امروز

پنج شنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۶:۱۵ بعد از ظهر

سایز متن   /

yiubc-crop-c0-5__0-5-800x533-75

باشگاه خبرنگاران تفکرجوان:

این رسانه ها در نخستین روز هایی که بحث آغاز مذاکرات با شرکت هواپیماسازی بوئینگ مطرح شده بود در گزارشات مختلف خرید هواپیمای نو و جدید را امری خیالی می پنداشتند و دولت را متهم به خیال پردازی می کرند. پس از عقد قرارداد میان ایران ایر و ایرباس در جریان سفر رییس جمهوری به فرانسه همین رسانه ها اعلام کردند که این اتفاق تنها رو کاغذ محقق شده و هیچ وقت ایرباس برای ایران ایر هواپیما نمی سازد. پس از نهایی شدن قرار داد ایران ایر و ایرباس در چند ماه قبل و ثبت نخستین ایرباس به نام ایران ایر رسانه های به ظاهر دلواپس که دیگر چاره ای جز قبول این واقعیت که ایرباس در راه ایران است، نداشتند مجددا گزارش دادند که هواپیمای نو وارد ایران نخواهد شد.

تا به این جا نتیجه واضح و روشنی که گرفته می شود این است که این جریان مخالف دولت قبول دارد که ورود ایرباس و نوسازی ناوگان هوایی کشور امری مهم و سرنوشت ساز است. به ناگهان پس از ورود نخستین هواپیمای ایرباس ۳۲۱به ایران این رسانه ها به صورت کاملا برنامه ریزی شده و به صورت متحد یک مسیر را با دو رویکرد «تحقیر آمیز بودن ورود ایرباس به ایران» و «عدم پایبندی شرکت هوایی ایرباس به تعهداتش» در پیش گرفتند. در همین رابطه به گفت و گوی نوآوران با کارشناسان امر می پردازیم تا ببینیم این ادعاها تا چه حد به واقعیت نزدیک است.

    همراهی رسانه های صهیونیستی با تندروهای داخلی

آرمان بیات کارشناس مسائل هوانوردی در گفت و گو با خبرنگار ما در همین رابطه گفت: شاید بهتر باشد برای بررسی این امر تنها به واکنش برخی رسانه های داخلی نگاه نکنیم. در اولین قدم شاهد بودیم که رسانه های رژیم صهیونیستی این اتفاق را مانعی بر سر منافع اسرائیل دانسته اند و حتی به سیاست های نتانیاهو اعتراض کرده اند که عملکرد او سبب نزدیک شدن اروپا به ایران و دور شدن اروپا از اسرائیل  شده است. برخی رسانه های اروپایی نیز با اعلام رضایت از این اتفاق اعلام کرده اند با به روز شدن ناوگان هوایی ایران ظرف چند سال آینده، مردم اروپا می توانند ایران ایر را پس از این جایگزین ایرالاین های قطری و اماراتی کنند زیرا به دلیل بعد مسافتی کمتر هزینه کمتری پرداخت می کنند. این به این معناست که با به روز شدن ناوگان ایرالاین های کشور درآمد چند میلیارد دلاری نصیب کشور شود و متوجه نمی شوم که کجای این اتفاق تحقیر آمیز است.

    بی اهمیتی جان مردم برای منتقدین دولت

تاکنون در عمرم شاهد چنین انتقادات عجیب و غریب و غیر کارشناسانه ای نبودم. در حال حاضر عمر ناوگان هوایی کشورمان بیش ۲۳سال است، در واقع همین الان هم بیش از ۴۰درصد ناوگان هوایی ما به دلیل فرسوده بودن زمین گیر است و این یعنی اگر می خواستیم با این روند حرکت کنیم در آینده باید شاهد مرگ بسیاری از هموطنان در سوانح هوایی می بودیم و در حالت بهتر از بین رفتن ناوگان هوایی کشور را باید قطعی می دانستیم. در نتیجه مردم شریف ایران برای سفرهای هوایی خود مجبور بودند از ایرلاین های کشورهای همسایه همچون امارات، قطر و ترکیه استفاده کنند که در این صورت درآمدی که می توانست نصیب ایرلاین های داخلی شود به صورت چند برابری به جیب کشورهای همسایه می رفت.

این کارشناس مسائل هوانوردی با اشاره به حمله به ظاهر دلواپسان به خوشحالی دست اندکاران صنعت هوایی کشور اظهار داشت: این که ایران ایر پس از تحویل کامل هواپیماهای ایرباس و بوئینگ بعد از ۴۰سال مجددا یکه تاز منطقه می شود و فرصت های شغلی بسیاری را در کشور بوجود می آورد، ذوق زدگی ندارد. این که مردم به حق خود می رسند و می توانند با بهترین هواپیماهای دنیا به سفر بروند، خوشحالی ندارد. البته برای کسانی که سال ها دارائی ها و بیت المال این کشور را به یغما بردند و منافع این کشور برایشان ذره ای اهمیت ندارد، خوشحالی به همراه نخواهد داشت و این واکنش آن ها کاملا طبیعی است.

    آچمز شدن ایرباس و بوئینگ در برابر ایران ایر

یوسف مولایی کارشناس حقوق بین الملل در خصوص انتقادی که در رابطه با مرجوعی بودن این هواپیما مطرح شده است گفت:  همین الان بسیاری از مردم اتومبیل هایی که از پیش به صورت صفر ثبت نام کرده اند را قبل از تحویل پس می دهند و شخص دیگری این اتومبیل را خریداری می کند، بنابراین خرید یک کالای مرجوعی که مورد استفاده قرار نگرفته علاوه بر این که در دنیا مرسوم است در بین مردم عادی نیز رایج است و انتقاد نسبت به این اتفاق امری بچه گانه است.

این آقایان حتی خرید هواپیما به صورت لیزینگ را نیز تحقیر آمیز دانسته اند در حالی که شرایط مالی و حقوقی کاملا ایجاب می کرد که ما این هواپیماها را به از طریق یک واسطه (لیزینگ) خریداری کنیم. اینکه نحوه پرداخت وجوه تماما توسط واسطه و شرکت لیزینگ انجام می شود به این معنا است که طرف فروشنده بیشترین ریسک را انجام داده است زیرا اگر این قراردادها به هر نحو و بهانه ای برهم بخورد آن کسی که ضرر می کند فروشنده است و خریدار در این بین پولی را از دست نداده است و این اقدام که از جانب دولت تدبیر و امید صورت گرفته عملا دولت آینده آمریکا را در یک عمل انجام شده قرار داده و ترامپ که خود یک تاجر قهار است بیش از هرکس متوجه زیان های بر هم خوردن این قرار داد است و بعید به نظر می رسد که از فروش ایرباس ها و بوئینگ ها به ایران جلوگیری کند.

    گم شدن دکل تحقیر آمیز است یا نوسازی ناوگان هوایی

زمانی که این رسانه ها دلنگران می شوند و سعی دارند به هر نحوی نوسازی ناوگان هوایی کشور را تحقیر آمیز جلوه دهند در حقیقت دل سوز منافع کشور و مردم ایران نیستند، بلکه آن ها نگران درآمد از دست رفته دوستان و حامیانشان هستند. در حقیقت مطمئن باشید اگر سودی از این قراردادها به جیب آن ها می رفت دیگر امروز شاهد حمله آن ها به مسئولان هوانوردی کشور نبودیم بلکه برعکس؛ این روز را جسن ملی اعلام می کردند.

    مردم قضاوت می کنند

اگر آن ها واقعا نگران تحقیر شدن ایرانی ها بودند باید زمانی گله من می شدند که در دولت قبل پول دکل های نفتی را چند برابر پرداخت کردیم ولی رنگ آن ها را هم ندیدیم، زمانی تحقیر شدیم که خیابان های شهرهای ایران در مدت ۸سال تبدیل به جولان‌گاه خودروهای کره ای، ژاپنی و آلمانی شد. به هر حال مردم ایران همیشه به خوبی قضاوت کرده اند و بازخورد مردم در همین چند روز نشان می دهد که سیطره رسانه های به ظاهر دلواپس که از بودجه بیت المال ارتزاق می شوند، نتوانسته است این موفقیت را در میان ملت ایران تحت الشعاع قرار دهد.

انتهای پیام / نوآوران

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد