امروز

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۲:۴۲ بعد از ظهر

سایز متن   /

wwt7y-crop-c0-5__0-5-800x533-75

باشگاه خبرنگاران تفکرجوان:

با آن که تبلیغات متعددی علیه این توافق بین المللی می شود که در تمام آن ها محوریت اصلی تخریب دولت است، اما به عقیده کارشناسان و صاحبنظران برجام از منظر داخلی و خارجی دستاوردهای بسیاری را برای کشور به ارمغان آورده است.  هرچند که شیطنت های بسیاری هم برای نشان دادن این دستاوردها از سوی مخالفان دولت وجود دارد، اما برنامه هسته ای ایران به قوت خود ادامه داد. برای مثال به گفته عراقچی در مورد ادعای اوباما در سخنرانی اخیر خود گفت: اگر اوباما مدعی است با برجام جلوی بمب هسته‌ای ایران را گرفته ایران حاضر است آن را به او تقدیم کند. چون ایران به دنبال بمب نبوده و براساس فتوای رهبری حرام است. اوباما گفت من بدون شلیک یک گلوله جلوی برنامه تسلحیاتی هسته‌ای ایران را گرفتم و یک روزنامه مدعی امریکاستیزی این سخن را تیتر یک کرد و درشت کرد. این دروغ نیست؟ آیا با این کار می‌خواهیم بگوییم حرف امام که گفته امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند اشتباه بوده و امریکا می‌تواند کاری بکند. ای کاش برجام موضوع ملی باقی می‌ماند و به مسایل سیاسی و جناحی تقلیل نمی‌یافت.

      آینده برجام نیاز به حضور افراد بادرایت دارد

مسعود رضایی، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی می گوید، مسأله برجام یک قرارداد بین المللی است که از لحاظ علم حقوقی طرفین متعددی دارد و این گونه نیست که فقط دو کشور مسئول اجرای این قرارداد باشند.

او با اشاره به این که مضمون و مفاد برجام کاملا روشن است، افزود: بنابراین مفاد نه ما و نه هر کدام از طرفین این قرارداد بین المللی از لحاظ قانونی و حقوقی نمی توانند برجام را زیرپا گذارند.

این نماینده مجلس با بیان این که ما از برجام مطمئن هستیم، ادامه داد: اما برخی از مفاد این برنامه رنگ و بوی سیاسی دارد و درحال الحاق به مفاد دیگر بود که باعث می شد بسیاری از منافع تعریف نشده باقی بماند.

به گفته او مهم ترین پیام برجام این بود که جمهوری اسلامی ایران از فشار چندین قطعنامه بین المللی خارج شد و سایه جنگ از سر کشور برداشته شد. به عبارتی نابسامانی که در تقدیر کشورمان بود به مدد برجام رفع شد و این خود یک پیروزی بزرگ است.

رضایی ادامه داد: یک سری از تحریم ها به صورت زنجیره ای و به هم وابسته است که هرچند بسیاری از آن ها رفع شده اما موانعی که در مسیر برخی از آن ها وجود دارد باعث شده که هنوز آثار مطلوب آن ها در زندگی مردم لمس نشود.

او می گوید، در مسائل بانکی هم تاحدودی شاهد پیشرفت های متعددی هستیم و اگر توفیقات صد در صدی حاصل نشده به این خاطر است که همه موارد در اختیار جمهوری اسلامی ایران نیست و بسیاری از این بانک ها به دلیل حجم وسیع مراودات خود با برخی از رقیبان ما خواهان تحت الشعاع قرارگیری منافع و تعاملات خود نیستند.

این نماینده مجلس معتقد است امید است که در مسیر آینده برجام توفیقات متعددی کسب شود، اما به این شرط که زمام امور در این زمینه به افراد با درایت، کاردان و خوش سلیقه سپرده شود نه این که افرادی روی کار بیایند که با تنش زدایی های متعدد و نگاه سیاسی یک طرفه ضرر فراوانی را متوجه کشور کنند.

      تبلیغات اغراق آمیز علیه برجام با هدف جنگ روانی

هرمیداس باوند، کارشناس مسائل بین المللی با اشاره به مسیر طی شده در برجام می گوید، این مسیر فراز و نشیب های زیادی داشته که مهم ترین آن مربوط می شود به تمدید تحریم های ۱۰ ساله که این تصمیمی است که کنگره ایالات متحده آمریکا آن را اتخاذ کرده و همانطور که می دانیم این کنگره متشکل از افرادی است که غالبا از حزب جمهوری خواهان هستند و دیدم که حتی قبل از این که دونالد ترامپ عملا وارد تصمیم گیری ها شود با این که کاندیداهای وزارت دفاع،  مشاوران امنیتی و رئیس سی آی ای و امثالهم از قبل توسط ترامپ تعیین شده بودند، اما این تحریم هایی که تمدید شد از گذشته و از زمان قبل ترامپ هم  بوده و به طور کلی مربوط به قانون داماتو است که در زمان کلینتون انجام شد.

او افزود: قانون داماتو عبارت است از اعمال شرایطی جدید درباره شرکت هایی که در انرژی نفتی جمهوری اسلامی ایران بیش از ۴۰ میلیون دلار که بعدها به ۲۰ میلیون دلار کاهش یافت، سرمایه گذاری می‌کردند. بر اساس این قانون شرکت های نام برده با تحریم های یک جانبه مضاعفی از سوی ایالات متحده آمریکا روبه رو شدند. در همان تاریخ اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اقدام آمریکا برخلاف مقررات سازمان تجارت جهانی بوده است و مخالف قوانین حقوق بین المللی نیز بوده است.

به گفته باوند آن چه که در این راستا وجود دارد، این است که تکرار این مسأله ممکن است برای عده ای از نظر روانی این احساس را ایجاد کند که برجام در حال نقض است. ایالات متحده آمریکا بر اساس تصمیمات متخذه برجام و شورای امنیت مکلف است تحریم‌های مرتبط با تکنولوژی هسته ای جمهوری اسلامی ایران را بردارد و به هر حال همان طور که شاهد بودیم بخشی از همین تحریم ها در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما برداشته شد و بر همین دونالد ترامپ نیز مجبور به رعایت این اصل خواهد بود.

او معتقد است، اما این که پس از این سرنوشت برجام چه می شود مربوط به این است که زمانی که ترامپ رسما بر سر کار بیاید، تا چه اندازه ای بر تعهدات ناشی از توافق هسته‌ای و برجام پایبند خواهد بود.

به اعتقاد این کارشناس مسائل بین المللی آن طور که از شرایط بر می آید، تمدید تحریم‌های ۱۰ ساله علیه جمهوری اسلامی ایران بیشتر جنبه روانی داشته و اما این که کنگره آمریکا چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است، چیزی است که مسبوق به سابقه است. کنگره آمریکا در گذشته نیز در زمان اوباما در رابطه با برجام قطعنامه ای را تنظیم کرده بود که موضع این کشور نسبت به توافق هسته‌ای را محدود کرده بود. به این معنا که بر اساس این قطعنامه آمریکا اعلام کرده بود؛ جمهوری اسلامی ایران باید موازین حقوق بشر را آن طور که مدنظر آن هاست رعایت کند و دست از حمایت از تروریسم بین المللی بکشد، اما در برجام این موضوع تسری پیدا نکرد. بعد از این هم ممکن است در عرصه هایی همچون حقوق بشر تحریم های جدیدی را از سوی آمریکا شاهد باشیم و این بستگی به شرایط و اوضاع و احوال منطقه، جهان و خود آمریکا دارد.

او افزود: آن هایی که سعی دارند بگویند برجام بی فایده بوده است، امروز به دنبال تبلیغات اغراق آمیز علیه آن هستند و این درحالیست که جمهوری اسلامی ایران به موارد احتمالی نقض برجام پاسخ قاطع خواهد داد.

      نیاز متقابل ایران و جهان

فریدون مجلسی، کارشناس مسائل بین المللی در خصوص ثمرات مهم برجام برای جمهوری اسلامی ایران و درباره این که برجام باعث ایجاد فرصتی مهم برای روابط پایدار میان ایران و اروپا شده، گفت: اروپا نیازمند همکاری با کشورهای خارج از این قاره خصوصا جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری با پتانسیل‌های بالای اقتصادی است، چراکه کشورهای اروپایی در دوره ای انحصار تولید و صنعت را در اختیار داشته و اکنون زمان چنین انحصاراتی پایان یافته است و رقبای صنعتی بسیاری از جمله چین، تایوان، ژاپن و غیره نیز به این عرصه پا گذاشته اند.

مجلسی نیاز ایران و اروپا به برقراری تعامل با یکدیگر را نیازی دو جانبه دانست و بیان کرد: پس از قراردادهای بوئینگ و دیگر قرارداد‌ها با جمهوری اسلامی ایران این اروپاست که احساس می کند برای برقراری ارتباط و تعامل پایدار با جمهوری اسلامی ایران از رقبای خود عقب مانده است و در راستای آن تلاش کرده و خواهد کرد.به گفته این کارشناس امور بین المللی یکی از ثمرات برجام ایجاد فرصتی حتی برای تعامل ایران و اروپا برای حل بحران‌های موجود در منطقه و خاورمیانه بوده است. به گونه ای که پس از سیاست‌های غلط عربستان و اقدامات و سیاست‌های مناسب ایران در منطقه نقض تاثیر گذار کشورمان در تعاملات خاورمیانه برای اروپاییان پوشیده نخواهد بود.

انتهای پیام/نوآوران

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد