امروز

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۲:۴۹ بعد از ظهر

سایز متن   /

۵۴n9m-crop-c0-5__0-5-800x533-75

به گزارش تفکر جوان، به نقل از نوآوران او افزود: گاهی حتی مساله آزادی از معیشت مهم‌تر است و برخی مردم معیشت‌شان را برای رسیدن به آزادی کنار می‌زنند. بحث کنسرت هم که مطرح شد تاکید ما روی کنسرت نبود بلکه بحث ما روی اجرای قانون بود و گفتیم نمی‌شود یک جایی قانون اجرا شود و یک جا نه، چه اشکالی دارد یک شعر عرفانی از حافظ را آقای سراج یک گوشه از مشهد بخوانند، بحث تبعیض در اجرای قانون است و اگر این گونه پیش برویم کم کم هر استانی برای خودش استثناهایی قائل می‌شود، گاهی اگر ممکن است باعث ایجاد مفسده شود. خب آن بر عهده نهادهای اجرایی است که نظارت داشته باشند؛ حتی اگر لازم باشد کنسرت زنانه و مردانه اجرا می‌شود. این خیلی کار زشتی است که تا یک دولت اصلاح‌طلب روی کار می‌آید شروع می‌کنند و می‌گویند آی معیشت مردم آی وضع اقتصادی.مطهری خاطرنشان کرد: شما ببینید در دوره دولت اصلاحات هم همین بود که می‌توانید در روزنامه کیهان ببینید . هیچ کشوری نتوانسته در معیشت مردم به نقطه ایده‌آل برسد. بنابراین همیشه می‌توان از وضع اقتصادی ایراد گرفت. اصلا ما باید بپرسیم شما چرا درباره آزادی حرف نمی‌زنید؟ شما چرا در خصوص حصر حرف نمی‌زنید؟

    مروری بر بخشی از آن چه در دولت گذشته در سکوت رخ داد

سید محمود میرلوحی، معاون پارلمانی وزیر کشور دولت اصلاحات می گوید،  دولت تدبیر و امید از زمان آغاز کار خود تا به امروز بحران های متعددی را پشت سر گذشته است.

از برجام گرفته تا تورم ۴۰ درصدی و توقف شهرک های متعدد صنعتی و غیره همگی به نوعی از جمله موانعی بوده که از ابتدا بار سنگینی را بر دوش این دولت نهاده است.او افزود:‌ در سال ۹۲ رشد اقتصادی منفی ۶ درصد بود و این درحالیست که هر یک واحد رشد منفی ویرانی به اندازه یک زلزله بم را برای کشور به همراه دارد. دولت تدبیر و امید با آغاز کار خود در همان سال رشد منفی اقتصادی را به صفر رسانید و امروز نتیجه فعالیت ها و سیاست های اقتصادی این دولت رشد ۵/۴ درصدی است.به گفته میرلوحی دولت مهرورزی با پایان کار خود چیزی حدود ۴۵۰ هزار میلیارد دلار یعنی ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی را برای دولت بعدی به ارث گذاشت. دولت نهم و دهم ۱۱۰۰ میلیارد دلار مصرف کرد که فقط ۹۰۰ میلیارد دلار آن از محل نفت و میعانات غیر نفتی بوده است. این دولت چیزی حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان از صندوق ذخیره ارزی که از دولت اصلاحات باقی مانده بود نیز توسط دولت احمدی نژاد مورد استفاده قرار گرفت و نتیجه تمام این اتلاف منابع حجم عظیمی از بدهی هایی بود که دولت روحانی را به خود مشغول کرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: در زمان دولت اصلاحات صادرات نفت حدود ۸/۳  میلیون بشکه در روز بود و این تعداد در زمان دولت مهروزی به کم تر از یک میلیون بشکه در روز رسید و آن چه از عملکرد دولت روحانی برآمده صادرات گسترده منابع نفتی یعنی چیزی به میزان زمان قبل از تحریم ها است که با استناد به همین موارد محدود می توان این گونه نتیجه گرفت که دولت تدبیر و امید در مقایسه با عملکرد منفی دولت گذشته و با وجود بار مشکلاتی که از آن دولت برایش به ارث رسیده، عملکرد اقتصادی مثبتی را داشته است. از طرفی آن چه در زمینه های اقتصادی باید به گونه ای ملموس برای جامعه تحقق پیدا کند، هنوز نیاز به تلاش هایی دارد که باید از سمت دولت و دیگر قوای تاثیرگذار در کشور به عمل بیاید.او همچنین افزود: هنوز موانع عمده ای در مسیر توسعه اقتصادی کشور وجود دارد و هنوز میزان فعالیت های بانک ها در قواره نیاز جامعه نیست.

همچنین فساد اداری، رکود و بیکاری هنوز دامن گیر جامعه است، اما آن چه در این زمینه توجه به آن ضروری است ، این است که دولت روحانی در شرایط بسیار دشواری آغاز به کار کرد و اگر نتایج حاصل شده از تلاش های سه ساله تیم روحانی را با آن چه در دولت نهم و دهم به وقوع پیوست، مقایسه شود، متوجه می شویم که دولت یازدهم با دستان خالی بار بسیاری از مشکلات را بر دوش کشید و به همین دلیل است که شایسته تقدیر است.

    به خاطر منافع شخصی فرصت ها را از دولت ها نگیریم

کمال الدین پیرمؤذن، نماینده پیشین مجلس با انتقاد از جوسازی رسانه‌ای علیه دولت گفت: مخالفان و منتقدان سیاست های اقتصادی روحانی درمقابل وضعیت اقتصادی در دولت گذشته سکوت کردند. او چنین تبلیغاتی را در راستای ضربه  ‌زدن به دولت دانست، اظهار کرد: در دولت گذشته شاهد بودیم که  درآمد افسانه ‌ای نفت با حیف و میل پایمال شد، اما در سکوت سپری شد.

این نماینده مجلس نهم ادامه داد: با این وجود این افراد اکنون با دام‌ گستری‌ های متعدد برای دولت از کاه کوه می ‌سازند و در عوض این‌ که آقایان اجازه دهند، دولت همه انرژی خویش را مصروف بهره ‌گیری کافی و وافی از فرصت طلایی پساتحریم در عصر شتاب تاریخ با کاهش ریسک سرمایه‌ گذاری در کشور و با جذب سرمایه‌گذاری‌ های سرنوشت‌ ساز خارجی، به‌منظور رونق و شکوفایی اقتصادی و افزایش ظرفیت ‌های شغلی برای خیل جمعیت انبوه بیکاران جوان و اتمام پروژه‌های کثیر به ارث ‌رسیده از دولت پیشین کند، انرژی دولت را مصروف جواب‌ به دروغ ‌پردازی ‌ها و دفع شرها کرده است.او با بیان این که جناح مخالف روحانی به شرایطی تاخت و تاز می کنند که همگی ارثیه اقدام ‌ها یا ارثیه ‌های دولت قبلی است، افزود: شایسته است خطاب به آن ها یادآور شد که به ‌خاطر منافع شخصی، جناحی و سیاسی فرصت را از دولت و ملت نگیرند.

پیرمؤذن معتقد است قطعاً با تبلیغات، خودستایی و فرافکنی قضاوت‌ها  افکارعمومی تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت،‌ بنابراین به جای چنین سیاست هایی شایسته است با عملکرد شایسته، مردم‌محور، خداپسندانه نام نیکی از خود به یادگار بگذاریم. بنابراین این روزها که جامعه بیش از هر زمان دیگری به ثبات، ‌انسجام، اقتدار، آشتی ملی و همدلی و همزبانی نیازمند است، ما بایستی اذهان خود را به جد متحول سازیم و به خواست واقعی ملت بی‌اعتنایی نکنیم.

   اقدامات مطلوب برخی از دولت به خوبی بازتاب داده نمی شود

حسن رسولی، عضو شورایعالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با اشاره به تک رقمی شدن نرخ تورم و دیگر دستاوردهای دولت در عرصه اقتصادی، گفت:  اگر اهمیت این موضوع را طی ده سال اخیر از منظر اجتماعی و سیاسی اندازه گیری کنیم معتقدم یکی از مهمترین دستآوردهای دولت یازدهم  است .

او  افزود: کاهش نرخ تورم ظرف کمتر از سه سال معنایش این است که دولت  روحانی در این زمینه کارآمد بوده و از این نظر تک رقمی شدن نرخ تورم مهمترین خبری بود که در فضای رسانه ای و موجی  که پیرامون فیش های حقوقی ایجاد شد مغفول ماند و متاسفانه اهمیت و شیرینی این موضوع آنگونه که باید و شاید مورد توجه افکار عمومی قرار نگرفت.

او در ارزیابی این که برخی این کاهش نرخ تورم را حاصل رکود اقتصادی بر جامعه می دانند،گفت: به هرحال بدون شک سیاست پولی و اقتصای کشور نسبت به یکدیگر تاثر دارند و این گونه نیست که دولت بتواند هم زمان دو امر خیر را انتخاب کند، یعنی هم به کاهش تورم مبادرت ورزد و همچنین هم زمان با طرح ریزی پول بدون پشتوانه نوعی از تحرک اقتصادی کاذب را ایجاد کند بنابراین در صحنه عمل دولت ناگزیر به انتخاب یکی از این دو روش است. سیاست های انقباضی پولی راهبرد بسیار مؤثری بود که دولت ایجاد کرد، اما معنایش این نیست که وضعیت اقتصادی دولت با این دو سیاست کاملا بهبود می یابد.رسولی با اشاره به این که قطعا جامعه امروز از مشکل عدم تحرک و رکود اقتصادی در رنج است افزود: با تداوم این تمهیدات باید بتوانیم نسبت به رکود اقتصادی نیز به صورت اساسی و کارآمد توجه نشان دهیم و تا کنون دولت توانسته در این زمینه بخش قابل توجهی از وظایف خود را  انجام دهد.

عضو هیئت مدیره بنیاد باران در ادامه در زمینه استراتژی اصلاح طلبان و انتظاراتی که از روحانی در انتخابات سال ۹۶دارند، گفت: در مجموع عملکرد آقای روحانی به طور نسبی با توجه به اختیارات و محدودیت ها و سنگ اندازی های که در مسیر دولت یازدهم صورت می گیرد قابل  قبول است و اصلاح طلبان در انتخابات همواره به حمایت از او تأکید دارند.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد