امروز

پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۲۱:۵۳ بعد از ظهر

سایز متن   /

حسن علاقه بند دوشنبه در نشست خبری، یکی از مهمترین موانع اجرای طرح توسعه کشاورزی مقام معظم رهبری در خوزستان را تامین نشدن آب مور نیاز این طرح دانست و اظهار کرد: گرچه تلاش های زیادی صورت گرفته که این طرح با وسعت ۵۵۰ هزار هکتار به اجرا درآید اما تا کنون تخصیص آب فقط برای ۳۱۲ هزار هکتار مصوب شده است.
وی دلایل وزارت نیرو برای تخصیص ندادن آب به طرح مقام معظم رهبری را غیر قابل قبول دانست و افزود: اعتقاد داریم که ۵۵۰ هزار هکتار مشکل تامین آب ندارد و بسیاری از اراضی این طرح سال های سال است که کشت آبی انجام می دهند و مجوز آب دارند.

علاقه بند مشکل آب را ترمز سرعت اجرای طرح عنوان کرد و تامین آب مرحله دوم طرح را توسط وزارت نیرو خواستار شد و تصریح کرد: رییس جمهوری به صراحت دستور داده قولی که به مردم خوزستان داده باید عملیاتی شود اما نمی دانیم به چه علت وزارت نیرو در این امر تعلل می کند.

به گفته وی در صورت تصویب سهمیه آب، تا کنون می توانستیم نیمی از طرح را اجرایی کنیم.
طرح توسعه کشاورزی خوزستان و ایلام موسوم به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در سال ۷۵به تصویب رسید اما در سال ۸۷ اجرای آن آغاز شد و از سال ۸۹ سرعت گرفت. ۵۰۰ هزار هکتار از این طرح در خوزستان و ۵۰ هزار هکتار آن در ایلام اجرا می شود.

این مقام مسئول همچنین اظهار کرد: تا کنون ۱۵۲ هزار هکتار از طرح (۴۸ درصد فاز اول) در ۱۸ شهرستان خوزستان و یک شهرستان ایلام اجرا شده که شامل اهواز، باوی، حمیدیه، دشت آزادگان، هویزه، شوش، اندیمشک، دزفول، شوشتر، آبادان، خرمشهر، شادگان، امیدیه، هندیجان، بهبهان، رامشیر، رامهرمز و دهلران است.
وی اضافه کرد: این طرح اکنون ۷۰ کارگاه اجرایی با ۹ هزار و ۲۰۰ نفر نیروی انسانی دارد که ۸۸ درصد آنها نیروهای بومی هستند.

علاقه بند اظهار کرد: ۸۴ هزار و ۷۰۰ هکتار از فاز نخست طرح، در ۱.۵ سال گذشته که منابع مالی از صندوق توسعه ملی تامین شده، اجرا شده است.

وی با بیان اینکه ۱.۵ میلیارد دلار ازمحل صندوق توسعه ملی برای طرح مقام معظم رهبری تصویب شده بود، افزود: پارسال ۳۰۰ میلیون دلار (معادل هفت هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال) به این طرح اختصاص یافته و امسال نیز ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار تصویب شده است که تا کنون چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال پرداخت شده است.

*مشکل در شبکه های اصلی

قائم مقام مجری طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی خوزستان و ایلام در ادامه تصریح کرد: بزرگترین مشکل موجود در طرح را مشکلات در بهره برداری از شبکه های اصلی است.

وی توضیح داد: شبکه های اصلی آبیاری و زهکشی که قبلااجرا شده بودند، دارای اشکالات فنی هستند به همین دلیل اجرای آبیاری تحت فشار را با محدودیت روبه رو کرده و یا مستلزم هزینه مجدد برای احداث شبکه برق و ایستگاه پمپاژ هستند.

علاقه بند افزود: مشکلات فنی شبکه های اصلی باعث شده که آبیاری کم فشار جایگزین آبیاری تحت فشار در برخی اراضی شود.
وی با اشاره به مذاکراتی که با سازمان آب و برق خوزستان انجام شده اضافه کرد: قرار است در فاز دوم طرح اجرای آبیاری کم فشار و تحت فشار آسان تر و با هزینه های کمتری انجام شود.
علاقه بند تاکید کرد: ایستگاه های پمپاژ و زهکش های اصلی هم اکنون نیاز به مرمت و لایروبی دارند.

۵۰ هزار هکتار چغندر قند

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر توجه به مراحل بعدی طرح مقام معظم رهبری را خواستار شد و گفت: نظام بهره برداری و ایجاد تشکل های مردمی برای استفاده از این سرمایه گذاری، برنامه های آموزشی و ترویجی و احداث صنایع تبدیلی و بسته بندی و بازاریابی از مواردی است که باید اتفاق بیفتد تا این طرح به نتیجه مطلوب برسد.
وی با اشاره به فواید کشت چغندرقند و احدا کارخانه های مرتبط ، افزود: ۵۰ هزار هکتار در خوزستان و ۱۰ هزار هکتار در ایلام برای کشت چغندرقند پیش بینی شده است.

علاقه بند همچنین درباره مجوزهای زیست محیطی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اظهار کرد: پیش از این رییس سازمان حفاظت محیط زیست با وزیر جهاد کشاورزی در این باره مکاتبه کرده است که وزارت نیرو در سال های گذشته مجوز اجرای شبکه ها را دریافت کرده است.

وی در پاسخ به اینکه زهاب های طرح ۵۵۰ هزار هکتاری شش برابر طرح توسعه نیشکر است، اظهار کرد: این مساله صحت ندارد زیرا به دلیل افزایش راندمان آبیاری و تسطیح اراضی، آب کمتری مصرف می شود بنابراین، حجم زهاب ها نه تنها بیشتر نیست بلکه کمتر خواهد بود.

*احیای ۲۲ هزار هکتار نخیلات

مدیر ستاد مجری طرح احیای اراضی دشت های خوزستان و ایلام موسسه جهاد نصر در این نشست گفت: طرح توسعه کشاورزی مقام معظم رهبری در خوزستان شامل هفت بخش است و در صورتی که به طور کامل اجرا نشود به نتیجه مطلوب نمی رسد.

احمد مطیعی، نظام های بهره برداری، آموزش و تحقیقات، صنایع و بازاریابی، زراعت و باغبانی و مکانیزاسیون، دام و شیلات و خدمات زیربنایی را بخش های این طرح دانست و افزود: با اجرای کارهای زیربنایی تولید افزایش می یابد بنابراین باید برای بازاریابی برنامه ریزی کرد تا کشاورزان متحمل خسارت کاهش قیمت ها نباشند.

محمد بخشنده مدیر هماهنگی امور حوزه ها نیز در ادامه این نشست گفت: احیای نخیلات آبادان و خرمشهر از اهداف طرح مقام معظم رهبری در خوزستان است.

وی افزود: در همین راستا احیای ۱۰ هزار هکتار از نخیلات در خرمشهر و ۱۲ هزار هکتار در آبادان در برنامه قرار دارد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد