرار است در شادگان و دزفول اجرا شود که با توجه به فعال بودن چهار تعاونی تولید در شادگان این شهرستان به عنوان پایلوت در نظر گرفته شده است.
وی همچنین با اشاره به شرایط جدید مرکز بهداشت استان برای محل های نگهداری گندم افزود: مساله رعایت بهداشت در مراکز نگهداری گندم یک بحث جدید در کشور است.
چنگلوایی درباره مساله احتمال آلودگی گندم هایی که در مراکز خرید روباز نگهداری می شود، گفت: هم اکنون، بهداشت خوزستان شاخص هایی برای تایید سلامت گندم تعیین کرده است که تامین این شاخص ها حداقل ۲۰ میلیارد تومان برای جهاد کشاورزی هزینه دارد.
وی با بیان اینکه مراکز خرید گندم در خوزستان سابقه دیرینه داشته و کشاورزان سهامدار آن هستند، اضافه کرد: ۷۵ درصد گندم استان توسط تعاون روستایی و ۲۵ درصد آن توسط شرکت غله خریداری می شود که در کشور عکس این مساله انجام می شود.
چنگلوایی ادامه داد: پارسال ۲۱۸ هزار محموله گندم در ۳۵ روز توسط ۶۲ هزار کشاورز به مراکز خرید تحویل شده است که با توجه به ضرورت رعایت زمان بندی، الزامات بهداشتی می تواند این برنامه را دچار مشکل کند.
وی اظهار کرد: خوزستان به عنوان استان پایلوت برای اجرای شاخص های بهداشتی در نگهداری گندم انتخاب شده، این در حالی است که این استان قطب تولید گندم است و عملیاتی شدن این شاخص ها به زمان چند ساله نیاز دارد.
چنگلوایی با اشاره به افزایش ۲٫۵ میلیون تنی تولیدات خوزستان، افزود: پیش بینی می شود تا پایان فصل زراعی جاری، ۱۵٫۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در خوزستان تولید شود که شامل ۱۳۸ محصول کشاورزی و باغی و تولیدات دامی است.
وی اضافه کرد: مجموعه عواملی همچون تامین به موقع و کافی نهاده های کشاورزی، استفاده از ارقام اصلاح شده، توسعه آبیاری نوین، اصلاح الگوی کشت و استفاده از کارشناسان کشاورزی باعث شده تولیدات کشاورزی افزایش چشمگیری داشته باشد.
چنگلوایی در ادامه با اشاره به اختصاص ۴۰ میلیارد تومان اعتبار به کشاورزان برای اجرای طرح های آبیاری تحت فشار گفت: در مدت دو هفته درخواست برای اجرای طرح در چهار هزار هکتار از زمینها دریافت شده است.
به گفته وی، ۶ تا ۷٫۵ میلیون تومان از این اعتبار به صورت بلاعوض به کشاورزان داده می شود.

*نابودی ۳۸ هزار هکتار گندم آبی
معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این نشست گفت: ۳۸ هزار هکتار از کشت گندم آبی در حوضه رودخانه جراحی به دلیل کمبود آب و تنش آبی در این حوضه از بین رفته است.
محمد قاسمی نژاد با بیان اینکه خوزستان رتبه نخست تولیدات کشاورزی را دارد افزود: در کشت پائیزه امسال به دلیل کاهش بارندگی و پراکنش نامناسب آن دچار خسارت هایی شدیم از جمله اینکه کشت گندم دیم به جز در شهرستان های ایذه و باغملک در سایر نقاط استان از دست رفته است.
وی سرما و ریزگردها را نیز از عوامل تاثیرگذار بر محصولات کشاورزی استان دانست و افزود: پیش بینی شده است امسال ۱۳۰ هزار تن جو، ۳۰ هزار تن کلزا و ۷۵۰ هزار تن چغندرقند در خوزستان برداشت شود.
قاسمی نژاد با اشاره به فرارسیدن فصل برداشت محصول پائیزه در استان افزود: زمان ۴۵ روزه برداشت محصول در خوزستان از رویکردهای مهم کاری و اقتصادی است که در این زمان سه هزار کمباین مهاجر و ۶ هزار کامیون مهاجر نیز برای برداشت همکاری می کنند.
وی همچنین با اشاره به بخشنامه دانشگاه علوم پزشکی و بهداشت استان مبنی بر رعایت استانداردهای نگهداری گندم در مراکز خرید اظهار کرد: در صورت افزایش روزهای برداشت محصول گندم به ۷۵ روز، ۲۰ درصد این محصول از بین می رود و کمباین های مهاجر نیز استان را ترک می کنند که خسارت های بسیاری را به دنبال خواهند داشت.
قاسمی نژاد درباره احتمال آلودگی گندم خوزستان به سموم قارچی (آفلاتوکسین) به دلیل نگهداری طولانی مدت در محل های غیراستاندارد، تاکید کرد: گندم خوزستان سالم است و بدون هیچ نگرانی می توان آن را مصرف کرد.
بر اساس این گزارش، استاندار خوزستان در همین نشست ضمن انتقاد از شرایط غیراستاندارد نگهداری گندم تولیدی این استان در اماکن روباز و احتمال آلودگی این محصول به سموم قارچی، تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی باید ظرف ۱٫۵ سال آینده نسبت به استانداردسازی مراکز نگهداری گندم در استان و به حداقل رساندن زمان ماندگاری محصول در این مراکز اقدام کند.
آفلاتوکسین ها (Aflatoxin) سموم قارچی طبیعی هستند. اگر قارچ های مولد این سموم بر روی خوراک دام و مواد غذایی (مانند پسته، بادام زمینی، ذرت، سویا و گندم) رشد کنند، مصرف غذاهای آلوده به آفلاتوکسین می تواند موجب بیماری نکروز بافتی، سیروز و سرطان کبد شود.
پائیز امسال برای کشت محصولات زراعی در ۹۰۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان برنامه ریزی شده که این محصولات شامل گندم، جو، کلزا و دانه های روغنی، چغندر قند، نیشکر و حبوبات است.
خوزستان بیش از دو میلیون هکتار زمین مستعد کشاورزی دارد که به دلیل کمبود آب تنها حدود یک میلیون هکتار آن زیر کشت می رود. این استان با تولید ۱۴ میلیون تن یکی از قطب های کشاورزی کشور است.
در سال های اخیر با بحران آب در حوضه رودخانه های کارون، کرخه، جراحی و زهره کشت پائیزه در استان با مشکل روبه رو و کشت تابستانه نیز با ممنوعیت هایی مواجه شده است.
در سال زراعی گذشته یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم در استان تولید شد که رشد ۴۵ درصدی داشته و خوزستان در این زمینه رتبه نخست کشور را کسب کرده است.
۴۰۰ هزار هکتار زیر کشت گندم استان آبی و ۱۵۰ هزار هکتار دیگر کشت دیم است.
در فصل زراعی گذشته همچنین تولید کلزا از هشت هزار و ۲۰۰ تن به ۱۳ هزار تن رسید که ۵۳ درصد افزایش داشته است.

 

منبع:خبرگزاری ایرنا – مرکز خوزستان

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد