امروز

جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۶:۵۱ قبل از ظهر

سایز متن   /

تلاش برای سرآمدی در تولید با حمایت از ساخت داخل

IMG_20181124_080648_631

 

نگاهی به موفقیت­ها و دستاوردهای یکساله

شرکت ملی مناطق نفت­خیز جنوب به عنوان بزرگ­ترین شرکت تولیدکننده نفت خام کشور، جایگاه ویژه­ای در تامین انرژی و گردش اقتصاد کشور دارد. وجود صدها پروژه فعال در این شرکت علاوه بر ایجاد فرصت­های کسب و کار و رونق اقتصادی استان­های حوزه نفت­خیز واقع در حوزه فعالیت، نقش مهمی در تحقق اهداف عالی نظام در زمینه پیشرفت و تعالی کشور و دستیابی به اهداف برنامه­های توسعه دارد.

مروری بر موفقیت­ها و دستاوردهای شرکت ملی مناطق نفت­خیز جنوب در یکسال گذشته از نهمین نمایشگاه ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان در سال ۱۳۹۶ تا دهمین نمایشگاه در سال ۱۳۹۷ نشان دهنده عزم و اراده و همت و پشتکار مجموعه مدیریت و کارکنان این شرکت برای افزایش و استمرار تولید و دستیابی به اهداف و برنامه­های از پیش تعیین شده منطبق با برنامه ابلاغی از سوی شرکت ملی نفت ایران و مبتنی بر حمایت از ساخت داخل و بومی سازی کالاها و تجهیزات مورد نیاز است. برخی از مهمترین دستاوردها و موفقیت­های این شرکت در یکسال سال گذشته به این شرح است:

 

استمرار تولید نفت خام در مرز ۳ میلیون بشکه در روز

استمرار تولید حدود ۳ میلیون بشکه نفت خام در روز به عنوان مهمترین دستاورد شرکت ملی مناطق نفت­خیز جنوب در یکسال گذشته محسوب می­گردد چرا که رسالت و مأموریت اصلی این شرکت تولید نفت، گاز و مایعات گازی بر مبنای برنامه ابلاغی شرکت ملی نفت ایران است. شرکت ملی مناطق نفت­خیز جنوب حدود ۸۳ درصد نفت و ۱۶ درصد گاز کشور را تولید می­کند و تامین خوراک پالاشگاه­ها و بخش اعظم واحدهای پتروشیمی را نیز عهده­دار است.

 

افزایش تولید تثبیت تولید نفت با راه اندازی ۸ پروژه بزرگ نمکزدایی

در یکسال گذشته ۸ پروژه بزرگ نمکزدایی شامل احداث فاز نخست واحد نمکزدایی اهواز متمرکز، احداث واحد نمکزدایی بی بی حکیمه ۱، احداث واحد نمکزدایی گچساران۳، احداث واحد نمکزدایی هفتکل/ نفت سفید،  توسعه نمکزدایی مارون۱، احداث واحد نمکزدایی رگ سفید ۱، احداث واحد نمکزدایی اهواز۲ بنگستان راه­اندازی شد. راه­اندازی این پروژه­ها علاوه بر افزایش تولید تثبیت تولید، ارتقاء کیفیت‌ نفت‌خام تولیدی، افزایش مانور عملیاتی، رفع محدودیت تولید و همچنین امکان ترخیص تأسیسات قدیمی بدون تحمل بار کاهشی جهت انجام تعمیرات اساسی را به همراه دارد.

 

بازسازی و نوسازی توربوپمپ شماره ۷ بوستر اهواز

بازسازی و نوسازی توربوپمپ شماره ۷ بوستر اهواز در حوزه عملیاتی شرکت بهره­برداری نفت و گاز کارون از شمار پروژه‌های سرمایه‌ای نفت و گاز مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت ملی مناطق نفت­خیز جنوب است که با هدف افزایش ظرفیت انتقال نفت خام اجرا گردید.

نصب کمپرسور هوا و دستگاه تولید نیتروژن کارخانه گاز و گاز مایع ۹۰۰

نصب کمپرسور هوا و دستگاه تولید نیتروژن کارخانه گاز و گاز مایع ۹۰۰ با هدف افزایش ظرفیت و توان تولید این کارخانه به اجرا درآمد؛کارخانه گاز و گاز مایع۹۰۰(۹۰۰NGL ) با ظرفیت اسمی روزانه یک میلیارد و ۳۵۹ میلیون فوت مکعب گاز طبیعی و ۴۰ هزار بشکه میعانات گازی در حوزه عملیاتی شرکت بهره­برداری نفت و گاز گچساران قرار دارد.

نوسازی یک دستگاه توربین گازی در تلمبه­خانه نفت صادراتی اهواز

با نوسازی یک دستگاه توربین گازی در تلمبه­خانه نفت صادراتی اهواز ظرفیت پمپاژ نفت این واحد ۷۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت. این توربین که به دلیل آسیب دیدگی شدید و اشکال فنی سالهای متمادی از مدار عملیات خارج بود با تلاش شبانه­روزی و همت کارکنان مدیریت­های مهندسی و ساختمان، تعمیرات تجهیزات و ماشین­آلات فرآیندی، تولید، شرکت بهره­برداری نفت و گاز کارون، آغاجاری و سایر ادارات نوسازی شد و این توربین هم اکنون در حال کار است.

 

رونمایی از نخستین نرم افزار تفسیر نمودار نگار تولید(PLT )  ساخت داخل

 

نخستین نرم­افزار تفسیر نمودار نگار تولید(PLT )  ساخت داخل که دانش فنی و ساخت آن با تلاش و حمایت شرکت ملی مناطق نفت­خیز جنوب بومی­سازی شد، در سال گذشته رونمایی گردید.  این نرم­افزار پس از طراحی­های پیچیده و بررسی­های بسیار بر اساس داده­های چاه­های شرکت ملی مناطق نفت­خیز جنوب، عملکرد و کارایی آن مورد تأیید کارشناسان ذیربط قرار گرفت. با انجام این پروژه ضمن بومی شدن دانش فنی توسعه نرم افزار تفسیر نمودار نگار تولید، اصل برنامه رایانه­ای آن با کمترین هزینه در اختیار شرکت ملی مناطق نفت­خیز جنوب قرار گرفت و امکان بهینه­سازی مدل بر اساس شرایط چاه­های این شرکت در آینده فراهم خواهد بود.

رونمایی از ۴  قلم کالای ساخت داخل

با تلاش های صورت گرفته در راستای توسعه ساخت داخل، ۴ قلم کالای اساسی صنعت نفت بومی­سازی شد. این تجهیزات شامل روتور کامل کمپرسور گازی سولار C16  با گشتاور ۲۲۵۰۰ دور در دقیقه، پمپ میله­ای مکشی SRP  با طول کورس ۷متر، توان موتور ۴۵ کیلو وات و میانگین ظرفیت ۸۰۰ بشکه در روز، روتور کامل پمپ دیوید براون با کاربرد تزریق آب زائد و ظرفیت ۳۰هزار بشکه در روز و پمپBB3  با گنجایش ۹۶ مترمکعب برساعت، ارتفاع ۲۷۰ متر و قدرت ۱۳۲ کیلو وات است که ساخت آنها در سال ۱۳۹۶ به سرانجام رسید.

امضای ۵ قرارداد پژوهشی با مراکز علمی و پژوهشی

شرکت ملی مناطق نفت­خیز جنوب در سال جاری ۵ قرارداد پژوهشی در حوزه ازیاد برداشت و بهبود تولید ازمخازن(EOR/IOR )»، با مراکز علمی و پژوهشی کشور امضاء کرد. این قراردادها شامل «بهبود روش‌های پردازشی در مناطق با رخنمون سطحی سازند گچساران»، «تعیین جهت و محاسبه مقدار شیب لایه­های زیر سطحی با استفاده از اطلاعات VSP »، «کاربرد ترکیبات نانو برای افزایش راندمان مواد تعلیق شکن جهت کاهش مصرف و هزینه­ها»، «بررسی تاثیر تخلیه مخزن و دیگر عوامل موثر بر مچالگی لوله­های جداری در میادین مارون و کوپال و ارائه راهکار جهت رفع چالش» و «تعیین منشا و پیش­بینی روند گسترش سولفید هیدروژن در مخزن آسماری میدان مارون و ارائه راهکارهای مناسب جهت رفع آن» است که با نمایندگان دانشگاه تهران، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و پژوهشگاه صنعت نفت امضاء شد.

بومی سازی یکی از ده قلم کالای اساسی وزارت نفت

 

اولین تلمبه میله­ای مکشی  موسوم به SRP  که یکی از ده قلم کالای اساسی وزارت نفت است، توسط شرکت ملی مناطق نفت­خیز جنوب با همکاری بخش دانشگاهی طراحی، ساخته و  بر چاه شماره ۵۰ آب تیمور نصب شد. این نوع تلمبه در مسیر جریان تولید نفت قرار گرفته و با ایجاد مکش و یا به عبارت دیگر با بالا بردن انرژی یا هد سیال، به تولید سیال درون چاهی کمک کرده و در چاه­هایی که دارای دبی تولیدی و فشار سر چاهی پائین می­باشند، مورد استفاده قرار می­گیرد. با ساخت و نصب این تلمبه علاوه بر افزایش متوسط تولید روزانه   ۵۰۰ بشکه از هر چاه، صرفه جویی ارزی ۰۰۰/۶۰۰ یورویی  به ازای هر مجموعه تلمبه حاصل خواهد شد.

 

تعمیرات اساسی ۴ کارخانه در مناطق نفت خیز جنوب به صورت هم زمان

 تعمیرات اساسی چهار کارخانه در مناطق نفت خیز جنوب به طور همزمان در بازه زمانی ۱۵ روزه انجام شد که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود. این چهار کارخانه شامل تقویت فشار گاز آسماری اهواز ۵، تقویت فشار گاز مایع مارون ۵، ایستگاه تقویت فشار گاز کوپال بنگستان و واحد مشترک گاز مایع ۷۰۰  است که به صورت همزمان انجام شد. اجرای تعمیرات اساسی کارخانه ها به صورت معمول  ۴۵ روز به طول می انجامد که  علاوه بر صرفه جویی ۳۰ روزه در تعمیرات اساسی در کارخانه های مذکور، از هدر رفتن روزانه  ۵۶ میلیون فوت مکعب گاز نیز جلوگیری به عمل آمد.

IMG_20181124_080645_362

فهرست اقدامات انجام گرفته در خصوص ۴ گروه از ۱۰ گروه خانواده کالایی اولویت دار وزارت نفت

مقدمه :

در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی و حمایت از ساخت داخل بمنظور ایجاد بستر جهت ارتقاء توان بومی سازی و دانش فنی ساخت ، پروژه های ده گروه کالای موردنیاز صنعت نفت ، با ابلاغ وزیر محترم آغاز گردید . در این مدت تلاشهای گسترده ای جهت شناسایی شرکتهای سازنده توانمند انجام پذیرفت که نهایتاً منجر به برگزاری مناقصات متعدد و دریافت پیشنهادهای فناورانه گردید. مگا پروژه ۱۰ گروه خانواده کالایی اولویت دار وزارت نفت با ارزیابی این پیشنهادها بمنظور تعیین سطح آمادگی فناوری ، ساخت و توانمندیهای عمومی سازندگان ، توسط پژوهشکده علم و فناوری دانشگاه شریف و سپس دانشگاه تهران ، وارد فاز اجرایی گردید.

لازم به ذکر است شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بعنوان شرکت معین در ۴ گروه از اقلام دهگانه موصوف تعیین گردیده که فعالیتهای انجام گرفته در این خصوص بشرح ذیل می باشد.

 

تجهیزات سرچاهی (WELL HEAD)

  • تجمیع تقاضاها در سطح وزارت نفت و تعیین مناطق نفتخیز به عنوان شرکت معین تجهیزات سرچاهی
  • صدور ۱۵ تقاضای ساخت تجهیزات سر چاهی
  • شرکت در ارزیابی فناورانه سازندگان تجهیزات سرچاهی
  • انعقاد قرارداد ساخت تجهیزات سرچاهی با ۴ شرکت توانمند داخلی که موفق به کسب حداقل نمره آمادگی فناوران (RL) شده اند
  • ارائه استانداردهای مورد استفاده ساخت، آزمایش و بررسی صحت عملکرد
  • بازدید، پایش دوره ای و نظارت بر انجام تعهدات فناورانه ساخت تجهیزات سرچاهی و سازندگان داخلی توسط کارگروه اقلام ده گانه وزارتی
  • تحویل کامل اقلام یک قرارداد و پیشرفت نسبی مابقی

 رشته های تکمیلی درون چاهی (DOWN HOLE)

  • تجمیع تقاضاها در سطح وزارت نفت و تعیین مناطق نفتخیز به عنوان شرکت معین رشته های تکمیلی درون چاهی
  • صدور ۷ تقاضای ساخت جهت ۸۴ ست تجهیزات درون چاهی
  • شرکت در ارزیابی فناورانه سازندگان تجهیزات درون چاهی
  • انعقاد قرارداد ساخت تجهیزات درون چاهی با ۲ شرکت توانمند داخلی که موفق به کسب حداقل نمره آمادگی فناورانه (RL) شده
  • ارائه استانداردهای مورد استفاده ساخت، آزمایش و بررسی صحت عملکرد
  • بازدید، پایش دوره ای و نظارت بر انجام تعهدات فناورانه ساخت تجهیزات درون چاهی و سازندگان داخلی توسط کارگروه اقلام دهگانه وزارتی
  • پیشرفت قراردادهای منعقده و اتمام ساخت بخشی از کالاهای درون چاهی

پمپ های سرچاهی (SRP)

  • تجمیع تقاضاها در سطح وزارت نفت و تعیین مناطق نفتخیز به عنوان شرکت معین پمپ های SRP
  • شرکت در ارزیابی فناورانه سازندگان پمپ های سرچاهی
  • صدور ۲ تقاضای ساخت جهت ۱۵ عدد پمپ سر چاهی SRP
  • انعقاد قرارداد ساخت با یک شرکت دانش بنیان درون استانی
  • بازدید، پایش دوره ای و نظارت بر انجام تعهدات فناورانه ساخت پمپ های سرچاهی SRP توسط کارگروه اقلام ده گانه وزارتی
  • اتمام ساخت و تست موفق میدانی دو عدد از پمپهای SRP

 

مته های حفاری صخره ای والماسه (ROCK & PDC BIT)

  • تجمیع تقاضاها در سطح وزارت نفت و تعیین مناطق نفتخیز به عنوان شرکت معین مته های حفاری
  • شرکت در ارزیابی فناورانه سازندگان مته های حفاری
  • صدور ۲ تقاضای ساخت جهت ۱۴۴۴ عدد مته ROCK BIT و ۴۵۰ عدد مته PDC BIT
  • انعقاد قرارداد ساخت با ۴ شرکت توانمند داخلی
  • بازدید، پایش دوره ای و نظارت بر انجام تعهدات فناورانه ساخت مته های حفاری توسط کارگروه اقلام ده گانه وزارتی
  • اتمام ساخت نمونه آزمایشی برخی از مته ها و اخذ تاییدیه تست میدانی مته “۱۷-۱/۲ جهاددانشگاهی خوزستان

IMG_20181124_080631_927

شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان نماد تولید متعهدانه ، خدمت صادقانه

شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان یکی از شرکت های فرعی و تابع شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است که در گستره ای به وسعت ۲۷۰۰۰ کیلومتر مربع راهبری و تولید از مخازن و میادین نفت و گاز واقع در شمال استان خوزستان و همچنین بخشی از استان ایلام را بر عهده دارد .

آنچه که در پی می آید بخشی از اقدامات و خدمات ارایه شده توسط شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان در حوزه مسئولیت های اجتماعی در سال ۱۳۹۶ و نیمه نخست سال ۱۳۹۷ می باشد .

  • احداث ، مرمت و بهسازی ۳۶۰ کیلومتر جاده در مناطق عشایری و صعب العبور
  • تسهیلات و تجهیزات نفت در خدمت توسعه ی ورزش :

بیش از ۸۲۰۰ نفر شامل ۵۵۰۰ نفر مرد و ۲۷۰۰ نفر زن در ۲۴ رشته ی ورزشی و مقاطع سنی مختلف اعم از نونهالان ، نوجوانان ، جوانان و بزرگسالان به فعالیت ورزشی مشغول می باشند .

  • تزریق امید و ترویج توسعه با اجرای پروژه های عمرانی و عام المنفعه :

در راستای عمل به مسئولیت های اجتماعی ، پروژه های مختلفی در زمینه های گوناگون عمرانی – ورزشی – فرهنگی – مذهبی – آموزشی – بهداشت و درمان و غیره در هیأت مدیره شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان تصویب گردید . این پروژه ها پس از کسب مجوز لازم از هیأت مدیره شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران ارائه شد تا پس از دریافت مجوز های اداری و مالی در شهرهای مختلف حوزه عملیاتی این شرکت اجرا شوند .

  • توسعه بهداشت و درمان با مشارکت همه جانبه صنعت نفت :

یکی از بخش هایی که طی سالیان اخیر توسط مدیران شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان با نگاهی ویژه دنبال می شد و مورد رسیدگی قرار گرفته بخش بهداشت و درمان است . با توجه به قدمت فرا تر از یک قرن ساختمان بیمارستان امام خمینی (ره) صنعت نفت و درمانگاه های بهداشت و درمان صنعت نفت در مسجدسلیمان ، مرمت و بازسازی و نوسازی بخش های مختلف و اتاق عمل این بیمارستان قدیمی توسط شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان به سرانجام رسید . همچنین اصلاح سیستم فاضلاب و مشارکت در راه اندازی دستگاه رادیو گرافی یکی دیگر از اقدامات انجام شده در این حوزه می باشد .

  • برگزاری فعالیت های فرهنگی هنری با اهتمام جدی صنعت نفت :

طرح اوقات فراغت دانش آموزان و بانوان یکی از طرح های موفق شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان است که با هدف بهینه سازی اوقات فراغت در فصل تابستان اجرا گردیده و استقبال قابل توجه دانش آموزان و بانوان از این طرح گویای موفقیت آن است .

  • پارک موزه گنجینه نفت ؛ زمینه ساز توسعه و اشتغال

یکی از طرح های زیربنایی و شاخصی که توسط وزارت نفت برای توسعه و عمران زادگاه نفت ایران و خاورمیانه تعریف و اجرا گردیده ، پارک موزه گنجینه نفت است . با توجه به وجود تأسیسات و تجهیزات مربوط به ابتدای فعالیت های صنعت نفت در این منطقه و گذر فراتر از یک قرن از عمر آنها ، مسجدسلیمان را به محلی مناسب برای مشاهده ی تاریخ زنده ی یک صنعت پرافتخار و خدمت رسان مبدل ساخته است. ساختمان اصلی موزه نفت که در منطقه ی بی بیان واقع گردیده پس از یک وقفه چندساله طی دو سال اخیر شتاب اجرایی گرفت و آخرین مراحل اجرایی خود را می گذراند .

  • توجه به محیط زیست ؛ تعهد و الزام همیشگی

نظارت و بازرسی دایمی و برنامه ریزی شده بر بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر خطوط لوله جریانی بمنظور ضخامت سنجی و جلوگیری از فرسودگی و پوسیدگی و نشت نفت – احداث خطوط لوله جدید و خروج خطوط لوله قدیمی از حریم شهرها و روستاها – خروج کارخانه بهره برداری نمره ۹ از مدار و احداث تأسیسات جایگزین در خارج از حریم شهر و مناطق مسکونی – کاشت دهها هزار اصله نهال درون کارخانه ها و مجتمع های صنعتی و حاشیه آنها – توزیع ده هزار اصله نهال در هفته منابع طبیعی میان شهروندان و پرسنل شرکت – تخریب منازل خریداری شده واقع در طرح جابه جایی مناطق آلوده به نشت نفت و گاز و تسطیح و آماده سازی برای ایجاد فضای سبز – خریداری ۲ دستگاه سنجش آلاینده های هوا – تصویب طرح و پروژه سنجش آلاینده های حوزه های آبی حوزه عملیاتی – مشارکت فعال در اطفای آتش سوزی منابع طبیعی و جنگل های حوزه عملیاتی – مشارکت در برگزاری
همایش های زیست محیطی – عبور خط لوله انتقال نفت در منطقه شاوور بمنظور ایجاد افزایش ایمنی عملیات انتقال و جلوگیری از حوادث احتمالی بخشی از عملکرد شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان در توجه به محیط زیست است .

IMG_20181124_080627_257

آغاجاری گذرگاه حیاتی نفت جنوب ایران

شرکت بهره برداری نفت وگاز آغاجاری یکی از پنج شرکت بهره برداری تابع شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب است که راهبری عملیات تولید ، فرآورش وانتقال نفت وگاز رابا رعایت اصول صیانت از مخازن بافعالیت مستمر در ۴۸ واحدعملیاتی از مجموع ۸ مخزن آغاجاری ،کرنج،پارسی،پرنج ،رامشیر،رگ سفید، مارون،پازنان را به عهده دارد.

این شرکت با  توجه به گستردگی ۲۵ هزارکیلومتری و پراکندگی در نقاط کوهستانی وصعب العبور استان های خوزستان ،کهگیلویه وبویراحمد و سواحل استان بوشهر وظیفه  تولید نفت خام ،گاز و مایعات گازی و همچنین تزریق گاز به مخازن محدوده جغرافیایی شرکت و تامین بخشی از مایعات گازی خوراک پتروشیمی بندرامام خمینی(ره) وتولید نفتا به عنوان بخشی ازخوراک موردنیاز پتروشیمی بوعلی درمنطقه ویژه اقتصادی شهرستان ماهشهر را عهده دار است.

بخشی از اقدامات مهم شرکت در شش ماه نخست سال ٩٧

  • گام بلند شرکت آغاجاری در تحقق رونق اقتصادی و توسعه کسب و کار با اجرای پروژه تعمیرات اساسی و بهسازی کلی بیش از ۳۰۰ باب از منازل سازمانی شرکت آغاجاری که بالغ بر ۱۵۰۰ نفر کارگر ساختمانی از شهرستان امیدیه مشغول بکار شده و مصالح ساختمانی و لوازمات مورد نیاز این منازل نیز از بازار داخلی شهرستان تأمین می گردد .
  • در راستای تحقق مسئولیت های اجتماعی پروژه بهسازی و اصلاح پیچ خروجی جاده اصلی امیدیه به سمت اهواز با مشارکت شرکت آغاجاری انجام شد.
  • در راستای صیانت از تولیدات صادراتی در شرکت آغاجاری ایمن سازی خطوط لوله نفت صادراتی با توان کارشناسان وامکانات داخلی انجام شد.
  • در راستای جلوگیری از بروز حوادث درشب درمسیر جاده اصلی امیدیه به سرانجام ،سیستم روشنایی ورودیتلمبه خانه ١ و٢ امیدیه با هزینه ١،۴٠٠،٠٠٠،٠٠٠ریالی راه اندازی شد.
  • با تلاش کارشناسان شرکت آغاجاری کمپرسور ۳M10 ایستگاه گاز و گاز مایع ٣٠٠ تعمیر ، بازسازی  و راه اندازی  ودرمدارتولیدقرارگرفت.
  • بهسازی و اصلاح جاده ارتباطی محور چهار راه چیت پلنت تا آغاجاری درراستای تحقق مسئولیت های اجتماعی و خدمات رسانی به مردم شهرستانهای امیدیه و آغاجاری
  • دستیابی به دانش بومی تعمیر وبازسازی مجددرگلاتورهای فشار بالای پنل های الکتروهیدرولیک سرچاهی مدلGLD15MK7/HYDو GHP15MK7/HYD برای نخستین بار در سطح مناطق نفتخیز جنوب در ایستگاه تزریق گاز آغاجاری بدست کارشناسان متخصص اداره نگهداری وتعمیرات انجام گرفت .
  • سیستم پمپاژ نفت نمکی واحد بهره برداری پارسی دره نی شرکت آغاجاری بازسازی و راه اندازی مجدد شد.
  • با تلاش همکاران شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری ، تعمیرات اساسی مبدلهای حرارتی E-1505, E-1521A,B در کارخانه گازوگازمایع ۱۵۰۰ کرنج بعنوان یکی از مهمترین کارخانجات گازوگازمایع مناطق نفت خیز انجام گرفت.
  • توربین سولار ساترن MDG1200پس از۲۰ سال  بدست توانمند کارکنان شرکت آغاجاری راه اندازی شد.
  • نخستین بار در میدان رگ سفید اصلاحیه تغییر آرایش خط لوله ۲۰ اینچ خروجی مبدل های نفتی انجام شد.
  • با تلاش همکاران این شرکت و مشارکت بخش خصوصی تعمیر و بازسازی مخزن ۲۶۰ هزار بشکه ای با استفاده از توانمندی و امکانات داخلی توسط کارشناسان این شرکت و بخش ستادی انجام گرفت.
  • در راستای ایمن سازی مخازن و مبدلها در تاسیسات گازوگازمایع و بالا بردن ضریب راندمان در این واحدها با استفاده از توانمندی نیروهای داخلی و حمایت از کالای ایرانی ، پروژه ساخت و نصب دیگ جوشاننده و برج گلیکول کارخانه گازوگازمایع ۲۰۰ انجام گردید.
  • دستیابی کارشناسان اداره ترابری شرکت آغاجاری به دانش بومی، تعمیر و رفع عیب ماشین آلات سنگین کاتر پیلار که با هزینه کمتر و سرعت بیشترانجام می شود
  • انجام ۳۳ اصلاحیه در راستای بهبود فرآیند تولید و پدافند غیر عامل (۲۴  اصلاحیه در راستای بهبود وضعیت فرآورشی  واحدها ، ۹  اصلاحیه جهت بهبود وضعیت جریانی چاهها)
  • در نیمه اول سال ۱۳۹۷ جهت ایمن سازی تعداد ۵۴۲۰ محل (۳۳۲۹۳۵ دسی متر مربع) ، عملیات ضخامت سنجی به روش غیر مخرب اولتراسونیک (A-SCAN) انجام گرفته که در مجموع ۲۵۵ عیب اعم از عیب ساختاری تورق و خوردگی داخلی و خارجی شناسایی و جزییات عیوب جهت رفع برنامه گردید.

IMG_20181124_080617_024

شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون

پیشگام در تولید حداکثری نفت،رعایت الزامات زیست محیطی، عمل به مسئولیت های اجتماعی و حمایت از سازندگان داخلی

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون با مرکزیت اهواز مسئولیت راهبری و تولید صیانتی نفت، گاز و مایعات گازی از میدان های رامین ،آبتیمور ، منصوری و اهواز که از جمله بزرگترین میادین نفت خام ایران است را به عهده‌دار است. شرکت نفت و گاز کارون با تولید گازخشک و گاز مایع(ان. جی. ال) یکی از ‌تأمین‌کننده های اصلی خوراک صنایع پتروشیمی ماهشهر و بندرامام می باشد که این مهم در کنار تولید نفت خام صورت می گیرد. مهندس محسن دهانزاده مدیر عامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون ضمن تشریح جایگاه ویژه این شرکت برخی از دستاوردهای مهم آن را توضیح داد :

اهم اقدامات و پروژه های مهم شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون

۱-    پیشگیری از سوزانده شدن ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام و استحصال آن طی ۱۳۰۰ عملیات سرچاهی با استفاده از دستگاه های فرآورش سیار نفت (MOT) از زمان بکارگیری که مانع از آلودگی های زیست محیطی نیز گردیده.

۲-    افتتاح پروژه بهسوزی مشعل بنگستان واحد بهره برداری شماره ۳ اهواز به روش تزریق گاز برای اولین بار در سطح مناطق نفتخیز جنوب با استفاده از توان شرکت های بومی استان خوزستان.

۳- اجرای پروژه بهسوزی مشعل بنگستان واحد بهره برداری شماره ۲ اهواز  به روش تزریق هوا برای اولین بار در سطح  مناطق نفتخیزجنوب

  • بومی سازی و ساخت داخل :
  • سال ۱۳۹۶ : بومی سازی تعداد ۲۲۰ قلم کالا به ارزش ۳۷ میلیارد ریال توسط اداره نگهداری و تعمیرات
  • سال ۱۳۹۷ : بومی سازی تعداد ۱۶۰ قلم کالا به ارزش ۱۷ میلیارد ریال توسط اداره نگهداری و تعمیرات
  • نمونه اقلام بومی سازی شده : نصب دو تلمبه SRP بومی سازی شده توسط دانشگاه شهید چمران اهواز در چاه های شرکت نفت و گاز کارون و مشارکت در طراحی، ساخت و نصب فورانگیر خودکار تلمبه های SRP و PCP به همراه پنل
  • تأمین ۴۷۰۰ قلم کالا به ارزش تقریبی ۱۵۶ میلیارد ریال از تولیدات ساخت داخل
  • تعمیراساسی ۱۷۰ دستگاه و تجهیز از ابتدای سال ۹۷ تا کنون
  • تزریق ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه پساب از حوضچه های تبخیر به چاه های دفعی طی سال جاری
  • مشارکت فعال در احداث کانال اصلی و کانال های فرعی ریزگردها در جنوب شرق اهواز از طریق تعمیق خطوط لوله انتقال نفت به پالایشگاه آبادان و ارایه دستورالعمل های فنی و عملیاتی در تلاقی کانال ها با خطوط لوله انتقال نفت و گاز
  • همکاری با اداره کل منابع طبیعی در بیابان زدایی و درخت کاری کانون ریزگردها در عرصه ای به وسعت ۴۰۰۰ هکتاردر منطقه جنوب شرق اهواز برآورد اعتبار ۸۵۰ میلیارد ریال که شرح نیاز آن تهیه شده و در مرحله اخذ مجوزهای لازم می باشد .
  • مشارکت فعال در توسعه فضاهای آموزشی روستاهای همجوار تاسیسات با ساخت و بازسازی ۱۰ باب مدرسه و مجموع ۳۲ کلاس ( ۷ باب افتتاح شده و ۳ باب در حال ساخت)

IMG_20181124_080612_173

ساخت ۲۷۴۲ قطعه در هشت ماهه سال ۹۷ توسط مارون

مهندس پورهنگ: اعتماد و حمایت از ساخت و کالای ایرانی همواره بازخورد مثبت داشته است

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون در گزارش ویژه ی نمایشگاه، به ارائه آمار مرتبط با ساخت داخل قطعات، اقدامات عملیاتی و زیست محیطی این شرکت پرداخت.

به گزارش روابط عمومی این شرکت مهندس جهانگیر پورهنگ ضمن ابراز خرسندی از تعامل خوب بین شرکتو سازندگان ایرانی و برشمردن نمایشگاه تخصصی ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت به عنوان مناسب ترین بستر جهت ارتقا این تعامل گفت: شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون، مثل دیگر شرکتهای بهره بردار که رسالتی جز تولید نفت خام، گاز و مایعات گازی ندارند، به دنبال تحریم های خصمانه دشمن و از همه مهمتر، شکل گیری رویکرد خودکفایی و ایجاد بسترهای آن در حوزه ی صنایع بالادستی، حمایت از سازندگان و تامین کنندگان کالا و تجهیزات ساخت داخل را در دستور کار خود قرار داده و تحقق برنامه های مصوب تولید نفت طی سال های گذشته، شاهدی بر این مدعاست که ما توانستیم با تکیه بر توان سازندگان داخلی و اعتماد به آنان، فرایند تولید را مدیریت کنیم.

وی افزود: در هشت ماهه نخست سال جاری، ۲۷۴۲ قطعه از قطعات مورد نیاز ماشین آلات فرایندی را با هزینهای معادل ۲۱,۳ میلیارد ریال با همکاری سازندگان داخلی تأمین و ۱۰۸ قطعه را با هزینه ای بیش از ۵,۲ میلیارد ریال تعمیر نمودیم. مهندس پورهنگ به ضخامت سنجی های انجام شده از آغاز تا آبان ماه سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: ۲۸۰۵۸ موضع شامل تسهیلات سرچاهی، لوله کشی درون واحدها و خطوط لوله بین واحدها، خطوط لوله جریانی، چند راهه ها و سایر موارد را مورد ضخامت سنجی قرار دادیم تا تاسیسات را از هرگونه ریسک عملیاتی یا زیست محیطی مصون نگه داریم.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون تزریق حدود ۹۸ درصد پساب های نمکزدایی به چاه های دفعی را از آغاز سال تا کنون گامی مهم در صیانت از محیط زیست پیرامونی دانست و اذعان داشت: با استفاده از تا پایان آبان ماه سال جاری بیش از ۱۰۶۰۰۰ بشکه نفت را فراورش کردیم تا با ،MOS و MOT دستگاه های جلوگیری از سوختن آن، سهمی بزرگ در صیانت از منابع هیدروکربوری کشور و محیط زیست داشته باشیم.

IMG_20181124_080603_891

ساخت ۴ هزار و ۵۰۰ قلم کالابه ارزش ۷۰۰ میلیارد ریال در نفت و گاز گچساران

 

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران از تهیه و تامین بیش از چهار هزار و ۵۰۰ قلم کالا به ارزش بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال از سال گذشته تا کنون در این شرکت خبر داد.

مهندس هوشنگ صیدالی تصریح کرد: از مجموع چهار هزار و۵۰۰ قلم کالا بیش ۱۷۰۰ قلم آن به ارزش بیش از ۴۲۰ میلیارد ریال توسط سازندگان داخلی و به سفارش این شرکت ساخته شده است.

وی گفت: این اقلام در قالب ۸۰۰درخواست از ادارات مختلف توسط شرکت های داخلی ساخته شده است و این میزان خرید نسبت به سال قبل از آن ۱۸ درصد رشد داشته است.

صیدالی خاطرنشان کرد: همچنین در نیمه اول امسال  نیز این شرکت بیش ۱۰۰۰ قلم  کالا به ارزش بیش از ۵۵ میلیارد ریال از فروشندگان و تامین کنندگان در شهر گچساران خریداری نموده است که این حجم از خرید کالا تاثیر به سزایی در ایجاد اشتغال و گردش مالی و رونق اقتصادی در شهر گچساران داشته است .

وی یادآور شد: در سال ۹۷ که به فرموده مقام معظم رهبری سال حمایت از کالای ایرانی می باشد تمامی کالاها و قطعات مورد نیاز این شرکت که تولید داخلی داشته اند از کارخانه های تولید کننده داخل و سایر قطعات و کالاهای مورد نیاز خود را از طریق مهندسی معکوس با استفاده از دانش فنی  و توان علمی و تحقیقاتی  همکاران خود در مجموعه شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران و سایر شرکت های تولید کننده داخلی ساخت ،تهیه و تامین نموده است که به طور نمونه می توان به مواردی نظیر خرید هفت دستگاه خودرو اطفاء حریق، خرید دستگاه چاه پیما، خرید  مخازن تحت فشار، خرید انواع لوله و شیر آلات و اتصالات صنعتی، خرید انواع روغن و مواد شیمیایی مورد نیاز صنعت نفت، خرید انواع دستگاهای سرد کننده و کولر، خرید انواع فیلترهای صنعتی خرید انواع پمپ و ماشین الات فرایندی و قطعات کمپرسورها و نشت بندها و یاتاقان و بیرینگ خرید لاستیک خودرو های سبک و سنگین و انواع سیم و کابل  و دستگاهای الکتریکی وقطعات ابزار دقیق ذیل اشاره نمود.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران خاطرنشان کرد: شناسایی  و حمایت از شرکت هاو سازندگان و تولید کنندگان داخلی و توانمند سازی آنها را در راستای اقتصاد مقاومتی و حمایت از ساخت کالای ایرانی را ضروری دانست و گفت: برگزاری نمایشگاهای نفت و گاز فرصت مناسبی برای شناسایی شرکت های توانمند داخلی است.

 

IMG_20181124_080656_060 IMG_20181124_080701_406 IMG_20181124_080705_605

انتهای گزارش//

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد