امروز

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۶:۳۱ بعد از ظهر

سایز متن   /

به بهانه روز جهانی داور با بیان ساده عملکرد یکساله کمیته داوران فدراسیون تکواندو ایران بررسی می‌شود.

پس از انتخابات مجمع تکواندو در سال گذشته و تکیه زدن پر افتخار ترین ورزشکار کشور بر کرسی ریاست ، هادی ساعی بعنوان رییس فدراسیون تکواندو جمهوری اسلامی ایران انتخاب و توسط وزیر ورزش و جوانان منصوب شد.
به طبع در راستای تغییرات انجام شده و در جهت همدلی بیش از پیش بین کارگروه های فدراسیون تکواندو کلید تغییر رییس کمیته داوران تکواندو نیز زده شد و شهرام اربابی داور درجه یک بین المللی با کوله باری از تجارب بین المللی و با دو بار قضاوت در بالاترین رویداد ورزشی جهان ( المپیک ) به عنوان قاضی القضات کمیته داوران فدراسیون تکواندو منصوب شد.
اربابی با داشتن عناوین و افتخارات متعدد داوری و دو قضاوت پشت هم در المپیک و ثبت عنوان بهترین داور جهان در ویترین و کارنامه افتخارات خود در بدو ورود به کمیته داوران با بهره گیری از فرصت پیش آمده عقیده داشت که نمی‌توان معضلات تکواندو را دید و سکوت نمود و از کنار آن گذشت لذا در مقابل تهدیدات تکواندو کشور قد علم کرده و با برنامه ریزی و سازماندهی شایسته مترصد بهره گیری از نقاط قوت و تجربه گرانبهای خود در جهان و رویدادهای جهانی به مقابله با ضعفهای داوری کشور پرداخت.
اربابی به محض روی کار آمدن با قربال گری و آسیب شناسی در کنار شایسته سالاری و حفظ شآن جایگاه پیشکسوتان مترصد جذب حداکثری از طیف گسترده داوران و علاقمندان کل کشور به دنبال استعدادهای ویژه برآمد ، استعداد ویژه و فنی در کنار روحیه جهادی ، فساد ستیزی ، مردم داری و عدالت محوری در جهت چابک سازی سازوکار کمیته داوران فدراسیون تکواندو.
او که دیدگاهی بین المللی و فرا مرزی داشت ، با انتخابی اصلح ؛ مهدی بهادری را که از،داور درجه یک بین المللی و آشنا به زبان انگلیسی را بعنوان دبیر خود برگزید.
در این حین اربابی و بهادری با نگرشی جهان شمول و سیستمی با طراحی فرآیند پویا و خروج از ایستایی و پیش بینی بازخور بهنگام با بازی گرفتن تمام داوران کشور اعم از بین المللی تا ملی ( حتی درجه دو ملی ) با ریسک بالا و گرو گذاشتن اعتبار گرانبهای خود با رویکردی عملگرایانه و سازوکار نمره دهی کمی و کیفی در کنار آنالیز تک تک داوران از گوشه گوشه کشور خصوصا نقاط محروم ، لیگ کشور با با ترکیبی از جوانان کم میدان دیده و پیشکسوتان خبره استارت زد و با همین دیدگاه سیستمی کاری کرد کارستان تا آنجا که برای اولین بار در تاریخ برگزاری مسابقات کشوری و لیگ های معتبر این رویدادها بدون کوچکترین اعتراض و یا تنش ، با صحت و سلامت به ایستگاه پایانی خود رسید.
از دیگر برنامه های عملیاتی شده ی قاضی القضات تکواندو ، بهره گیری از جایگاه رسمی و قانونی خود بعنوان نائب رئیس داوران اتحادیه آسیا بود. اربابی با اعزام حداکثری داوران به رویدادهای بین المللی و برون مرزی و ثبت بالاترین اعزام نیز رکورد زد و همزمان ۴ داور را در گرند پری و رویداد جهانی، ۱۱ داور را در جام باشگاه های آسیا به میزبانی پاکستان و ۵ داور را علیرغم رقیب بودن برای خود به کمپ المپیک ۲۰۲۴ پاریس اعزام نمود.
و به کرات داوران دیگر را در مسابقات اوپن جهانی اعزام نمود.
رئیس کمیته داوران فدراسیون تکواندو که خیلی پیش تر از این و پس از دو حضور خود در المپیک و انتخاب بعنوان برترین داور جهان نامزد کسب کرسی در اتحادیه آسیا بود و با بی مهری نظر تنگان از این مهم بازمانده و در آن زمان کل تکواندو جمهوری اسلامی ایران از این موضوع متضرر شده ، با روحیه ای خستگی ناپذیر و توکل بالا همراه با صداقت در گفتار و شرافت حرفه ای در رفتار به تلاش مضاعف خود برای سربلندی ایران سرافراز ادامه داد و با معرفی چهره های جدید داور از ایران به جهان و آسیا حضور انحصاری ۲ یا ۳ داور ایرانی را به عدد و رقم ۱۵ طی یکسال ارتقاء داد. و به قول خودش تازه این اول کار در کارنامه یکساله است.
در باب استعداد یابی نیز اربابی با دادن ماموریت به دبیر پر تلاش و خستگی ناپذیر خود ، بهادری را مکلف کرد که با حضور در تمام مسابقات منطقه ای صرف نظر از درجه ی داوری به کشف استعداد و فنی در کشور بپردازد.
و این برنامه و سازماندهی تا آنجا عملیاتی شد که هم اکنون شاهد قضاوت داوران جوان درجه دو در لیگ کشور هستیم.
از دیگر نقاط قوت و قابل بررسی کمیته داوران فدراسیون تکواندو خارج کردن انحصار ناظر بودن در مسابقات از دست تعداد معدودی از افراد بود. و هم اکنون شاهد آن هستیم که با آموزش های ادواری شانش نظارت و حفظ جایگاه برای ناظری و سرناظر ( بعنوان مسؤل داوران یک رویداد حتی با حضور دبیر و یا رئیس کمیته داوران ) برای تمام داوران بین المللی حتی درجه سه IR3 مهیا شده است.
و همچنین میتوان اذعان کرد؛ کمیته داوران فدراسیون تکواندو تنها کمیته فدراسیون است که نه تنها بصورت کارگروهی اداره می‌شود بلکه در خود کمیته داوران نیز با حضور نخبگان ( هم آقایان و هم بانوان ) کمیته فنی دایر است. یعنی تصمیم گیری دیکتاتوری حذف و دیوان سالاری و خرد جمعی در جهت نیل به هدف عالیه جایگزین شده است.
به هر حال طی یکسال اخیر و بعنوان کارشناس درجه یک بین المللی قضاوت می توان نمره بالا و قابل قبولی به کمیته داوران فدراسیون تکواندو داد و به انتخاب و اعتماد هادی ساعی دستمریزاد گفت. ان شاءالله خداوند حافظ و ناصرتان باشد.

 

 

 

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد