امروز

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۰:۰۱ قبل از ظهر

سایز متن   /

۲۱۸۸۱۹_orig

به گزارش خبرنگار شبکه بری تفکر جوان : در پی انتشار مصاحبه‌ای از هاشم بالدی مدیرکل مدیریت بحران خوزستان مبنی بر اینکه دود حاصل از آتش‌سوزی مجتمع بوعلی سینا ماهشهر که در تاریخ ۱۶ تیرماه شروع شد و تا بامداد شنبه ۱۹ تیر ماه به طول انجامید، سمی نیست؛ اسماعیل کهرم مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با سلامت‌نیوز واکنش تندی نشان داده و گفته است که آیا این شخص حاضر است خانواده خود را در معرض استنشاق چنین گازهایی قرار دهد؟حتی آتش حاصل از سوختن چوب نیز برای سلامتی مضر است چون مونوکسیدکربن و دی‌اکسیدکربن تولید می‌کند.

در مصاحبه یکی از رسانه‌های خوزستان که با بالدی در تاریخ ۱۷ تیرماه در ساعت ۱۰ و ۴۱ دقیقه بر روی سایت منتشر شده، آمده است:

بالدی: دود سمی نیست

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به آتش سوزی مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا ماهشهر گفت: هیچ خطری شهروندان را تهدید نمی‌کند و در اطراف این مجتمع هیچ منطقه مسکونی وجود ندارد و تمام منطقه صنعتی است.

وی عنوان کرد: هیچ خطری شهروندان را تهدید نمی‌کند و در اطراف این مجتمع هیچ منطقه مسکونی وجود ندارد و تمام منطقه صنعتی است.

بالدی در خصوص دود ناشی از این آتش‌سوزی که آسمان ماهشهر را فرا گرفته است، نیز گفت: این دود سمی نیست و از این نظر مشکلی متوجه سلامت مردم نیست.

بالدی: من کی گفتم؟!/اشتباه نقل قول کردند

بالدی مدیرکل مدیریت بحران خوزستان در گفت‌و گو با خبرنگار تسنیم در این‌باره اظهار داشت: در جلسه‌‌ای که در ماهشهر با حضور ما و مدیرکل حفاظت از محیط زیست برگزار شد ایشان اعلام کردند که سلامتی مردم تهدید نمی‌شود.

وی افزود: من در هیچ جایی نگفته‌ام که دود سمی نیست. “من کی گفتم؟” اگر کسی از من نقل قول کرده اشتباه نقل قول کرده است. من نگفتم سمی نسیت. نگفتم آلودگی ندارد بلکه آلودگی دارد ولی سلامتی مردم را شدید تهدید نمی‌کند و الان نیز همین را می‌گویم.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه منظور ما از میزان شدت و ضعف بوده، بیان کرد: بالاخره دود یعنی آلودگی؛ این طبیعی است و حتی یک آدم بی‌سواد نیز می‌داند که دود یک نوع آلودگی است ولی اینکه شدتش چقدر است و چقدر تاثیر دارد مهم است.

وی گفت: ما فکر می‌کردیم که گازهایی سمی در این آتش هست ولی بعد دوستان محیط زیست اعلام کردند که این طور نیست.

مردم زیر دست مهندس‌هایی که با حقوق نجومی‌شان نشتی را تشخیص نداده‌اند، خواهند مرد‌

کهرم مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز می‌گوید: فرض کنید مواد اولیه‌ای که در آتش سوخته، سمی نباشد‌. درباره دود حاصل از سوختن ترکیبات مختلفی که منطقه را فرا گرفته بود، آیا می‌توان گفت این گازها سمی نیست؟

وی افزود: به گفته او در پتروشیمی‌های سراسر کشور ۴۴-۴۵ کوره آلوده‌کننده هوا وجود دارد و گاز حاصل از فعالیت آنها آنقدر سمی است که در رتبه هفتم تولید گازهای گلخانه‌ای در جهان هستیم، آن هم در حالی که یک کشور صنعتی نبوده و به هیچ وجه با آلمان، فرانسه و ژاپن قابل مقایسه نیستیم‌.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بیان کرد: حالا که پتروشیمی در آتش سوخت، آیا می‌توان گفت ضرر آن کمتر از دود سوزاندن مواد زائد است؟ این طرز تلقی سهل‌انگاری است‌. رکورد پتروشیمی‌های ماهشهر همیشه خراب و آلوده بوده است‌. مثلا گوگردی که از تصفیه نفت و بنزین تولید می‌شود را می‌فرستند به این بندر و بدون هیچ نوع حفاظ و بسته‌بندی در بندر رها می‌کنند‌. این گوگرد در آب ریخته می‌شود و آن را اسیدی می‌کند‌.

وی گفت:  مطمئن باشید با ورود دوده به هوا و پس از چند ماه، کشاورزان هندوستان شاهد باران سیاه خواهند بود‌. زمین‌های کشاورزی منطقه پوششی از دوده خواهد گرفت‌. مردم زیر دست مهندس‌هایی که با حقوق نجومی‌شان نشتی را تشخیص نداده‌اند، خواهند مرد‌. مطمئن باشید‌.

کهرم خواستار ارائه گزارش شفاف از حادثه آتش‌سوزی ماهشهر شده و عنوان کرد: مردم مشتاق شنیدن یک گزارش صادقانه هستند نه لاپوشانی‌. بگویند نشت از کجا آمده و مقصر کیست؟ آیا کسی را نداشتند که مواظب این خطرات باشد؟ پتروشیمی بوعلی مسوول محیط‌زیست دارد و این شخص را می‌شناسم، چراکه در دوره دکترا شاگرد من بود‌.

وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر واقعه آتش‌سوزی بر گرمای هوا و آلودگی منطقه که پیش از این نیز درگیر گرما و غبار و ریزگرد بود، تصریح کرد: این موضوع صددرصد مشکلات فوق را تشدید خواهد کرد‌. گرما با ورود به اتمسفر به شکل مکانیکی دفع و در مناطق دیگر پخش می‌شود‌. گرما در منطقه نخواهد ماند و در افزایش دمای منطقه و سپس جهان، خصوصا در افزایش دمای آب‌های منطقه تاثیر خواهد گذاشت‌.

این صحبت کهرم در حالی است که مدیرکل هوا‌شناسی خوزستان گفت: آتش سوزی منطقه ویژه پتروشیمی، تأثیری بر دمای هوای ماهشهر نداشته است.

به گفته کهرم تجهیز مجتمع‌های پتروشیمی به بالگرد آبپاش در جهان مرسوم است اما در ایران به دلایل مختلف بودجه کافی برای این امر اختصاص داده نمی‌شود‌.

وقتی سلامتی به جهت باد گره می‌خورد/ جمعه را فراموش کردید آقای مدیرکل

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌های استان آلوده بودن دود ناشی از آتش سوزی در پتروشیمی ماهشهر را تایید کرد ولی در عین حال بیان کرد: بنده با همکاران جهت وزش باد را بررسی کردیم که مشخص شد جهت وزش باد خوشبختانه به سمت دریا است. بنابراین این دود خطری برای مردم ماهشهر و بندر امام ایجاد نمی‌کند.

«به گفته روزنامه سبزینه در طی گزارشی با تیتر” دود پتروشیمی در چشم مردم ماهشهر” که شنبه ۱۹ تیرماه به چاپ رسید، آمده است که در روزهای ۴ شنبه و ۵ شنبه وزش باد به سمت دریا بوده ولی در روز جمعه وزش باد تغییر پیدا می‌کند و آلودگی ناشی از آتش‌سوزی و گردوخاک هوای شهر را فرا می‌گیرد.» این بدان معناست که ۲۴ ساعت مردم شهر منطقه در معرض دود قرار گرفته‌اند.

معاون عمرانی استانداری خوزستان در مصاحبه‌ای در زمان آتش‌سوزی گفته است که هیچ تهدیدی در حال حاضر برای سلامت مردم منطقه ماهشهر و بندر امام و شهرهای اطراف وجود ندارد و تخلیه انجام نمی‌شود. بحث آلودگی دود ناشی از آتش را نیز مدیرکل محیط زیست استان مطرح کرده که تنها بحث آلایندگی آن مطرح است و نیز  استاندار خوزستان در مصاحبه‌ای در خصوص دود ناشی از آتش‌سوزی نیز معتقد است که این دود آلوده است و برای محیط زیست مضر است ولی سمی نیست.

از همه پتروشیمی و ارزآوری‌هایش فقط دود و بیماری نصیب مردم منطقه می‌شود و بس

به گزارش تسنیم،  بعد از گذشت چندین روز از آتش‌سوزی مجمتع بوعلی سینا پتروشیمی ماهشهر و همه اما و اگرها که تکذیب و یا تأیید شد باز هم بازنده ماجرا مردم بودند. سه روز مردم ماهشهر و سربندر و نیز روستاهای اطراف در معرض دود و بخارات سمی حاصل از سوختن مواد شیمیایی در این آتش بودند و اکنون اسماعیل کهرم مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام می‌کند که دود و بخارات ناشی از آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی سینا ماهشهر برای مردم منطقه مضر است.

بعد از گذشت سه روز که مردم این بخارها و دودهای سمی را استشمام کردند اعلام چنین موضوعی چه سودی دارد. بارها مسئولان استانی اخبار مربوط به تخلیه ماهشهر و سمی بودن دود ناشی از آتش‌سوزی را تکذیب کردند اکنون چه جوابی برای این مسئله دارند؟!

سوال اینجاست که چرا مسئله‌ای که رابطه مستقیمی با سلامت مردم منطقه دارد از طرف دستگاه‌های مربوطه مانند وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست اطلاع رسانی نشد؟

اکنون نیز مردم ماهشهر با ابهامی بیشتر از  اخبار ضد نقیضی که درباره انتشار گازهای سمی دریافت کردند به سلامتی‌شان در آینده می‌اندیشند که چه ساده دستخوش کش و قوس‌های گفته‌های مسئولان قرار گرفت.

از همه پتروشیمی و ارزآوری‌هایش فقط دود و بیماری نصیب مردم بندر ماهشهر، بندر امام خمینی(ره) و روستاهای اطراف شد و بس.  اهمال کاری همه مسئولان کشوری و استانی در این قضیه نا بخشودنی است.

فاطمه طاهری / تسنیم

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد