امروز

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۹:۲۶ قبل از ظهر

سایز متن   /

%d8%b5%d8%a7%d8%af%d9%82%db%8c

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: محمود صادقی طی سخنانی در نشست حاکمیت قانون و آزادی‌های سیاسی که عصر امروز در دانشگاه شیراز به مناسبت روز دانشجو برگزار شد، گفت: ما باید سرمایه‌های سیاسی و اجتماعی خود را علیرغم اختلافات حول حبل الهی چنگ بزنیم و دل در گروی پیشرفت و آبادانی کشور داشته باشیم.

نماینده مردم تهران با اشاره به عنوان این نشست اظهار کرد: حاکمیت قانون زمینه ساز آزادی‌های سیاسی است.  حاکمیت قانون در برابر تمایلات فردی حاکم، یکی از آرمان‌های بشری در گذشته بود تا حاکمانی که با خواسته و اراده خود حکومت می‌کردند را وادار کنند تا یک ملاک و خط کش بدهند تا مردم بدانند چه رفتاری باید داشته باشند.

وی به نامه امام علی به مالک اشتر اشاره کرد و افزد: در بخشی از این نامه حضرت به مالک تاکید می‌کند که به مردم نگو که من امیر هستم و امر می‌کنم تا اطاعت شوم. جاده حکومت دو طرفه است و من حقی دارم و شما هم حقی بر من دارید.

عضو فراکسبون امید ادامه داد: حاکیمت قانون مستلزم این است که حاکم به رغم حقوقی که برای خود می‌داند برای شهروندان نیز حق قائل باشد و مردم را شهروند بداند تا رعیت خود و شهروندان نیز باید این آزادی را داشته باشند که انحصار طلبی در جامعه خود را شاهد نباشند.

صادقی در ادامه سخنان خود به بیان برخی از اصول قانون اساسی و حقوق ملت در این قانون اشاره کرد و گفت: در سال ۶۲ زمانی که لایحه احزاب به مجلس تقدیم شد در یکی از موارد ذکر شده بود که گروه‌های سیاسی و احزاب برای راهپیمایی  باید از وزارت کشور مجور بگیرند اما شورای نگهبان این مصوبه را برخلاف اصل ۲۷ که تاکید بر آزادی اجتماعات دارد دانست و خواستار اصلاح مصوبه شد. مجلس بر مصوبه خود اصرار و چون مجمع تشخیص مصلحت نظام هنوز تشکیل نشده بود، این قانون به تصویب رسید. از دکتر مهرپور که از اعضای وقت شورای نگهبان بود، پرسیدم که‌ آیا شورای نگهبان این ماده را تصویب کرده که گفت ما کماکان آن ماده را خلاف قانون اساسی می دانستیم و تائید نکردیم و چون ۱۰ روز گذشته بود بخاطر سکوت، به عنوان قانون منتشر شد.

وی با اشاره به اصل قانونی بودن جرم و مجازات و شخصی بودن جرم و مجازات، اظهار کرد: طبق قرآن هیچ گناهکاری گناه دیگری را به دوش نمی‌گیرد. اینکه دیگران هرج و مرج کنند و با مهمان شهر آنگونه رفتار کنند و بعد رییس دانشگاه محکوم شود، درست نیست.

صادقی به تاکید قانون اساسی بر بی طرفی دادگاه و قاضی اشاره کرد و گفت: خود قاضی باید مستقل و دادگاه نیز بی طرف باشد. امام علی (ع) به مالک گفت وقتی بر منصب قضا می‌نشینی نگاه‌هایت را مساوی بین طرفین تقسیم کن.

این نماینده مجلس آزادی مطبوعات را در کنار سه قوه دیگر از ارکان نظام دانست و گفت: البته منظور آزادی مطبوعاتی است که آنها  هرآنچه را که دیدند بنویسند و از نوشتن آن چیزهایی که می‌بینند نترسند.

وی با بیان اینکه قانون اساسی در مورد صداوسیما نیز تاکید بر آزادی بیان دارد، یاداور شد:  طبق قانون اساسی آزادی بیان و نشر افکار با رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور باید تامین گردد.  اگر صداوسیمای جمهوری اسلامی صداوسیمای ملی باشد و نه میلی، مردم ما هیچ موقع سمت بوق‌های بیگانه نمی روند.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: مسئول اول گسترش ماهواره و رادیو استعمار بی بی سی، صداو سیما است که با حاکمیت سانسور و  جلوگیری از انتشار حقیقت، فضا را برای غوغاسازی امریکا باز کرده است.

صادقی افزود: آقای امیرآبادی نماینده قم و از برادران اصولگرای مجلس و از اعضای هیات رئیسه است. من از خود او شنیده‌ام که گفت  قرار بود یک بار در برنامه‌ای صحبت کنیم و بعد آن را لغوش کردند و چون در مورد این مسئله مصاحبه کردم، همین صداوسیما دیگر مرا نشان نمی‌دهد. صداوسیما حتی اصولگرایان را بخاطر یک انتقاد حذف کرده‌ است.

وی داشتن رسانه بدون وابستگی را از حقوق فرهنگی مردم مطرح کرد و گفت: برائت خودم را از بوق بی بی سی اعلام می‌کنم. خون پدرم اجازه نمی‌دهد سخنی بگویم که بی بی سی خوشش بیاید.

صادقی از یکی از دانشجویان مخالف که در جمع دانشجویان با فریاد سعی میکرد به حرف های او اعتراض کند دعوت کرد که پای تریبون صحبت هایش را بزند.

او گفت: حرف های شما درباره خارجی ها نژادپرستانه است. از سویی نامه امام خمینی به جان اف کندی و جیمی کارتر موجود است. این نامه منتشر شده اما اصولگرایان و اصلاح طلبان نامه امام را انکار می کنند.

صادقی  از این معترض خواست که جای او بنشیند و سپس گفت زنده باد مخالف من.

او گفت: یکی از حقوق مردم حق استفاده از زبان های محلی و قومی در مطبوعات است. این قانون می گوید زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. کتب رسمی باید با این خط باشد. اما استفاده از زبان های قومی و محلی در مطبوعات و رسانه ها و تدریس آن در کنار ادبیات فارسی جایز است. این کار در این دولت آغاز شده و آموزش زبان های محلی در کنار زبان فارسی و کانال های محلی در کنار کانال های فارسی وجود دارد. نیمه پر لیوان این است که دست صدا و سیما درد نکند که ما کانال های محلی داریم.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: بند سیزدهم از اصل سوم هم حق آموزش و پرورش رایگان و تربیت بدنی را شناخته است. می گوید دولت موظف است وسایل آموزش و پروزش رایگان را برای همه تا پایان دوره متوسطه ایجاد کند. من یادم است بچه که بودیم همسایه ما رادیو داشت، ما شب ها ساعت ده در منزل آنها نطق های امام را از رادیو بغداد گوش می کردیم. خیلی از علما با اینکه رادیو را حرام می دانستند رادیو خریده بودند. موقع انقلاب رادیو و تلویزیون میلی بود و ما همه رادیو بی بی سی و رادیو ملی که برای شوروی بود را گوش می کردیم.

او ادامه داد: در آن زمان مردم چاره ای جز این نداشتند. اما بعدها کارکنان مطبوعات و رادیو تلویزوین اعتصاب کردند و آن را در همان دوره آزاد کردند. روزی که امام آمد در بهشت زهرا قرار بود، تلویزیون پخش کند. مرحوم پدر من چون فراری بود و در اراک زندگی می کرد شب آمدن امام به بهشت زهرا رفت . فردای آن روز یکی از همسایگان ما تلویزیون کوچکی داشت که ما از آنجا تماشا می کردیم. سرود ای ایران پخش شد و امام از هواپیما پیاده شد. بعد دوباره قطع شد. مردم ریختند بیرون. من کلاس دوم هنرستان بودم. در آنجا اتوبوسی بود و ما را به تهران آورد . امام در بهشت زهرا برای اولین بار به حق حاکمیت ملت با صراحت اشاره کرد و گفت من دولت تعیین می کنم.

صادقی با بیان اینکه امام رهبری بود که بر خلاف رهبر بسیاری از انقلاب ها به حاکمیت قانون اعتقاد داشت، تصریح کرد: در کمتر از یک سال قانون اساسی تدوین شد. شما به مذاکرات خبرگان نگاه کنید. در بخش رهبری برخی می گفتند مردم خودشان رهبر را با نثار خون و جانشان انتخاب کردند. در نتیجه امام قانون نمی خواهد. من از زبان برخی افراد در قم شنیدم که می گفتند برخی آقایان فعلی در آن زمان انقلابیون را مسخره می کردند. می گفتند بیکاریم بیاییم در خیابان ها و تظاهرات کنیم؟ ول کنید این حرف ها را. این فردی که می گویم هم سن و سال آقای فرجی داناست.

او تاکید کرد: اینها به طور فقهی سعی کردند با مساله عمر ابن حنظله این را اثبات کنند. آنها می گفتند ما با خونمان رهبری امام را پذیرفتیم، نه با آیه و روایت و با خونمان از رهبری حمایت می کنیم. اگر رهبری حکم جهاد بدهد، من در اول صف خواهم بود چنان که در انقلاب و جنگ بودم. من در زمانی که برای ثبت نام انتخابات می رفتم به همسرم گفتم؛ همان طور که از مادرم برای جبهه اجازه می گرفتم. الان هم مجلس را جبهه می دانم. مجلس را سنگر و خانه مردم می دانم. خانه ملت و میراث ستارخان و باقرخان می دانم. میراث شیخ فضل الله نوری است، میراث مدافعان راه آزادی است.

در این میان یکی از معترضان گفت: شیخ فضل الله با مجلس مخالف بود چرا دروغ می گویی؟ صادقی در پاسخ گفت: ما به همه مشروطه خواهان احترام می گذاریم.

او ادامه داد: این مجلس میراث آخوند خراسانی است . میراث سید حسن مدرس است و میراث دکتر محمد مصدق و دکتر حسین فاطمی و میراث امام خمینی است و میراث شهید بهشتی است. این سنگر را با تمام توان نگه می داریم .نمی گذاریم آنها که ریاکارانه دم از ولایت فقیه می زنند، پشت ولایت فقیه موضع و سنگر بگیرند.

صادقی در بخش دیگری از اظهاراتش با تشکر از شفاف سازی رییس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: این البته جای تقدیر دارد . دیروز فراکسیون روحانیون را برده و اسناد را نشان داده و گفته اند این حساب ها شخصی نیست . خدا را شکر که این حساب ها شخصی نیست . ما مگر گفتیم شخصی است؟ ما سوال کردیم. البته دیروز به من هم گفتند بروم اما قرار شد شنبه بروم. البته از دو ماه پیش از رابط پارلمانی قوه قضاییه درخواست وقت برای دیدار با آیت الله لاریجانی کردم ، ولی به من وقت ندادند. می خواستم خصوصی بروم سوالاتم را مطرح کنم، اما وقت نمی دادند. الان خودشان درها را باز کردند و شفاف سازی کردند و اسناد را نشان دادند. خدا را شکر.

عضو فراکسیون امید خاطرنشان کرد: اما سوال اصلی من این نبوده است . سوال اصلی من اصل ۵۳ قانون اساسی است. این اصل می گوید کلیه دریافت های دولت در حساب های خزانه داری کل متمرکز می شود و همه پرداخت ها در حدود تعیین شده باید انجام بگیرد. این مستقیما زیر نظر مجلس باید باشد . دیوان محاسبات به کلیه حساب های موسسات و شرکت های دولتی و سایر دستگاه هایی که از بودجه کل کشور استفاده می کنند رسیدگی و حسابرسی می کند تا هیچ هزینه ای از اعتبارات مصوب مجلس تجاوز نکند.

او با تاکید بر اینکه گزارش مربوط باید در دسترس همه مردم باشد، گفت:  این جمله عالی است. عموم مردم باید از همه چیز خبر داشته باشند. تفریغ بودجه باید در سایت دیوان محاسبات در دسترس عموم باشد. من از همکلاسی دوره لیسانس خودم آقای فیاض شجاعی دادستان محترم دیوان محاسبات درخواست تفریغ بودجه قوه قضاییه را کردم. او گفت در سایت دیوان محاسبات در دسترس است، گفتم آیا شامل حساب های سپرده هم می شود؟ گفتند نه.

صادقی گفت: ما بارها به قوه قضاییه گفتیم. اما من اینگونه استنباط می کنم که این ها ما را قابل نمی دانند و این گزارش را به ما نمی دهند.

او افزود:  به رئیس دیوان محاسبات نامه نوشتم تا گزارش تفریغ پنج سال اخیر قوه قضاییه را به ما بدهید، بخصوص ردیف‌ درآمدهای اختصاصی و درآمدهای مصرفی. ما می‌خواهیم امسال به قوه قضاییه بودجه بدهیم. وقتی می‌خواهیم بودجه بدهیم، می‌خواهیم ببینم که این دستگاه چقدر دخل و چقدر خرج دارد و باید دخل‌ها و خرج‌ها مشخص شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با خواندن حدیثی از پیامبر (ص) یادآور شد: مردم دارای کرامت هستند. ببینید چه چیزهایی علیه من گفته شده است؟ گفته شده است که پرسیده‌اند وجوه شرعی و قانونی این حساب‌ها چیست؟ این سوال عجیبی است؟ گفته‌اند صحبت‌های وقیحانه یک عضو فراکسیون امید و قبلش هم گفته‌اند امریکا، اسرائیل، فتنه و کلینتون و کوفت و زهرمار.

صادقی در برابر شعار مرگ بر فتنه‌گر برخی از حضار عنوان کرد: مرگ بر من، مرگ بر من. مرگ بر منی که با دستان خودم جسد تکه تکه شده پدرم را از زیر آوارها بیرون کشیدم. مرگ بر منی که در جبهه مجروح شدم و سر و کمرم ترکش خورد و در بیمارستان شهید کلانتری دزفول یک هفته بستری شدم، پس از یک هفته دوباره به جبهه برگشتم. (در این لحظه دانشجویان شعار بسیجی واقعی؛ باکری و صادقی را سر دادند.)

او در برابر انتقادهای مخالفان خود گفت: من خاک پای همه بسیجی‌ها هستم.

این عضو فراکسیون امید در پایان با اشاره به روایتی از امام علی (ع) اظهار داشت: در زمان خلافت خلیفه دوم دادگاهی تشکیل شده بود. امام علی (ع) یک طرف دعوا بود و یک فرد از اقلیت‌های دینی طرف دیگر آن. هنگامی که جلسه دادرسی شروع شد، خلیفه دوم به امام علی (ع) گفت یا ابوتراب! در کنار طرف دیگر بنشین. وقتی جلسه دادگاه ختم شد، عمر بن خطاب چهره حضرت را دید و احساس کرد ایشان راضی نمی‌آیند. به حضرت گفت یا ابوتراب! بدت آمد که گفتم کنار او بنشین. مگر قرار نیست همه افراد یکسان باشند. حضرت علی (ع) گفتند از این مسئله بدم نیامد بلکه از این مسئله بدم آمد که مرا با کنیه صدا زدی و باید مرا همانند طرف دیگر دعوت صدا می‌زدی و اسم کوچکم را می‌گفتی. در عرب، کنیه را برای احترام می‌گویند. باید مرا مساوی صدا می‌زدی. این ایده امام علی(ع) و رهبران ماست.

انتهای پیام/ ایلنا

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد