امروز

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۷:۳۸ بعد از ظهر

سایز متن   /

۶۵۹۳_۸۵۳

به گزارش خبرنگار شبکه خبری تفکر جوان: جلسه بررسی ریزگردهای خوزستان عصر امروز در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد.

کوروش بهادری مدیرکل هواشناسی استان خوزستان در این جلسه اظهار داشت:  بر اساس پیش بینی‌های به عمل آمده میزان آلودگی تا روز چهارشنبه همچنان ادامه دارد.

وی افزود: در همه استان‌ها مانیتورهایی برای تشخیص میزان غلظت هوا وجود دارد که در استان خوزستان نیست، نیازمند ۲ دستگاه پایش هوا هستیم که هر کدام به ارزش ۱۸۰ میلیون تومان است.

برزکاران مدیر منابع طبیعی استان خوزستان نیز با بیان اینکه مطالبات و اعتبارات برای پیگیری ریزگردها از محل اعتبارات ناپایدار تعیین می‌شوند، گفت: با توجه به اینکه نهال‌های کاشته شده ممکن است خشک شوند جهت آبیاری این نهال‌ها نیازمند ۹ میلیارد تومان اعتبار هستیم، درخواست داریم که نسبت به این موضوع اقدام ویژه‌ای صورت گیرد.

وی افزود:شناسایی کانون‌های گرد و غبار در خوزستان صورت نمی‌گیرد که اگر این اتفاق انجام شود راه ‌حل‌های مقابله با این پدیده نیز بهتر مشخص می‌شوند.

مدیر منابع طبیعی استان خوزستان با بیان اینکه سیاست و مصوبات هیئت وزیران در راستای خشکسالی در کشور نیست، عنوان کرد: این مصوبات در زمان پرآبی برای کشور تدوین شده‌اند که پیشنهاد می‌شود این مصوبه‌ها بازنگری و اصلاح شوند.

احمد سیاحی معاون عمرانی استاندار خوزستان نیز در این نشست گفت: تاکنون یک مرجع قانونی و قابل قبولی عدد مشخصی مبنی بر اینکه منشا ریزگردها خارجی یا داخلی است اعلام نکرد.

وی عنوان کرد: جنگل سازی ۲۰۰ هکتار از زمین‌های خوزستان که مقرر بود توسط وزارت نفت انجام شود می‌تواند جزو مطالبات استان باشد و ما  آن را مطالبه کنیم.

در این نشست همچنین غلامحسین خواجه رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار داشت: تمام دستگاه‌های دولتی پروژها و راه‌حل‌ها و مشکلات پیشروی خود برابر گرد و غبار را اعلام کنند زیرا با این روش بهتر می‌توانیم به مقابله با گرد و غبار بپردازیم.

وی افزود: دانشگاه شهید چمران اهواز طرحی برای مرکز رصد و پایش اقلیم هوا آماده کرده است.

اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این جلسه گفت: بر اساس مصوبات هیئت دولت ۵۰ میلیارد تومان برای بهداشت، تجهیز آزمایشگاه‌ها و تجهیز مراکز درمانی خدماتی تعیین شد که تا کنون هیچ بودجه‌ای با این موضوع دریافت نشده است.

وی افزود: برای تعیین شاخص گرد و غبار نباید به میزان ۱۰ میکرون اکتفا کرد بلکه به ذرات کمتر از این مقدار نیز باید توجه داشت. با توجه به شرایط بحرانی که اکنون خوزستان با مواجه است و مصوبه دولت مبنی بر اینکه ۲/۱ درصد از بودجه دولت در شرایط بحرانی باید در اختیار ستاد بحران قرار بگیرد این اتفاق در این استان نیز انجام شود.

لاهیجان‌زاده مدیرکل محیط زیست خوزستان نیز گفت: در شورای سلامت تصویب شده که شهرداری‌ها باید درختان را تا ۱۵ مهرماه هرس کنند اما تاکنون حتی ۲۰ درصد هم انجام نشده که وضعیت قابل قبولی نیست و این موضوع نیز باید پیگیری شود.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در نشست بررسی ریزگردها ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن ماه محرم اظهار داشت: خدا را شاکر هستیم که همه ادارات به اندازه توان خود در خصوص موضوع ریزگردها جدیت ویژه‌ای را به خرج می‌دهند.

وی افزود: تا کنون دلیل اصلی باران اسیدی مشخص نشده است اما مهمترین متهم در این موضوع گیاه کنوکارکوس است. سعی شود محل گردافشانی این گیاه در سطح شهر هرس کاری شوند. که این کار را شهرداری باید انجام دهد و انتظار داریم همه به صورت ویژه این موضوع را پیگیری کنند.

استاندار خوزستان در خصوص ریزگردها عنوان کرد: مقرر شد وزارت نفت نزدیک ۱۰۰ میلیارد اعتبار جهت ۱۷ هزار هکتار تامین کند. پیگیری‌ها در حال انجام است امیدواریم پس از تصویب نهایی دولت این کار هر چه سریعتر انجام شود.

وی گفت: جهت تامین اعتبارات ریزگردها با نوبخت صحبت شده است که وی دستور داد که این لایحه زیر نظر دولت و از ماده ۱۰ و ۱۲ انجام شود،

رئیس شورای اداری خوزستان بیان کرد: لازم است که اقدامات تامینی برای رضایت و اطلاع رسانی عموم شهروندان انجام شود و این وظیفه عمومی است.

وی تصریح کرد: لازم است که ۴ دستگاه دیجیتال در ۴ نقطه اهواز جهت تعیین میزان آلاینده‌ها نصب شود تا همه مردم از وضعیت هوا به صورت دقیق باخبر شوند.

استاندار خوزستان گفت: مقرر شد که بیمارستان نیمه کاره فولاد از این شرکت خریداری شود تا پس از تکمیل توسط دولت به عنوان بیماران تنفسی راه‌اندازی شود.

شریعتی خاطرنشان کرد: لازم است که منابع طبیعی، شرکت نفت، دانشگاه‌ها و سازمان هواشناسی مردم را از وضعیت هوا مطلع و برای این موضوع امکانات لازم را خریداری کنید.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد