امروز

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۱:۰۹ قبل از ظهر

سایز متن   /

دادگاه+دادگستری+قانون

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: «علی خدایی» عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار کشور در گفت و گو باخبرنگاران، اظهار داشت: در کمال تعجب می‌بینیم که وزارت کار بدون اعتنا به اعتراض گروه‌های صنفی کارگری، بسته‌های اشتغالزایی غیر عملی و غیر علمی خود را در قالب دو طرح کارورزی و مهارت آموزی در محیط کار به مرحله اجرا درآورده است.

طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی و طرح کارورزی به ترتیب از ۱۳ اردیبهشت و ۱ تیر  سال جاری توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرایی شده‌اند و از زمان انتشار اجرای این دو طرح گروه‌های صنفی کارگری بارها مخالفت خود را اعلام کرده‌اند.

به غیر از کارگران که مدعی‌هستند دولت برای دور زدن حقوق الزامی بنیادین کار، پروژه مربوط به تدوین و اجرای طرح های یاد شده را بدون اطلاع تشکل‌های صنفی کارگری آغاز کرده است، چهره‌های کارفرمایی نیز نارضایتی خود را از این اجرای این دو طرح اعلام کرده‌اند.

عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار کشور، افزود:  از آنجا که دو طرح فوق الذکر خلاف مقاوله نامه ۱۴۲ سازمان جهانی کار هستند این تشکل کارگری در راستای وظایف صنفی که طبق قانون برعهده گرفته است، پیگیری‌های قانونی خود را برای شکایت از دو طرح کارورزی و مهارت آموزی در مراجع داخلی و خارجی انجام خواهد داد.

مقاوله نامه شماره ۱۴۲ سازمان جهانی کار در باره توسعه منابع انسانی است که پیرامون موضوعات گوناگونی مانند  راهنمایی های شغلی، آموزش حرفه ای منابع انسانی تصویب و به کشور های عضو سازمان بین المللی کار جهت اجرا ابلاغ شده است.

وی با اشاره به انتشار متن ابلاغیه این دو طرح در هفته‌های گذشته، افزود: بر این اساس در مرحله اول شکایت خود را از طریق دیوان عدالت اداری و کمیسون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌کنیم و اگر این امر به نتیجه نرسید حتما شکایت خود را از طریق سازمان جهانی کار پیگیری می‌کنیم.

علاوه بر مغایرت با مقاوله نامه ۱۴۲ به اعتقاد کنشگران صنفی کارگری مفاد این دو طرح در تعارض با فصل پنجم قانون کار، اصل ۲۸ قانون اساسی و ماده ۷۱ قانون برنامه ششم توسعه قرار دارد.

این عضو کارگری شورای عالی کار در ادامه با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با مسئولان اجرای این دو طرح برای متوقف نمودن اجرای آنها، افزود: بارها در خصوص عواقب اجرای این دو طرح که یادآور طرح استاد شاگردی و لایحه اصلاح قانون کار هستند بره دولتی‌ها تذکر داده بودیم و حتی جلسات خود را به خاطر اجرای طرح مهارت آموزی متوقف کرده بودیم.

عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار کشور افزود: از این رو اجازه نمی‌دهیم به ظاهر کارشناسان حوزه اشتغال وزارت کار با طرح‌های غیر علمی و غیر عملی که مبنای قانونی ندارند و غیر قانونی نیز هستند امنیت شغلی و حقوق کارآموزان جدید الورود را به خطر بی‌اندازند.

منبع:خبرگزاری ایلنا

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد