امروز

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۶:۴۴ قبل از ظهر

سایز متن   /

download

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: به گزارش خبرنگار ما، دکتر فرداد درودی شنبه در حاشیه نشست منطقه ای هماهنگی نحوه عملیاتی شدن چهارمین برنامه استراتژیک کنترل ایدز در ایران در سرسرای اداری هتل پارس اهواز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس پیش بینی کشوری حدود ۷۵ هزار نفر با اچ ای وی زندگی می کنند که حدود ۳۲ هزار نفر از این افراد ثبت شده و ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر از بیماری خود اطلاع ندارند.
وی افزود: یکی از اهداف این نشست، یافتن راهکارهایی برای مراجعه راحت تر این افراد به مراکز درمانی، اطلاع یافتن و زیر درمان قرار گرفتن است.
درودی ادامه داد: منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا جزو مناطق با پوشش درمان پایین و امکانات پیشگیری محدود است و در این مناطق به دلیل های مختلف اجتماعی مانند جنگ، فقر و موارد دیگر زیاد به اچ آی وی پرداخته نشده است.
مدیر کشوری برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز در ایران اظهار کرد: ایران در این زمینه در منطقه سرآمد است و اقدامات ایران برای کنترل اچ آی وی می تواند سرمشق بقیه کشورها قرار گیرد.
وی افزود: اما این مساله نباید ما را فریب دهد؛ چون ما می خواهیم جامعه ای عاری از اچ آی وی داشته باشیم و با وجود تمام وسایل، امکانات، دارو و دانش در ایران، امکان تحقق آن وجود دارد.
وی گفت:ایران متعهد است بر طبق برنامه استراتژیک کنترل ایدز در ایران تا چهار سال دیگر ۹۰ درصد افراد مبتلا به ایدز شناسایی و مورد درمان قرار گیرند که درمان از مهمترین روش ها حتی برای پیشگیری است چون سطح ویروس را در بدن پایین آورده و انتقال را بی نهایت کم می کند.
مدیر کشوری برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز در ایران بیان کرد: از محورهای برنامه کشوری نیز پیشگیری انتقال از مادر به جنین است که در صورت تشخیص به موقع ابتلای مادر، می توان حداقل نوزاد را حفظ کرد.
وی اضافه کرد: هدف از برگزاری این نشست در راستای نشست های مشابه برگزار شده در مناطق مختلف کشور، تسهیل اجرای برنامه راهبردی چهارم اچ آی وی است که با همکاری ۲۳ دستگاه و وزارتخانه در حال اجرا است و برای نخستین بار است که هماهنگی به این شکل بین دستگاه ها برای مقابله با یک معضل مانند اچ آی وی برگزار می شود.
درودی گفت: اچ آی وی فقط یک مساله بهداشتی نیست بلکه بیشتر اجتماعی است که فقط با همکاری بین بخشی می توانیم به کنترل آن مطمئن باشیم.
دبیر کمیته کشوری نظارت بر اجرای چهارمین برنامه استراتژیک کنترل ایدز نیز در خصوص اهداف این کارگاه اظهار کرد: برگزاری این کارگاه برای این است که با برنامه کشوری هماهنگ باشیم و یک زبان مشترک برای کنترل اچ آی وی داشته باشیم.
هنگامه نامداری تبار افزود: شناختن برنامه کنترلی از دیگر اهداف این کارگاه محسوب می شود چون این برنامه مانند یک پازل بزرگ، هر قطعه در دست یکی از شرکای برنامه است.
وی بیان کرد: باید به یک ادبیات مشترک راجع به پایش و ارزشیابی دست پیدا کنیم و برای انسجام هر کاری باید استاندارد لازم داشته باشیم و در نهایت می توانیم برش استانی را تهیه کنیم.
چهارمین برنامه استراتژیک کنترل ایدز درایران یک برنامه جامع و آموزشی است که سازمان های مرتبط در زمینه های آموزش، اطلاع رسانی، حمایتی، پیشگیری، درمان و شناسایی بیماران مبتلا به اچ آی وی وارد عمل شوند و هدف نهایی کاهش موارد اچ آی وی در کشور و رسیدن به سه صفر در مرگ و میر ناشی ایدز، موارد جدید و انگ اجتماعی ناشی از این بیماری است.
هدف اصلی از برگزاری این نشست، هماهنگی برای عملیاتی کردن این برنامه است که توسط وزارت کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همه نهادها و سازمان های مرتبط با اچ آی وی نوشته شده و به امضای رئیس جمهوری رسیده و برای اجرا ابلاغ شده است.
این کارگاه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، تا چهارم بهمن در اهواز در حال برگزاری است.

انتهای پیام/ایرنا

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد