امروز

سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۸:۱۷ قبل از ظهر

سایز متن   /

۷۵c3q-crop-c0-5__0-5-800x533-75

باشکاه خبرنگاران تفکر جوان:

برانکو نیز به خاطر حمایت پرسپولیسی‌ها و دور کردن حاشیه از تیمی که مدعی قهرمانی فصل است پاسخی به سرمربی ایران نداده است و به‌گونه‌ای می‌خواهد که تیم و بازیکنانش را دور از حاشیه‌ها قرار دهد.

بعد از  استعفای کی‌روش و بازگشت جنجالی‌اش به ایران نوبت به فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا)  رسید. چند روز قبل فیفا در واکنش به نامه یکی از سازمان‌های خصوصی حقوق بشر که در فرانسه حضور دارد، درباره اعدام مجرمان و متخلفان در ورزشگاه‌های ایران اعلام کرده است که در صورت تکرار این اتفاقات، فوتبال ایران با جرایمی همچون حذف از مسابقات بین‌المللی و جلوگیری از ورود بازیکنان و مربیان خارجی مواجه می‌شوند. این امر نیز باعث شد تا مسؤولین کمی به خودشان بیاند و به دنبال این باشند که این اتفاقا غیر انسانی دیگر در ورزشگاه‌ها تکرار نشود.

مبینی عضو هیأت فدراسیون فوتبال معتقد است که ورزشگاه جای مقدسی است و نباید در آن این اعمال غیر انسانی صورت گیرد، او می‌گوید که این عکس مربوط به دو سال پیش از که مسؤولین شهر فارس از روی ناآگاهی این عمل را مرتکب شده‌اند و اخبار‌ منتشر شده صحیح نمی‌باشد. امیدوارم که دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم که برای ما تبعاتی داشته باشد و مجبور شویم از مسابقات بین‌المللی کنار برویم.

باید از مشاور ایرانی این سازمان مدعی حقوق بشری پرسید اگر فوتبال ایران تحریم شود، آیا آمار اعدام، کاهش خواهد یافت؟

امیدواریم در ورزشگاه‌های ما دیگر چنین اتفاقی رخ ندهد. مطابق قوانین فیفا، حتی زمین غیراستاندارد در شهری که هیچ تیمی در هیچ سطحی از فوتبال ملی ندارد نیز می‌تواند باعث محرومیت شود.

امیرحاج‌رضایی، کارشناس فوتبال: این آتش فوتبال ایران را می‌ سوزاند، نه برانکو را

امیر حاج‌رضایی  در خصوص حاشیه‌های اخیر فوتبال  ایران و درگیری‌های کارلوس کی‌روش با برانکو که در نهایت به استعفای سرمربی تیم ملی منجر شده است، گفت:

حرفم کلیشه است، اما باید بگویم کارشناسان، رسانه‌ها، هواداران و هر کسی که به نوعی با فوتبال ارتباط دارد، تنش جاری در فوتبال ما را محکوم می‌کند.

می‌خواهم اشاره‌ای کنم به بخشی از بیانیه آقای کی‌روش؛ اشاره من نه در نقد او، بلکه نکته بسیار مهمی است که باید بگویم. کی‌روش در بخشی از این بیانیه گفته «آقای برانکو خودت در آتشی که روشن شده است، خواهی سوخت»، اما اینطور نیست آقای کی‌روش! نه برانکو در این آتش می‌سوزد و نه شما، بلکه این فوتبال ملی ایران است که در آتش می‌سوزد. دو مربی گران قیمت، دستمزد بالای خود را می‌گیرند و یک روز از این کشور می‌روند و ما می‌مانیم و این آتش که فوتبال‌مان را سوزانده است. حالا جدا از پولی که این دو مربی گرفته‌اند و به نظرم می‌شد با این پول خیلی از دردهای‌مان را دوا کنیم، فوتبال ملی آسیب می‌بیند و هیچ نفعی هم برای ما ندارد. این جدل‌ها و حاشیه‌ها بین این دو مربی هم از سوی همه محکوم است.

این جدل‌ها و حاشیه‌ها سخت گرفته می‌شود که یک دلیل دارد و آن هم بحث مدیریتی در فوتبال ماست. اگر کسی استخدام می‌شود، اگر قراردادی هست و حقوقدانی این قرارداد را تنظیم کرده و همه چیز مشخص شده، رئیس و مرئوس هم مشخص است. کجای دنیا دیدید یک مربی بیاید و مدیر باشگاهی را اخراج کند؟ همواره این مدیر باشگاه است که مربی را اخراج یا ابقا می‌کند. متأسفانه در یک دهه اخیر که فدراسیون فوتبال تحت هدایت علی کفاشیان و مهدی تاج بوده، آنقدر مسامحه و کوتاهی صورت گرفته که کار به اینجا رسیده است. حالا در فدراسیون این مربی است که رئیس شده و دیگران مرئوس او شدند.

اکنون با مسأله‌ای مواجه شده‌ایم که بسیار حساس است. با این حال من همواره گفته‌ام جام جهانی نباید آخرین آرزوی ما باشد، چون چهار بار به جام جهانی رفته‌ایم، اما حاصلی برای ما نداشته است. با صعود به جام جهانی مردم خوشحال می‌شوند، جشن می‌گیرند و خیلی اتفاقات دیگر رخ می‌دهد، اما فقط ۳۱ کشور به جام جهانی می‌روند که همراه با میزبان ۳۲ تیم می‌شوند. آیا سوای این ۳۲ کشور، دنیا برای دیگر کشورهای که به جام جهانی نرفته‌اند به پایان می‌رسد؟ ما اکنون در حال قربانی کردن اصول فوتبال برای رفتن به جام جهانی هستیم. حالا باید تمام اصول و شرافت‌مان را بدهیم تا کی‌روش تیم ملی را به جام جهانی ببرد!

از نظر من در مقطع کنونی تغییر در رأس هرم فنی تیم ملی، صحیح نیست و به نظرم شورایی (هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال) که امروز تشکیل می‌شود و قدرت تصمیم‌گیری دارد، باید تلاش کند تنش جاری را از میان بردارد. اکنون همه درگیر هستند، باشگاه‌ها در لیگ شرکت می‌کنند، چهار تیم باید به لیگ قهرمانان آسیا بروند و فروردین‌ماه هم انتخابی جام جهانی است و ما برنامه‌های شلوغی پیش‌رو داریم. باید درایت و قدرت وجود داشته باشد تا مشکل در مقطع کنونی حل شود، اما اگر بازهم مشکل برطرف شود و در روی یک پاشنه بچرخد، هیچ چیز درست نخواهد شد.

کی‌روش استعفاهای تاکتیکی زیادی می‌دهد تا بعد از این استعفاها قدرت بیشتری کسب کند. من مانده‌ام برای چه باید این همه باج به او بدهیم و تحقیر شویم؟ درک نمی‌کنم که چرا باید اینگونه باشد؛ تحقیر شویم به قیمت رفتن به جام جهانی؟

حاج‌رضایی در خصوص اینکه جای رئیس و مرئوس عوض شده و جایی که مهدی تاج از تهران به دبی می‌رود تا استعفای کی‌روش را تحویل بگیرد و درایت به خرج نمی‌دهد تا سرمربی تیم ملی برای استعفا دادن به تهران برگردد، اظهار داشت:

وقتی ما خیلی جوان بودیم، کلاس‌های مربیگری زیاد می‌رفتیم. مدرسان خارجی به تهران می‌آمدند و برای ما تدریس می‌کردند و حتی سهمیه‌هایی برای کلاس رفتن در مالزی و ژاپن هم بود. پس ما هم کار آکادمیک کرده‌یم، همه چیز دیده‌ایم اما یک موضوع از همان زمان از ذهنم بیرون نمی‌رود. در دهه ۵۰ یا ۶۰ بود که آلمان هنوز متحد نشده بود و یک مدرس از آلمان شرقی به ایران آمده بود که گفت فوتبال سه سر فصل دارد؛ «مدیریت، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری» این مسئله هنوز در ذهن من باقی مانده، اما وقتی به آقایان می‌گوییم مدیریت بلد نیستید، به آنها بر می‌خورد.

من خودم را می‌گویم که فوتبال را اندازه کی‌روش متوجه نمی‌شوم، اما هرکسی برای خودش دانشی دارد و هر جای ایران ما هم انسان‌های فرهیخته و با دانش هستند و این درست نیست که کی‌روش با حرف‌ها و رفتارهایش به ما توهین کند. فدراسیون ما هم می‌نشیند و نگاه می‌کند، جلوی او را نمی‌گیرد و اگر الان هم بخواهد این کار را کند، دیر شده است. باید از ابتدا حوزه کاری کی‌روش مشخص می‌شد تا او به هرجایی که دلش خواست، سَرک نکشد، اما جلوی او را نگرفتند. در فدراسیون ما آدم خوب زیاد است، اما مدیر به هیچ وجه!

حاج‌رضایی در واکنش به این مسأله که کسی قصد تغییر در رأس هرم فنی تیم ملی را ندارد و حتی بزرگترین منتقدهای کی‌روش هم به فکر اصلاح هستند نه تغییر و هر بار این خود کی‌روش است که بحث استعفا را مطرح می‌کند، گفت:

باید بگویم که مایلی‌کهن حرف‌های درستی می‌زند. ممکن است نوع ادبیات او را دوست نداشته باشیم، اما او حرف‌هایش را از سر دلسوزی می‌زند. آدم می‌تواند منتقد باشد و قرار نیست همه تعریف کنند. به خدا مخالف هم حق حرف زدن دارد و همه باید صحبت کنند تا مردم خودشان قضاوت کنند، اما ما می‌خواهیم دهان منتقدان را ببندیم. در مقطع کنونی کسی طالب تغییر نیست و همه به اصلاح فکر می‌کنند، اما ما از همه چیز چشم برگرداندیم و فقط به جام جهانی فکر می‌کنیم. ۲۰۱۸ از راه می‌رسد، همانطور که ۲۰۱۴ از راه رسید، ما به جام جهانی رفتیم، اما چه چیزی اصلاح شد؟

حاج‌رضایی همچنین در خصوص انتشار برخی تصاویر که موجب تذکر فیفا به ایران شدبه خبرنگار ما گفت:  درباره انتشار این تصاویر باید مسؤولین پاسخگو باشند، این اتفاقات اخیر و به‌خصوص انتشار این تصاویر به ضرر فوتبال ایران خواهد بود و جرایم باعث عقب‌افتادگی فوتبال یاران خواهد شد. مسؤولین باید از این اتفاقات و انتشار چنین عکس‌های جلوگیری کنند تا فوتبال صدمه‌ای نبیند.

هوشنگ نصیرزاده، کارشناس فوتبال: انشاالله که این تذکر کتبی باقی‌ می‌ماند

در ادامه هوشنگ‌ نصیرزاده درخصوص تذکر کتبی فیفا به ایران گفت: این اتفاقات خارج از اراده فدراسیون است و مقامات فدراسیون می‌توانند فقط نظرات و اتفاقات اخیر را به مقامات بالا ارائه کنند و آنها هستند که در نهایت تصمیم می‌گیرند که این اتفاق پیش آید یا خیر. ورزشگاه‌های ایران دست فدراسیون و باشگاه نیست و فقط می‌توان این نگرانی را به مسؤولین مربوطه گفت. فدراسیون باید منعقد کنند به وزارت ورزش و یا به برخی از تشکیلات مربوطه باشد. امیدوارم که این تذکر در حد همین کتبی باقی بماند و ادامه‌دار نشود که به ضرر فوتبال ایران باشد.

انتهای پیام/نوآوران

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد