امروز

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۶:۱۹ بعد از ظهر

سایز متن   /

به گزارش هورنیوز: همایش استانی خوزستان و دولت یازدهم با معرفی دستاوردهای طرح تحول سلامت صبح امروز با حضور ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، نمایندگان مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، استاندار خوزستان و برخی از مدیران حوزه درمان و بهداشت در تالار مهتاب کتابخانه مرکزی اهواز برگزار شد.

در خوزستان با معضلات نوظهوری مواجه هستیم

اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه جندی شاپور اهواز در این همایش با اشاره به اینکه در آغاز کار مشکلات بی شماری وجود داشت، اظهار کرد: باوجود آنکه در برنامه چهارم و پنجم توسعه اقتصادی پیش بینی شده تا مردم ۳۰درصد هزینه های درمان را پرداخت کنند، اما قبل از طرح تحول نظام سلامت ۶۰ درصد هزینه های درمان از جیب مردم پرداخت می شد.

وی با بیان اینکه خانواده هایی که بیماران صعب العلاج داشتند به علت هزینه های بالا، به زیر خطر فقر کشیده شده بودند، افزود: میزان بهره مندی افراد متمول از خدمات درمانی و سلامت بیش از مناطق کم برخوردار بود. ریاست جمهوری در شورای اداری آبادان به صرحت اعلام کرد که وضعیت درمان خوزستان پس از سیستان و بلوچستان است.

ایدنی با اعلام این خبر که پس از انقلاب هیچ بیمارستان جدیدی در اهواز ساخته نشده است، یادآور شد: در سفر وزیر بهداشت و درمان به استان خوزستان ۱۷۶ میلیارد تومان برای اجرای طرح تحول نظام سلامت در گام نخست اختصاص داد.

وی به شرایط خاص استان خوزستان اشاره و خاطر نشان کرد: استان خوزستان باوجود مرزهای آبی و خاکی، مدخل وزودی کالاهای استراتژیک غدایی و تردد زیاد در جاده های استان در شرایط خاصی قرار دارد.

رئیس دانشگاه جندی شاپور اهواز در ادامه افزود: در استان خوزستان، علاوه بر شرایط اقلمی و شرجی و گرما در خوزستان با پدیده های نوظهوری مانند گرد و خاک، مشکلات آب شرب و فاضلاب مواجه هستیم.

 وظیفه دولت توسعه سلامت و امنیت است

همچنین غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در این همایش با اشاره به اینکه وجود عدالت در بحث درمان و سلامت بیش از هر جای دیگر احساس می شود، اظهار کرد: وظیفه دولت توسعه امنیت و سلامت است نه احداث کارخانه.

وی افزود: باید زمینه ایجاد و دسترسی مناسب مردم به سلامت ایجاد شود از همین رو دولت اهتمام زیادی به اجرای طرح تحول نظام سلامت داشت.

شریعتی با بیان اینکه یکی از زمینه های افزایش تورم در کشور بالا بودن هزینه های درمانی بود، تصریح کرد: مسأله درمان و سلامت تنها در کشور ما مطرح نیست و به دلیل اهمیت آن یکی از دغدغه های تمام کشورهای جهان می باشد.

وی با اعلام اینکه باید به شرایط پایدار در بحث حوزه درمان برسیم، یادآور شد: اگر رضایت مندی مردم متناسب با هزینه های این بخش حاصل نشود قطعا به نتیجه مطلوب نرسیده ایم.

استاندار خوزستان ادامه داد: متولی بخش سلامت وزرات بهداشت و درمان است اما این بدان معنا نیست که تمام امور بر دوش این وزراتخانه می باشد بلکه وزرات بهداشت و درمان و دانشگاه های علوم پزشکی وظیفه نظارت و پایش را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه بخش سلامت، آب و فاضلاب در استان خوزستان از شرایط ناپایداری برخوردار است، اظهار کرد: وظیفه دولت است که این مسائل را حل و حق مردم است که مطالبه بهبود شرایط را داشته باشند.

شریعتی افزود: استان خوزستان دارای منابع آبی فراوانی است از همین رو باید از آب شرب سالم و سیستم فاضلاب خوبی بهره مند باشند.

وی خاطر نشان کرد: حدود هزار میلیارد تومان لوله و تجهیزات به این منظور خریداری شده و امیدواریم شاهد اصلاح سیستم آب شرب باشیم و پس از آن نیز باید به فکر احیای رودخانه کارون باشیم.

********************

مشکلات اساسی حوزه بهداشت و درمان در طرح تحول سلامت مغفول ماند

همایون یوسفی نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون نیز در این همایش با اشاره به اینکه وظایف حکومت ها تأمین سلامت، امنیت و آموزش است، اظهار کرد: به واسطه تلاش تمام مسئولان امروز خوشبختانه در حوزه امنیت مشکلی وجود ندراد.

وی افزود: باید در حوزه آموزش و سلامت مردم بیش از گذشته تلاش کنیم تا شاخص های بهداشتی در عرصه های اجتماعی نمود بیشتری داشته باشد.

یوسفی با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت با تمام مزایا و معایبش مورد استقبال مردم قرار گرفت، تصریح کرد: درحال حاضر اقتصاد مردم به خاطر پرداختی کمتر در حوزه درمان، ثبات بیشتری پیدا کرده است.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح، انگیزه در بین پرسنل شبکه بهداشت هم نمود بییشتری پیدا کرده است اما یکی از معضلات طرح تحول نظام سلامت نبود توسعه پایدار برای طرح تحول می باشد چراکه در این مسیر راهکار ثابتی پیش بینی نشده است.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون با اشاره به اینکه در این طرح بیشتر بار بر دوش دولت است و جایگاهی برای بخش خصوصی تعریف نشده، یادآور شد: بنظر می رسد در اجرای طرح تحول سلامت اندکی تعجیل شد و از همین رو متناسب با زیرساخت ها پیش نرفتیم.

وی با بیان اینکه در این طرح پول نقش مُسکن را پیدا کره، خاطر نشان کرد: بسیاری از مشکلات این حوزه نادیده گرفته شده و اصل مشکلات حوزه درمان و بهداشت مغفول ماند.

یوسفی یکی دیگر از ایرادات این طرح را یکسان نگری نسبت به مناطق مختلف عنوان کرد و افزود: باید در آینده در این خصوص بازنگری صورت گیرد تا هر منطقه باتوجه به امکانات خود از آن بهره مند شوند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد