امروز

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۳:۲۹ بعد از ظهر

سایز متن   /

zhivd , jphgdg

سجاد ظاهری تحلیلگر سیاسی نوشت: محمدرضا عارف از ریاست شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان کناره‌گیری کرد و دیروز گفت: «تا زمانی که شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تشکیل نشود، هیچ بحثی درباره ریاست این شورا نخواهیم داشت و تاکنون همچنین بحثی نشده است.» البته فارغ از این کناره‌گیری، دور از انتظار نبود که عارف سکوت خود را بشکند و به انتقاد از دولت بپردازد. این نقدها در حالی است که طیفی معتقد بودند فشار دلواپسان برای دولت روحانی کافی است و نباید نیروهای همسو در فضای علنی به انتقاد از دولت بپردازند و طیف دیگر تاکید داشتند انتقادات علنی موجب تحرک بیشتر دولت می‌شود. نکته قابل تامل این است که عارف به انتقاد از برخی امور پرداخته که موضوع شخصی دولت است؛ مانند رویکرد مدیران!

uvt291

فصل اول: گلایه عارف از سختی‌ها

دیروز عارف گلایه‌هایی داشت که برخی از آنها محل تامل است. رئیس فراکسیون امید در ابتدا پیکان انتقادات را به سمت اردوگاه اصلاحات گرفت و تاکید کرد که «خواهش من از درون جبهه اصلاحات این است که قدر انسجام را بدانند. ما اگر دچار غرور و خودبزرگ‌بینی شویم، گرفتار خواهیم شد. من انتقادات احزاب اصلاح‌طلب را می‌پذیرم و معتقدم عملکرد شورای عالی سیاستگذاری باید نقد شده و اشکالات آن برطرف شود. اما باید بپذیریم که فقط یک شورا و یک مرکز فرماندهی داشته باشیم. یادمان نرود سال ۹۰ در انتخابات مجلس چه جایگاهی داشتیم. یادمان نرود سال ۸۴ چه اتفاقی افتاد. برای حفظ انسجام هم باید آستانه تحمل خود را افزایش دهیم. در مقطع فعلی حرکت جبهه‌ای لازم است و همه باید در این مسیر گام‌برداریم. ما اگر خوب عمل کنیم مردم هم با ما خواهند بود، زیرا معتقدم اکثر مردم گفتمان اصلاحات را پذیرفته‌اند.» او همچنین گفته است: «ائتلاف ۹۴ برای اصلاحات هزینه داشت و بعضی اقدامات ما سوالاتی را برای جوانان اصلاح‌طلب ایجاد کرد. ما در این ائتلاف برخی چهره‌های حزبی اصلاحات را کنار گذاشتیم و اصلاحات به خاطر رویکرد خود یعنی عقلانیت و آرامش این هزینه را تحمل کرد.» عارف به این موضوع هم اشاره داشته است که «حملات دو هفته اخیر به فراکسیون امید بی‌دلیل نیست زیرا ما توانستیم دو نفر از اعضای این فراکسیون را به عنوان ناظر در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب انتخاب کنیم. از دو ساعت بعد از این اتفاق، حملات به فراکسیون امید در فضای مجازی آغاز شد. البته شعار ما آرامش و امید است، اما جریانی می‌خواهد فراکسیون امید را در جایگاه اپوزیسیون قرار دهد. هر چند من بارها مطرح کردم که ما جریان اصلی و اصیل انقلاب و نظام هستیم، اما باید خیلی هم مراقب باشیم که در جایگاه اپوزیسیون قرار نگیریم.»

۱۳۹۵عارف۶۴

فصل دوم: گلایه عارف از دولت

وی سپس انتقادات به دولت را آغاز کرد: «احساس می‌شود در خیلی از دستگاه‌ها شعار تغییر که مردم به آن در اسفند ۹۴ رأی دادند درک نشده است. برخی دستگاه‌های اجرایی در هفته‌های اول مجلس بسیار فعال بودند و گله ما این است چرا آنها در راستای مطالبات مردم فعالیت خود را مدیریت نمی‌کنند. مردم خواهان تغییر در نگرش‌ها هستند. ۵۰ یا ۶۰ درصد مدیران دستگاه‌ها متعلق به دوران گذشته هستند که با دولت همراهی نمی‌کنند.» رئیس فراکسیون امید با بیان اینکه بحث استیضاح برخی وزرا توسط دوستان ما به حق مطرح است، گفت: «چرا برخی مدیران که به بهانه وجود مجلس نهم در ابتدای دولت سرکار آمدند، تغییر نکردند؟ چه تلاشی برای تغییر فضای امنیتی دانشگاه‌ها انجام شده است؟ موضع ما این است که هر گروه دانشجویی باید برای فعالیت میدان داشته باشد. نباید فضا برای یک طرف بسته شده و طرف دیگر کاملا آزاد باشد. وزارت علوم پاسخ دهد چرا به درخواست برای تاسیس اتحادیه انجمن‌های اسلامی پاسخ نمی‌دهند. البته اصلاحاتی در درون دانشگاه‌ها انجام شده اما این اصلاحات کافی نیست.» وی گفت: «ببینید در زمینه کنسرت‌ها چه جریانی را به راه انداختند. مبنا باید مر قانون باشد و همه دستگاه‌ها مر قانون را اجرا کنند. با چه اختیاری اجازه نمی‌دهند کنسرت در یک شهر برگزار شود.» عارف تاکید کرد: «تحقیق و تفحص را هم جدی می‌دانیم زیرا متاسفانه فساد اقتصادی در اغلب دستگاه‌های ما ریشه دوانده و هر جا احساس نیاز کنیم تحقیق و تفحص را دنبال کرده و آن را هم سیاسی نمی‌کنیم.» وی با اشاره به اینکه دولت پیام تغییر در اسفند ۹۴ را درک کرده و به آن عمل کند، گفت: «اگر دولت عمل کند بهتر از این است که مجلس از اختیارات قانونی خود استفاده کند. ما همواره نقطه نظرات خود را دوستانه به وزرا منتقل می‌کنیم، صبر هم داریم اما انتظار عمل از سوی دولت هم داریم.»

۴۹۵۲۸۵۳_۸۲۴

قبل از محاکمه به گذشته نگاه شود

عارف دیروز گفته بود که «یادمان نرود سال ۹۰ در انتخابات مجلس چه جایگاهی داشتیم. یادمان نرود سال ۸۴ چه اتفاقی افتاد.» اما ظاهرا خودش توجه کافی نداشته است. به عنوان مثال در همین موضوع کنسرت‌ها فراموش نشده روحانی پس ازاعلام لغو کنسرت درمشهد از سوی وزیر ارشاد، تاکید کرد که وزیری حق عقب‌نشینی ندارد و جنتی پس از آن اعلام کرد عامل اصلی لغو کنسرت‌ها علم‌الهدی است! برخی منتقدان دولت یازدهم اگر کمی به عقب بازگردند باید برای حضور خود در مجلس دهم از فضای فراهم شده که ناشی از عملکرد روحانی بوده، سپاسگزار باشند. درباره دیگری عارف اظهار داشته است: «چرا به درخواست برای تاسیس اتحادیه انجمن‌های اسلامی پاسخ نمی‌دهند.» او باید بیش از دیگران مطلع باشد که کلید خانه احزاب در دولت یازدهم به صاحبان اصلی آن بازگردانده شد و احزاب زیادی مجوز فعالیت دریافت کردند. آیا به صرف عدم صدور مجوز برای تاسیس اتحادیه انجمن‌های اسلامی باید اقدامات دولت را به زیر سوال برد؟

I;hfdki

تغییر کابینه از دیدگاه عارف

البته برخی انتقادات عارف جای تامل دارد، مانند تغییر در کابینه. هر چند تغییراتی در سطح معاونان رئیس جمهور از جمله معاونت‌های حقوقی و پارلمانی صورت گرفته است اما انتظارات بیش از این است، اما ظاهرا موضوع تغییر کابینه برای عارف از آن جهت دارای اهمیت است که حضور مدیران دولت گذشته را از حضور در دولت یازدهم نفی می‌کند نه کارایی مدیران! برخی پس از اطلاع از اظهارات عارف چنین مطرح کردند چرا عارف با وجود اطلاع از مشکلاتی که دلواپسان بر سر راه دولت پدید آورده‌اند بنا را بر انتقاد علنی گذاشته است؟ از سوی دیگر او که بر یک مرکز فرماندهی در جریان اصلاحات تاکید دارد، خودش چه گام‌هایی در این راستا برداشته است؟ در نهایت حامیان دولت منکر برخی کم کاری‌های دولتمردان نیستند، اما سعی نمی‌کنند با نقد علنی چراغ سبز به مخالفان نشان دهند تا آنها بر طبل اختلاف دولت و مجلس بکوبند.

سجاد ظاهری – عضو شورای سیاستگذاری شبکه خبری تفکر جوان

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد