امروز

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۶:۱۱ قبل از ظهر

سایز متن   /

img15340721

کی‌خسرو چنگلوایی در گفتگو با شبکه خبری تفکر جوان اظهار کرد: محور وضعیت کشاورزی استان خوزستان با توجه به تنوع نوع اقلیم استان زیرساخت‌های انتقال آب، عملیات درون منطقه، زهکشی و… است.

وی با بیان اینکه خوزستان مهم‌ترین قطب کشاورزی در کشور است، توضیح داد: سالانه میزان تولیدات باغی، زراعی، دامی و شیلات استان ۱۴و نیم میلیون تن است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان خوزستان با اشاره به توانایی افزایش ظرفیت محصولات در استان گفت: ۱۲ درصد محصولات کشاورزان کشور و ۱۷/۶ محصولات زراعی کشور در استان خوزستان تولید می‌شود.

چنگلوایی بیان کرد: با خرید تضمینی که در زمینه گندم داشتیم به مدت ۵ سال پیاپی عنوان اولین تولیدکننده گندم در کشور را کسب کردیم.

وی یادآور شد: استان خوزستان گندم ۱۱ و نیم میلیون نفر در کشور معادل ۱۵ درصد جمعیت کشور را تامین می‌کند.

چنگلوایی با اشاره به تولید۲۰ درصدی کلزا در استان متذکر شد: این میزان تولید به آنچه مورد انتظار ما است بسیار فاصله دارد.

وی با بیان اینکه استان خوزستان در تولید سبزی، صیفی‌جات، گل رز و نرگس مقام دوم را در کشور را دارد، توضیح داد: زمین‌های کشاورزی در استان خوزستان ۳ بار در سال قابلیت کشت محصولات مختلف را دارند.

وی تشریح کرد: مجموع سطح زیر کشت باغات خرما اعم از بارور، نهال و غیر بارور۶۹ هزار هکتار، مجموع تولیدات باغی ۳۰۴ هزار تن که از نظر سطح ۲/۳ باغات کشور و از نظر تولید ۱/۸ کشور است.

چنگلوایی ادامه داد: این آمارها زنگ هشداری است تا از طریق کارهای پژوهشی، مدیریت اجرایی کارهایی را در زمینه بالا بردن تولید در واحد سطح انجام دهیم، هرچند الگوی کشت متفاوت است.

وی با بیان اینکه در رابطه با تولید خرما ۴۲ تا ۴۳ هزار هکتار سطح زیر کشت بوده که از این میزان ۳۵ هزار هکتار بارور است، ادامه داد: نخیلات ۶۲ درصد باغات استان را شامل می‌شود که تولیدات آن از ۱۸۵ تا ۱۹۰ هزار تن متغییر است.

چنگلوایی تصریح کرد: بر اساس آمار سال ۹۳ تقریبا ۱۳/۸ درصد خرمای کشور در استان تولید می‌شود و خوزستان بعد از کرمان و سیستان و بلوچستان مقام سوم کشور را دارد.

وی با اشاره به ۴۰ تا ۵۰ درصد صادرات خرما از استان خوزستان خاطرنشان کرد: صادرات خرما نقش مهمی در صادرات محصولات غیرنفتی و ارزآوری دارد.

چنگلوایی با اشاره به پیش‌بینی خرما در برنامه ۶ و ۷ توسعه کشور گفت: پیش‌بینی می‌شود سطح باغات خرما از ۶۹ هزار هکتار به ۱۱۵ هزار هکتار افزایش پیدا کند.

وی لزوم اجرایی برنامه‌های ششم و هفتم توسعه در بخش خرما اصلاح باغات، بهبود وضعیت اجرایی و افزایش عملکرد در واحد سطح عنوان کرد و افزود: یکی از پروژه‌های شاخص در ارتباط با خرما شبکه آبیاری ۳۲ هزار هکتاری خرمشهر و آبادان است.

چنگلوایی با بیان اینکه برخی مشکلات صنعت خرما خاص استان است و برخی عمومیت دارد، توضیح داد: ۳۰ درصد نخیلات فرسوده و سن بالایی دارند که نیاز به اصلاح و بازسازی دارند.

وی با ابراز تاسف از اینکه بخش عمده‌ای از نخیلات خرمشهر و آبادان در اثر جنگ از بین رفت، گفت: متاسفانه علاوه بر جنگ، مهاجرت و از بین رفتن فرهنگ نخل‌داری سبب از بین رفتن این محصول شده است.

چنگلوایی ادامه داد: در شهرهای آبادان و خرمشهر اشتغال و فرهنگ نخل‌داری متوقف شده و رابطه استاد و شاگردی کار نخل‌داری به دلیل مهاجرت از بین رفت.

وی ریزگردها را عاملی عنوان کرد که بر کیفیت و کمیت خرما در استان تاثیر گذاشت و سبب شد خسارت زیادی متوجه این محصول شود.

چنگلوایی با بیان اینکه قیمت تضمینی خرید خرما با هزینه‌های تولید همخوانی ندارد، توضیح داد: با کارهایی که در این زمینه انجام شد، منتظر قیمت تضمینی نماندیم و با یک قیمت توافقی که حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد بیشتر از قیمت تضمینی است، خریداری کردیم.

وی در پایان با اشاره به مشکلات نخیلات در شهرهای استان و تاثیر ۵۶ درصدی نخیلات از سد گتوند، گفت: نخیلات شادگان به دلیل آب و نخیلات خرمشهر و آبادان به دلیل بالا رفتن EC آب دچار مشکلاتی زیادی شده‌اند، به‌طوری که حجم تولید خرما را کاهش داد.

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد