امروز

پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۹:۳۷ قبل از ظهر

سایز متن   /

۱۳۹۴۰۳۳۰۱۲۲۰۳۶۶۷۳۵۵۳۷۲۳۳

اصلاح‌طلبان درسال ۱۳۹۲ با درنظر گرفتن وضعیت کشور به این نتیجه رسیدند اگر در آن شرایط تنها یک شخص باشد که بتواند مشکلات مختلف داخلی وخارجی را مدیریت کند، بدون شک آن شخص آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی است. اما اعلام عدم احراز صلاحیت او موجب شد در ابتدا یاس و ناامیدی برچهره اصلاح‌طلبان بنشیند ولی آیت‌ا… سکان تحولات سیاسی را دردست گرفت و حسن روحانی را به مردم معرفی کرد. بعد از این تدبیر، بدون هیچ وقفه‌ای اصلاح‌طلبان همانند همیشه با اعتماد به آیت‌ا… هاشمی پیمودن مسیری را آغاز کردند که می‌دانستند جز خوبی و پیشرفت نتیجه‌ای برای آنها ندارد؛ تدبیری که به گام اول معرف شد و توانست پرونده هسته‌ای را حل و ایران را به‌ عنوان عضو فعال جامعه بین‌الملل معرفی کند. این پیروزی و مخالفت‌هایی که با آن در درون مجلس صورت گرفت، موجب شد اصلاح‌طلبان با اینکه می‌دانستند تعداد زیادی از نیروهایشان نمی‌توانند به عنوان کاندیدا جواز حضور در انتخابات مجلس را کسب کنند اما با هدف برداشتن سنگ از مسیر تحقق وعده‌های دولت، استراتژی خود را تلاش برای راه نیافتن مخالفان دولت به مجلس دهم تعریف کردند. استراتژی‌ موفقی که به گام دوم معروف شد و اصلاح‌طلبان توانستند به موفقیت‌های خوبی برای جلوس بر کرسی‌های پارلمان دست پیدا کنند که همین حضور آنها سبب شد تا دلواپسان کمتری به بهارستان بروند. موفقیت اصلاح‌طلبان در دو گام ریاست‌جمهوری و مجلس سبب شد تا در اندیشه برداشتن گام سوم باشند که همان شوراهای شهر و روستاها است؛ گامی که برای تداوم پیروزی‌های دولت و رضایت ملت دارای اهمیت زیادی است. درگام سوم، اصلاح‌طلبان قصد دارند علاوه بر اینکه روحانی را برای ۴ سال دیگر ساکن پاستور کنند اما از ساختمان خیابان بهشت که همان شورای شهر است غافل نباشند و سال ۹۶ برای آنها و حامیان شان سال پیروزی در پیروزی لقب بگیرد. تکلیف انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ برای اصلاح‌طلبان مشخص است و آنها اعلام کردند کاندیدایی جز روحانی ندارند اما در انتخابات دیگر که شورای شهر است، اصلاح‌طلبان قصد دارند با گامی بلند اما دقیق و حساب‌شده به بهشت بروند که در مسیر رسیدن به شورای شهر از تجربیات سال‌های ۹۲ و ۹۴ استفاده خواهند کرد. آن طور که مشخص است برای انتخابات شورای شهر مجوزهای بیشتری برای حضور اصلاح‌طلبان به عنوان کاندیدا صادر خواهد شد. بنابراین آنها با استفاده از این فرصت می‌توانند با چهره‌های شناخته شده‌ای قدم در مسیر انتخابات شورای شهر بگذارند

انتخابات شورای شهر، نخستین گام به سوی دموکراسی

مصطفی درایتی فعال سیاسی اصلاح‌طلب ضمن تحلیل برنامه اصلاح‌طلبان در گام سوم به «آرمان» گفت: اگرچه ازانتخابات شورای شهر با نام «گام سوم» یاد می‌شود اما شورای شهر نخستین گام دموکراسی است و باید توجه جدی‌ به شوراهای شهر و روستا داشت. وی با تاکید بر اینکه نباید برنامه‌ریزی درباره شورای شهر را به ماه‌های آخر انداخت، اظهار داشت: گام اول و گام دوم حرکت اصلاح‌طلبان در جایگاه خود از اهمیت زیادی برخوردار بودند ولی درآن دوگام، اصلاح‌طلبان دارای نقاط ضعف و قدرت ویژه‌ای بودند که لازم است آن نقاط ضعف درگام سوم، جبران شود. وی با توجه به همزمان بودن انتخابات شورای شهر و ریاست‌جمهوری افزود: انتخابات ریاست‌جمهوری باعث خواهد شد که اهمیت انتخابات شورای شهر به حاشیه برود و فعالان سیاسی از هم ‌اینک اهمیت این انتخابات را مورد توجه مردم قرار دهند.

در گذشته، فرصت را از دست دادیم

محمد کیانوش‌راد فعال اصلاح‌طلب دیگر نیز درباره جایگاه انتخابات شورای شهر به «آرمان» گفت: انتخابات شورای شهر خصوصا با توجه به رضایت ونارضایتی‌هایی که مستقیما در شهروندان ایجاد می‌کند، از اهمیت زیادی برای اصلاح‌طلبان برخوردار است. درانتخابات شورای گذشته اصلاح‌طلبان با قدرت وارد انتخابات نشدند و فرصت مهمی را در آن زمان از دست دادند. درانتخابات پیش رو البته باید به ثمرات پیروز شدن درانتخابات توجه داشت و با دقت بیشتر، نیروهای خود را انتخاب کنند که در ادامه مسیر آبادی وعمران در شهرها به برنامه‌هایی که توسط اصلاح‌طلبان اعلام می‌شود، پایبند باشند. وی ادامه داد: البته به نظر می‌رسد باید درآینده به شرایط ائتلافی پایبند بود اما این به معنای آن نیست که دقت لازم درمعرفی کاندیداها صورت نگیرد. وی درباره نقش تشکل‌های سیاسی در انتخابات شورای شهر گفت: ضروری است که تشکل‌ها وگروه‌هایی که درائتلاف شرکت می‌کنند، از همان ابتدا نسبت به قبول مسئولیت افراد معرفی‌ شده متعهد باشند تا دچار شرایطی نشویم که در آن افرادی که مورد حمایت قرار می‌گیرند، پس از اخذ رای، راه و مسیر خود که مبتنی بر شناخت فردی است را دنبال کنند. بنابراین افراد معرفی‌شده باید به الزامات تشکیلاتی و عمل به خرد جمعی و مصالح تشخیص داده ‌شده ازسوی نهادهای حامی خود پایبند باشند تا برنامه‌ریزی‌های وعده داده ‌شده در عرصه شهری را به منصه ظهور برساند.

احتمال تایید صلاحیت افراد مطرح اصلاح‌طلب

ولی ا… شجاع پوریان نیز درباره انتخابات شورای شهر به «آرمان» گفت: مهم‌ترین مشکل اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس همواره مشکل تایید صلاحیت آنها بوده است که این دغدغه هنوز هم ادامه دارد. وی ادامه داد: در انتخابات شورای شهر، تایید صلاحیت‌ها توسط مجلس صورت می‌گیرد، هرچند که درمجلس نهم چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب نیز نتوانستند به‌راحتی برای شورای شهر تایید صلاحیت شوند ولی با توجه به وجود نمایندگان آگاه در مجلس دهم، کاندیداهای اصلاح‌طلبان برای شورای شهر با مشکل زیادی برای تایید صلاحیت مواجه نخواهند شد. وی با توجه به تایید صلاحیت اصلاح‌طلبان گفت: احتمالا با انبوه تایید صلاحیت نیروهای فاخر اصلاح‌طلب در انتخابات شورای شهر مواجه خواهیم شد و میزان تایید صلاحیت‌ها باعث خواهد شد لیستی که از هر جهت در راستای خواست ملت است ارائه شود.

ارسال دیدگاه شما

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد