امروز

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۶:۴۵ بعد از ظهر

سایز متن   /

۱۳۹۴۰۹۲۶۰۰۰۱۲۴_photoa

به گزارش خبرنگار شبکه خبری تفکر جوان: شهلا عموری در نخستین نشست استان‌های خرما‌خیز کشور که با حضور ۵ استان تولیدکننده خرمای کشور برگزار شد با بیان اینکه این نشست اولین‌بار است در استان برگزار می‌شود اظهار کرد: هدف از تشکیل این نشست کمک به بهبود وضعیت نخلستان‌های کشور، اصلاح روش‌های کشت نخیلات و ارائه راهکارهای پیشنهادی است.

وی ادامه داد: آشنا کردن بیشتر مردم برای مصرف خرما، بالا بردن سرانه مصرف، ایجاد دبیرخانه مشترک بین استان‌های خرماخیز و ایجاد نشست‌های فصلی از اهداف دیگر و مهم این نشست است.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به تکرار ۴۲ بار نام خرما در قرآن کریم به عنوان میوه بهشتی بیان کرد: یاد کردن کتاب قرآن از این میوه نشان از اهمیت و ارزش آن در بین میوه‌ها است.

عموری خاطرنشان کرد: خرما از تولیدات مهم کشاورزی خوزستان است و چیزی حدود ۴۲ هزار و ۱۹۵ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه ۵/۱۵ از مساحت کشور مربوط به نخیلات است گفت: این میزان تولید چیزی حدود ۱۸۵ هزار تن تولید خرما را در بر دارد که ۴/۱۴درصد آن در خوزستان تولید می‌شود.

عموری با اشاره به تولید انواع خرما برحی، گنتار، استعمر و زاهدی در استان توضیح داد: ۷/۶۶ هزار تن خرمای استعمران،۱۲۷ هزار تن خرمای دیگر در استان تولید می‌شود.

وی گفت: در استان خوزستان ۲۵ درصد خرمای توافقی خریداری می‌شود که ۴۵ هزار تن آن برای مصرف خانگی و ۱۴ درصد مصرف صنعتی است و به منظور استفاده در صنایع تبدیلی با ظرفیت اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای ۲۵ هزار نفر مورد استفاده واقع می‌شود.

عموری تشریح کرد: ۶۴ درصد از سطح زیر کشت نخیلات در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده است که در سال‌جاری ۹ هزار هکتار به این میزان اضافه شد.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز در پایان ابراز امیدواری کرد: این نشست منشا خیر و برکت برای استان‌های خرما خیز کشور شود.

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد