امروز

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۸:۰۵ بعد از ظهر

سایز متن   /

۴۶۷۲۹۰۵_۹۳۷

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان:  هژیر کیانی با اشاره به روش‌های مختلف مبارزه با گرد و غبار و مهار کانون‌های ریزگردها اظهار کرد: “نقش‌بندی خاک” برای کنترل کانون‌های ریزگردی، روشی است که در کشورهای مختلفی که با این پدیده مواجه بوده‌اند، با دستگاه‌های مختلف اجرا شده و موفقیت‌آمیز بوده است.

وی گفت: ویژگی ممتاز شیوه نقش‌بندی خاک در این است که به کمک نزولات جوی هر منطقه و همسو با طبیعت و با روشی سازگار با طبیعت و بدون نیاز به هزینه‌های سنگین کاشت و آبیاری و نگهداری که در حال حاضر در خوزستان در حال انجام است،‌ به یک پایداری در کنترل ریزگردها خواهیم رسید.

دبیر انجمن دوستداران محیط زیست و طبیعت خوزستان با اشاره به طرح نهال‌کاری در برخی اراضی کانون گرد و غبار که اجرای آن در استان خوزستان آغاز شده است، افزود: هزینه مبارزه با ریزگردها به شیوه نهال‌کاری چهار میلیون تومان در هکتار بیش از روش ”نقش‌بندی خاک” است؛ روشی که سازگار با طبیعت است و نیاز به آب ندارد.

کیانی اظهار کرد: در کمال تاسف با صرف هزینه‌های چند میلیون تومانی برای هر هکتار در حال انجام روشی هستیم ‌که پایداری و اثربخشی اقتصادی ندارد، اما آنچه مهم است اراده دولت و دستگاه‌های اجرایی و پیمانکاران خاص برای انجام هر روشی و به هر قیمتی است که جز اتلاف منابع، دستاورد قابل توجهی ندارد. ضمن این‌که این روش در سطح محدودی قابل انجام است و وابستگی به آب، مساله اساسی این روش در شرایط کنونی و کم‌آبی خوزستان است.

این محقق محیط زیست افزود: ما برای حل بخش قابل ملاحظه‌ای از سطح کانون‌های ریزگرد ایده داریم و دستگاهی اختراع کرده‌ایم که با یک‌پنجم هزینه‌های موجود در هر هکتار می‌توان با همین اعتبارات، سطح اراضی را تا حدود پنج برابر سطح فعلی به وسیله این دستگاه، تثبیت مکانیکی کرده و با روش ایجاد حفره‌های منشوری و کاشت بذر گیاهان بومی در دوره بارش‌های طبیعی در استان و در یک فاصله زمانی بسیار کمتر از روش‌های نهال‌کاری، کانون‌های ریزگرد را کنترل و حتی ارزش افزوده علوفه‌ای یا گیاهان دارویی ایجاد کرد.

کیانی گفت: این ایده، برگزیده چندین همایش معتبر علمی بوده ولی از سال ۸۹ تا به حال علی‌رغم صرف هزینه‌های شخصی، از طرف هیچ دستگاهی حمایت نشده‌ایم. بارها مکاتبه کردیم، اما هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم. آنچه در این مدت چند ساله می‌توانست اتفاق بیافتد، پوشش بخش وسیعی از کانون‌های ریزگرد با استفاده از این روش بوده که به دلیل عدم توجه دستگاه‌های دولتی حتی در سطح آزمایشی نیز به ما اجازه ‌کار و فعالیت نداده‌اند.

وی با گلایه از دستگاه‌های دولتی متولی اظهار کرد: حذف محققان و سازمان‌های مردم‌نهاد از گردونه خدمت به کشور توسط برخی دستگاه‌ها و شرکت‌ها برای استان خوزستان و کشور خسارت‌بار است و نگاه متعصبانه تصدی‌گری محض دولتی و پیمانکاران و شرکت‌های خاص بر انجام چنین فعالیت‌هایی، تاکنون برای کشور و منابع طبیعی و محیط زیست دستاوردی نداشته است و تداوم آن به نفع کشور نخواهد بود.

منبع:خبرگزاری ایسنا – مرکز خوزستان

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد